Liikuntaa lisää kouluihin

0

Tuoreen Pisa-tutkimuksen tulokset ovat synkeät. Kun vielä 2000-luvun alussa Suomi oli koulutuksen kärkimaa, nyt oppimistulokset ovat romahtaneet. Suomalaisten nuorten lukutaidon tulos on historiallisen heikko. Matematiikan osaamisen taso on heikentynyt aina vuodesta 2006 lähtien.

Huolta ovat aiheuttaneet myös lasten fyysistä kuntoa mittaavat Move!-testit. Tänä syksynä niistä sentään saatiin aiempaa paremmat tulokset: peruskoulun 5. ja 8.-luokkalaisten poikien fyysinen toimintakyky oli vahvistunut. Tyttöjen fyysisen toimintakyvyn heikentymisen trendi oli pysähtynyt.

Move!-testeissä näkyi edelleen se sama ilmiö, josta viime vuosina on puhuttu: maaseudulla asuvat lapset ovat fyysiseltä kunnoltaan kaupunkilaislapsia huonommassa kunnossa. Todennäköisesti tähän vaikuttaa koulumatkojen pituus. Maaseudulla koulu harvoin on kävely- tai pyöräilymatkan päässä.

Pisa-tulosten parantamiseksi Suomessa ollaan nyt lisäämässä perusopetusta. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta vielä tärkeämpää olisi lisätä liikuntaa kouluilla. Useissa tutkimuksissa on havaittu, että fyysinen aktiivisuus vaikuttaa myönteisesti lasten oppimiseen. Liikunta vahvistaa myös vuorovaikutustaitoja, tarkkaavaisuutta ja toiminnanohjausta.

UKK-instituutti suosittelee, että kaikkien kouluikäisten pitäisi liikkua monipuolisesti vähintään tunti päivässä. Varmin keino huolehtia lasten ja nuorten liikkumisesta, on lisätä liikuntaa kouluissa.

Osa kouluista on jo pyrkinyt tekemään koulupäivistä liikunnallisempia. Kappelimäen koulussa on järjestetty oppilaille cross training-tunteja. Liikkuva koulu-hanke on tuonut liikuntaa välitunneille.

Oli keino mikä tahansa – koulujen pitää saada lapset ja nuoret liikkeelle.

Teija Uitto