Talvirenkaiden vaihtoaika on lähellä – Renkaita on hyvin saatavilla

0
Teija Hannula ja Tuire Salminen vakuuttavat, että talvirenkaita riittää kaikille niitä tarvitseville. Saatavuudesta nousi keväällä huoli, kun pakotepolitiikka sulki Venäjän tuonnin.

Talvirenkaiden vaihtosesonki on alkamassa. Muutamina öinä lämpömittari on jo käynyt lähellä nollaa. Nykylain mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuusta maaliskuuhun, jos keli sitä edellyttää.

Rengasliikkeessä suurinta sesonkiaikaa ei voikaan enää suoraan kalenterista katsoa, vaan sääennusteista. Tosin rengasliikkeessä tiedetään, että talvi yllättää taas tänä vuonna autoilijat.

– Kun maassa on lumi, niin tietää, että on tulossa työntäyteinen työpäivä, kertoo Euromasterin Laitilan liikkeen toinen omistaja Tuire Salminen .

Uudet talvirenkaiden käyttöohjeet tulivat voimaan pari vuotta sitten, kun tieliikennelaki uudistui.

– Kyllä nykyään jo hyvin tiedetään uudet ohjeet, Euromasterilla myyjänä työskentelevä Teija Hannula vahvistaa.

Hannulan mukaan moni autoilija vaihtaa renkaan vanhan tavan mukaan viimeistään ennen joulukuuta. Huono ajokeli tekee piikin asiakasmääriin, mutta toisaalta uusi laki on pidentänyt talvirenkaiden vaihtoaikaa.

Hannulan ja Salmisen mukaan ihmiset vaihdattavat yhä enemmän renkaansa ammattilaisilla.

– Uusissa autoissa on ilmanpainejärjestelmät, jotka vaativat kuittauksia. Renkaat ovat isokokoisia, ja niitä on vaikea säilyttää.

Euromasterin rengashotellia hyödyntävät erityisesti kerrostaloasujat.

– Moni taloyhtiö on kieltänyt renkaiden säilyttämisen yhteisissä tiloissa, koska ne lisäävät paloriskiä, Salminen kertoo.

Keväällä uutisoitiin, että talvirenkaiden saatavuus voi olla tulevana talvena heikkoa. Salminen ja Hannula vakuuttavat, että ongelmaa ei ole.

– Kyllä renkaita löytyy. Jos haluaa tiettyä merkkiä ja tiettyä mallia, niin toimitusajoissa voi toki olla viivästyksiä.

Laitilan Euromasterilla ei ole suurta omaa varastoa, koska keskusvarastolta saa nopeasti tilattua tarvittavat renkaat. Monenlaisia kumeja sitä tarvitaankin, sillä jo henkilöautojen renkaiden tuumakoot vaihtelevat 13:sta 22:een.

– Hoidamme kaikki renkaat ruohonleikkureiden kumeista metsäkoneen renkaisiin, Hannula kertoo.

Kumeja myös paikataan.

– Juuri äsken tässä kävi asiakas, jonka renkaassa oli naula pystyssä. Maatalouskoneissa voi olla hirven sarvet tai ihan mitä vaan, Hannula sanoo.

Henkilöauton talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään kolme milimetriä. Teija Hannula kertoo, että maailmantilanne ja kuluttajien heikentynyt taloudellinen tilanne näkyy rengasliikkeessä loppuun ajettuina renkaina.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom muistuttaa, että renkaiden kunnolla on suuri vaikutus liikenneturvallisuuteen.

– Kulutuspinnan urasyvyyden ja nastojen kunnon lisäksi on syytä kiinnittää huomiota renkaiden ikään, minkä näkee viikon tarkkuudella renkaan kyljestä. Säilytyksestä riippuen kuusi vuotta käytössä ollut rengas on kovettunut ja pitää kaikissa olosuhteissa huonommin, johtava asiantuntija Otto Lahti muistuttaa Traficomin tiedotteessa.

Uudet tilat läheltä liikenteen solmukohtaa


Pari vuotta Laitilassa toiminut rengasliike Euromaster muutti Teollisuustieltä Pilppulankujalle elokuun alussa. Avoimien ovien päivää vietettiin lokakuun alussa.

– Olimme yllättyneitä kävijämäärästä, yli sadan päästiin, Tuire Salminen kertoo.

Nyt liike sijaitsee Laitilan liikenteellisessä solmukohdassa, lähellä valtatien ja kantatien risteystä.

– Meille oli jo aloittaessamme selvää, että haluamme toimitilat läheltä Kasitietä. Sijainti ja näkyvyys, selittää Salminen muuton taustoja.

Moni Euromasterin asiakkaista on Laitilasta tai lähiseudulta, mutta on myös heitä, jotka ovat ohikulkumatkalla.

– Välillä tulee heitä, joilla on tien päällä renkaan kanssa ongelmia, joten he ajavat suoraan tähän.

No kumpia laitilalaiset suosivat, nastoja vai kitkoja?

– Nastoja, vastaa Teija Hannula.