Verkkokauppa kasvaa yhä–Verkkokaupasta ostetaan enemmän ja terveellisempää ruokaa

0
Hannele Lahtonen ja Sari Tuiskala täyttävät verkkokaupan noutopistettä. Tilatut tuotteet määrittelevät, mihin luukkuun tuotelaatikot laitetaan, sillä luukuissa on eri lämpötilat.

Korona-aika toi kasvusysäyksen ruokakauppojen verkkokauppaan. Verkkokaupan kasvu ei tyssännyt pandemian loppuun, vaan verkkokauppa on jatkanut kasvuaan.

– Odotukset ovat edelleen verkkokaupan kehitykselle positiiviset ja uusia tapoja toimittaa ostokset asiakkaalle tutkitaan koko ajan, ryhmäpäällikkö Emmi Palm Keulasta kertoo.

Keula aloitti verkkokaupan Laitilan S-marketissa keväällä 2020. Marketpäällikkö Toni Aro-Heinilä kertoo, että verkkokauppaa oli suunniteltu jo koronaa ennen. Kun korona alkoi, verkkokauppa aloitettiin nopealla aikataululla.

– Verkkokauppa on kehittynyt sen jälkeen erittäin suotuisasti ja kehitys jatkuu varmasti yhä. Tilauksista suurin osa tehdään nykyään noutolokeroon, josta asiakkaat saavat haettua tuotteet itse, Aro-Heinilä toteaa.

S-market otti käyttöön noutolokerot marketin aulassa loppuvuonna 2021.

Myös K-Supermarket Laitilan verkkokauppa on kasvussa. K-Supermarket avasi verkkokauppansa jo marraskuussa 2017.

– Verkkokauppa on kehittynyt koko olemassa olon aikana, kauppias Erno Selänne kertoo.

Koronan aikana asiakkaat tekivät tilaukset hyvissä ajoin, jopa viikkoja aiemmin.

– Nyt tilauksia tehdään yleensä edellisenä päivänä, usein saman päivän aikana, Selänne kuvaa verkkokaupan arkipäiväistymistä.

Verkkokaupoissa keskiostos on tyypillisesti suurempi kuin kivijalkamyymälässä. K-Supermarket Laitilassa on huomattu, että verkkokaupan asiakkaat suosivat myös terveellisempää ruokaa.

– Verkkokaupan tuotteissa alikorostuu makeiset ja snacksit, Selänne sanoo.

Asiakkaat ovat kaikenikäisiä. Ryhmäpäällikkö Emmi Palm Keulasta toteaa, että verkkokauppa on helppo tapa tehdä ostoksia kaikenlaisiin hetkiin, oli kyseessä siten arkiostokset, mökkiruoat tai esimerkiksi juhlien valmistelu.

Samaa mieltä on myös Selänne. Tästä syystä K-Supermarket Laitila on lisännyt verkkokauppaan myös nestekaasun tilaamisen.

– Kesämökiltä ei enää välttämättä tarvitse lähteä hakemaan grilliin kaasua kaupungista itse, vaan se tuodaan ostosten mukana.

Isoissa kaupungeissa testataan verkkokaupan toimituksissa robokuljetuksia. Laitilassa näitä robokuljetuksia ei ainakaan aivan lähitulevaisuudessa nähdä.

– Robokuljetuksille ei ole tarvetta, sillä meillä kuljetukset hoitaa kuljettaja. Aika iso osa asiakkaista maksaa ostokset pankkikortilla tilausta vastaanottaessa, eikä se vielä onnistu robotin kanssa. Palveluumme kuuluu myös kantaa ostokset sisälle saakka asiakkaan näin toivoessa, kauppias Erno Selänne sanoo.

Keulassa tutkitaan uusia toimitustapoja.

Näin ruokaa verkosta



Asiakas valitsee itselleen sopivimman toimitustavan: asiakas voi joko itse noutaa kaupan noutopisteestä tilaamansa tuotteet tai tilata kotiinkuljetuksen.

Maailmalla kasvava globaali trendi on pikatoimitus. Myös Suomessa K- ja S-ryhmissä on pantu merkille, että verkkokauppa-asiakkaista osa kaipaa nopeita toimituksia.