
Sivistysjohtaja Susanne Laaksosen mukaan tavoitteena on lisätä nuorten osallistumisen mahdollisuuksia kouluissa ja lisätä tätä kautta koulumyönteisyyden ja yhteisöllisyyden kokemusta.
– Koulunuorisotyöntekijä työskentelee kouluarjen ja vapaa-ajan rajapinnassa, joten myös vapaa-ajalla hän tulee tutuksi nuorille, Laaksonen kertoo.
Laaksosen mukaan koulunuorisotyöntekijä voi auttaa nuoria löytämään esimerkiksi mielekkään harrastuksen etsimisessä tai loma-aikojen aktiviteettien löytämisessä.
– Koulunuorisotyöllä pyritään luomaan uudenlaisia rakenteita nuorten ja yhteisöjen asiantuntijana ja vakiinnuttamaan nuorisotyö osaksi koulujen arkea.
Laitilassa työskenteli koulunuoriso-ohjaaja 1,5 vuoden ajan. Hän aloitti alkuvuodesta 2021. Hanke päättyi viime vuonna kesäkuun alussa. Varppeen koulussa tukioppilaat tekivät yhteistyötä koulunuoriso-ohjaajan kanssa ja tämä osallistui tukioppilaiden tunneille, auttoi heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan erilaisia tapahtumia-
– Hänen kanssaan voi mennä puhumaan ja hän järjesti meille ohjelmaa täällä koululla. Hän myös piti meille näytelmäkerhoa. Hänen ansiostaan ei ollut pelkkiä tylsiä koulupäiviä, kahdeksasluokkalainen tukioppilas Jemina Lehtonen kertoo.
Lehtonen ja hänen tukioppilaskaverinsa Nea Pihala olivat molemmat seitsemännellä luokalla, kun koulunuoriso-ohjaaja oli koulussa.
– Häntä oli helppo lähestyä ja oli kiva, kun hän oli täällä, Pihala sanoo.
Yhdeksäsluokkalainen Isabella Rantala ehti työskennellä koulunuoriso-ohjaajan kanssa jonkin aikaa ja kertoo tämän auttaneen tukioppilaita muun muassa Säkitön syyskuu -teemakuukauden järjestämisessä. Kyseessä oli nuuskan vastainen teemakuukausi.
– Lisäksi me olimme mukana toteuttamassa seiskojen ryhmäytymisjuttuja. Pääsimme myös nuokkarille tutustumaan seiskaluokkalaisten kanssa, Rantala kertoo.
Tukioppilaiden vastuuopettaja Katja Varjonen kertoo koulunuoriso-ohjaajan olleen läsnä välitunneilla ja sitä kautta tutustuneen nuoriin. Varjosen mukaan koulunuoriso-ohjaajasta oli todella iso apu Varppeen koulussa.
– Hän näki nuoret välituntisin aivan erilaisessa ympäristössä kuin esimerkiksi minä uskonnontunnilla. Jos hän näki jonkun oppilaan olevan välitunnilla yksin, hän vinkkasi tukioppilaille ja nämä kävivät juttelemassa oppilaan kanssa, Varjonen kertoo.
Tukioppilaiden rooliin kuuluu, että he järjestävät koululla erilaisia tapahtumia. Lisäksi heille voi tulla juttelemaan silloin, kun ei halua tai uskalla jutella aikuisten kanssa.
– Me kuuntelemme ja yritämme parhaamme mukaan auttaa. Ja jos ei osata niin mietitään yhdessä mennäänkö kertomaan asiasta esimerkiksi opettajalle, Rantala kertoo.
Varjonen kertoo myös koulunuoriso-ohjaajan olleen tukioppilaiden apuna erilaisten tapahtumien järjestelyssä.
– Esimerkiksi Kammokuja on koko päivän tapahtuma joten koulunuoriso-ohjaaja on ollut sen aikana tukioppilaiden apuna ja tukena.
Varjosen mukaan koulunuoriso-ohjaaja järjesti tapahtumia muidenkin kuin vain tukioppilaiden kanssa, minkä ansiosta paljon isompi joukko nuoria pääsi vaikuttamaan yhteisiin juttuihin.
– Oli harmi, että silloin elettiin vielä koronavuosia. Paljon enemmän suunniteltiin, mutta korona vei mahdollisuuden toteuttaa kaikkia ideoita. Tarve tälle oli todella kova. Monelle oppilaalle oli iso juttu, että hän lähti pois. Häntä oli helppo lähestyä ja hän oli keskusteluapuna monelle, Varjonen sanoo.
Uusi koulunuorisotyöntekijä aiotaan palkata kuluvan kevään aikana. Tukioppilaat toivovat, että myös uusi koulunuorisotyöntekijä auttaisi tapahtumien järjestelyissä ja olisi mukana tukioppilaiden tunneilla.
– Ja olisi sellainen, kenelle voi mennä puhumaan. Toivottavasti hän olisi samanlainen kuin Jennika ( Vataja ), Lehtonen kertoo ja viittaa aiempaan koulunuoriso-ohjaajaan.
Tukarit voittivat tempauksellaan piknik-risteilyn
Varppeen koulun kahdeksannen luokan tukioppilaat järjestivät lokakuussa Lyömätön Lokakuu -teemakuukauden, joka huipentui päätösjuhlaan. Sinne pääesiintyjäksi oli pyydetty sometähti Tomas Jouhilampi. Jouhilampi oli 15-vuotiaana ajautunut tappeluun, jossa hän sai erittäin vakavan aivovamman. Jouhilampi kertoi Varppeen koulun nuorille paitsi tappelusta ja sen seurauksista myös omista kokemuksistaan väkivallasta ennen tapahtumaa.
Tukioppilaat osallistuivat teemakuukaudellaan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirin järjestämään kilpailuun. Varppeen koulun 19-henkinen ryhmä voitti kilpailun ja sai palkinnoksi piknik-risteilyn.
– Mennessä heille järjestetään kiusaamisen vastainen luento ja palatessa on vapaampaa ohjelmaa, tukioppilaiden vastuuopettaja Katja Varjonen kertoo.