Marja-Liisa Mutka
Kirkon, koulun ja kodin lisäksi kirjastolla on ollut ja on edelleen merkittävä rooli lukutaidon oppimisessa ja sen ylläpitämisessä. Kirjastolaissa on annettu kirjastolle kuusi tehtävää. Kolmantena tehtävänä listalla on edistää lukemista ja kirjallisuutta.
Lukemaan innostamisen keskiössä ovat olleet lapset. Viime vuosina on alettu kiinnittää huomiota myös toisen asteen opiskelijoiden ja aikuisten lukutaitoon.
Suomalaisista aikuisista 11 prosentilla on heikko lukutaito. Lukutaidon puute altistaa syrjäytymiselle ja heikentää ihmisen mahdollisuuksia olla aktiivinen kansalainen, joka pystyy itsenäisesti hoitamaan omia virallisia asioitaan.
Entä sitten kirjoittaminen? Lähes kaikki osaavat näpytellä yhdellä sormella kännykkäviestejä. Toiset ovat taitavampia ja osaavat näpytellä kahdella peukalolla.
Yritin muistella, milloin minä viimeksi kirjoitin jotain kaunolla eli kaunokirjoitustyylillä kynällä paperille. Allekirjoitukseni on jotain sinne päin.
Se, joka osaa kirjoittaa, osaa tuottaa tekstiä, jossa isot ja pienet kirjaimet ja välimerkit muodostavat merkkijonoja, jotka puolestaan muodostavat ymmärrettäviä virkkeitä. Eikä sekään riitä, vaan virkeissä on oltava ymmärrettävä sisältö.
Mitä kirjoittaja haluaa sanoa? Miksi hän kirjoittaa? Hän kai toivoo, että teksti tuottaisi jonkin tuloksen tai saisi lukijassa aikaan reaktion.
En ole koskaan osallistunut kirjoittajapiiriin tai -kurssille. Oletan, että siellä aikuisia ihmisiä opastetaan tuottamaan kaunokirjallista, muistelmatyylistä tekstiä, jossa sisältö on muotoa tärkeämpää. Luultavasti tämä oletukseni on liian suppea. Jos opettaja kuitenkin kommentoi tekstin sisällön lisäksi myös oikeakielisyyttä, hän saattaa tahtomattaan sammuttaa aloittelevan kirjoittajan kipinän.
Onko pakko, jos ei halua? Miksi pitäisi kirjoittaa, jos ei ole tarvetta eikä halua? Kirjoitustaitoa tarvitaan, kun pitää tehdä anomuksia tai hakemuksia ja hoitaa omia asioita viranomaisten kanssa.
Kirjoittaminen on asioiden tallentamista tulevaa käyttöä varten. Kirjoittamalla viestitään ja vaikutetaan yhtä aikaa laajempaan joukkoon kuin puhumalla.
Jos ihminen osaa somessa kirjoitellessaan käyttää välimerkkejä, hänen viestinsä luetaan loppuun asti ja sen sanoma ymmärretään paremmin. Kirjoittaja saa ilmaistua oman mielipiteensä.
Ehkä seuraavaan kirjastolakiin kirjataan kirjaston tehtäväksi myös kirjoitustaidon edistäminen. Kirjastoissa voisi olla kirjavinkkauksen lisäksi kirjoitusvinkkausta!
Kirjoittaja kaipaa kirjoitusvinkkausta.