Huijausviestejä liikkeellä Kanta-palvelujen ja Omakannan nimissä

0
Huijarit kalastelevat henkilötietoja Kanta.fi -palvelun nimissä. Omakanta-palveluun voi kirjautua vain kanta.fi -sivun kautta.

Kanta-palvelujen ja Omakannan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joiden kautta rikolliset yrittävät saada haltuunsa suomalaisten henkilötietoja. Kanta-palvelut muistuttaa, että se ei koskaan kysy henkilötietoja sähköpostitse tai tekstiviestillä. Omakantaan voi kirjautua turvallisesti vain osoitteessa kanta.fi.

Huijauksiin voi törmätä sähköpostiviestissä, sosiaalisessa mediassa tai hakukoneissa. Rikolliset voivat lähestyä ihmisiä myös tekstiviesteillä, puhelinsoitoilla tai WhatsApp-viesteillä. Huijaus- ja kalasteluviestien sisältö ja muodot vaihtelevat.

– Arkaluonteisia tietoja, kuten henkilötunnusta, ei tietoturvasyiden vuoksi pidä koskaan lähettää tekstiviestillä tai sähköpostitse, muistuttaa Kelan teknisen tilannekuvakeskuksen päällikkö Jouni Ihanus.

Toimi näin, jos olet joutunut tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi

Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut viestin, jossa sinulta pyydetään henkilötietoja tai kirjautumista, toimi seuraavasti:

  • Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi sivustolla oleviin kenttiin.
  • Älä klikkaa viestissä tai verkkosivulla olevia linkkejä äläkä lähetä tietojasi eteenpäin.
  • Jos epäilyttävä viesti tai sivu on esiintynyt Kelan tai Omakannan nimissä, ilmoita asiasta Kelaan.
  • Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota heti yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun ja tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
  • Jos epäilet, että henkilötietojasi on päätynyt vääriin käsiin, tutustu Suomi.fi-palvelun toimintaohjeisiin.
  • Tee asiasta ilmoitus Kyberturvallisuuskeskukselle.
  • Tutustu myös tietovuotoapu.fi-sivustoon.
  • Varoita tuttaviasi huijauksesta.