Asfalttitöiden piti valmistua jo viikolla 28 eli heinäkuun puoliväliin mennessä, mutta töitä ei ole aloitettu vieläkään.
– Urakoitsijalla on ollut muita kohteita hoidettavana, se on venyttänyt aikataulua. Mutta kyllä tärinämerkinnät vielä tänä syksynä poistetaan, päällysteinsinööri Tero Ahokas Ely-keskuksesta lupaa.
– Nyt kesä on mennyt, eikä mitään ole tehty. Vaikutus pyöräilyyn on tältä kesältä menetetty, laitilainen aktiivipyöräilijä Ari Ketoniemi toteaa harmistuneena.
Alueella on ollut kahdeksan vuoden ajan tiemerkintäkokeilu, jossa tiehen on uritettu keskelle kaksi ja reunoille yksi heräteura. Urituksen takia pyöräilijöiden käyttämä piennar on kaventunut paikoittain alle 25 senttimetrin levyiseksi ja tehnyt pyöräilyn lähes mahdottomaksi ja erittäin vaaralliseksi.
Kantatie 43:lla järjestettiin vuosi sitten pyöräilijöiden mielenilmaus kevyenliikenteen turvallisuuden parantamiseksi Kalanti – Kodjala -välillä. Tapahtumaan osallistui noin 150 pyöräilijää.
– Ei tässä auta kuin järjestää uusi mielenilmaus, kun ei tämä asia näköjään muuten edisty, Ketoniemi toteaa nyt.
Uusi mielenilmaus järjestetään ensi sunnuntaina iltapäivällä. Uudenkaupungin suunnasta lähtevät kokoontuvat ensin Kalantiin, Teollisuustie 9:n pihaan kello 15. Pyöräilijät ajavat Laitilan Kodjalaan Vexven pihalle, josta porukkaan liittyvät Laitilan pyöräilijät ja yhdessä pyöräilijät polkevat Kalantiin. Matkaa kertyy yhteensä noin 15 kilometriä. Pyöräilijöiden toivotaan käyttävän mielenilmauksessa huomioliiviä. Jokainen osallistuu tempaukseen omalla vastuullaan.
Ely-keskus päätti toteuttaa tärinämerkintäkokeilun kantatiellä 43 vuonna 2015, kun tien liikenneturvallisuustilanne oli keskimääräistä heikompi. Tiellä oli tapahtunut erityisesti ajoneuvojen kohtaamis- ja suistumisonnettomuuksia. Ely-keskuksen mukaan siihen aikaan pyöräilijöiden määrä oli vähäinen.
Viime vuosina pyöräilijöiden määrä on kasvanut ja Varsinais-Suomen Ely-keskus on neuvotellut Uudenkaupungin ja Laitilan kaupunkien kanssa kantatie 43:n liikenneturvallisuuden parantamisesta Kalannin ja Kodjalan välillä. Kaikki osapuolet ovat sitoutuneet yhteistyössä parantamaan tien liikenneturvallisuutta. Puuttuvan jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentaminen olisi merkittävin liikenneturvallisuutta parantava toimenpide. Ely-keskuksen mukaan uuden kevyenliikenteen väylän toteuttamista joudutaan kuitenkin vielä odottamaan, kun siihen ei ole osoitettu rahoitusta. Tien päällystäminen uudellen ja täristävien reunamerkintöjen poistaminen toisivat tilanteeseen hieman parannusta. Keskiviivalle on tarkoitus tehdä uusi tärinäraita, koska se herättää kuljettajan, jonka auto on ajautumassa keskiviivan ylitse vastaantulevien kaistalle. Ely-keskuksen mukaan täristävillä keskimerkinnöillä voidaan vähentää kuolemaan johtaneita kohtaamisonnettomuuksia 10–20 prosenttia. Tien reunaviivoille ei enää tehdä tärinäraitoja pyöräilijöiden turvallisuuden lisäämiseksi.
Viime vuonna kuolemaan johtaneen pyöräilijäonnettomuuden jälkeen Ely-keskus alensi Kalanti – Kodjala -välin nopeusrajoitusta satasesta 80 km:iin /h. Tämä nopeusrajoitus on tarkoitus säilyttää jatkossakin, vaikka tien laidan täristävät tiemerkinnät poistettaisiin.
Väylävirasto on nostanut Laitilan Kodjalan ja Uudenkaupungin Kalannin välin kevyenliikenteenväylän investointiohjelmaansa vuosille 2024–2031, mutta määrärahapäätöstä sen toteuttamisesta ei ole vielä tehty eikä hankkeen toteuttaminen siten ole vielä saanut sinettiä.
Kodjala–Kalanti-välille rakennettavalla kevyenliikenteenväylällä olisi pituutta reilun 7 kilometrin verran.
Kummassakin kaupungissa on korostettu puuttuvan pätkän rakentamisen tärkeyttä.
Hankkeen kustannusarvioksi on esitetty noin 5 miljoonaa euroa.