Jälleen Laitilan eritasoristeys

0

Olen nyt asunut hieman yli neljä vuotta Laitilassa. Melkein joka kerta, kun joku poliitikko vierailee Laitilassa, Laitilan päättäjät muistuttavat eritasoliittymästä ja saamme siitä lehdestä lukea. Lehteä en moiti, lehden tulee kirjoittaa siitä, mistä keskustellaan.

Mutta itse asiaa on vaikea ymmärtää laitilalaisten kannalta. Suora lainaus Laitilan Sanomista 2.2.2024 ”Kattelus oli tästä yhtä mieltä ja muistutti, että eritasoristeys ei hyödytä eniten Laitilaa, vaan Raumaa, Poria, Turkua ja Uuttakaupunkia”. Tästä olen todellakin täysin samaa mieltä, lipsahtiko totuus vahingossa.

En itse asiassa ymmärrä miten se hyödyttää Laitilaa ollenkaan. Ja jos se ei hyödytä Laitilaa, ei Laitilan tulisi osallistua siihen rahallisesti ollenkaan. Jos valtio sen haluaa rakentaa, niin kerätköön rahat niiltä, jotka eniten hyötyvät.

Palataanpa ajassa 10 vuotta taaksepäin, tuohon aikaan asuin Turussa ja kävin viikoittain työ- ja muiden asioiden takia Raumalla ja Laitilassa. Usein tuli poikettua Nousiaisten Nesteellä lounaalla tai jos lapset olivat mukana, niin sitten mentiin Hesburgerin puolelle. Tuo huoltoasema oli tuohon aikaan varsin vireä, vaikutti kylän kohtauspaikalta ja rekkaa oli pihalla useasti useita.

Sitten tuli moottoritie ja eritasoliittymä. Meni noin puoli vuotta ja Hesburger lopetti. Meni noin vuosi ja lopetti Nesteen ennen niin vireä asema myös. Myönnän, että moottoritietä oli niin helppo ja mukava ajaa, etten muistaakseni kertaakaan tien valmistuttua enää poikennut Nesteellä.

Nyt on sitten myös Eurajoen eritasoliittymä valmistunut. Viimeksi Poriin mennessä havaitsin paikallisen Supermarketin mainoksen 8-tien vieressä, olivat ilmeisesti laajentaneet. Ei menty, hyvä suora tie, Poriin vaan.

8-tieltä katsoen Eurajoen keskustaa ei enää ole. Niin korkeat ja hienot äänivallit on rakennettu, että keskustaa ei oikein 8-tieltä pysty havaitsemaan. Ovatkohan eurajokilaiset nyt tyytyväisiä? Tuskinpa satunnaiset matkaajat enää häiritsevät keskustan elämää.

Laitilassa on sentään vielä yksi ihan oikea palveleva huoltoasema, josta saa myös toisinaan vaikutelman, että se on kylän (anteeksi kaupungin) kohtauspaikka. Tankkausreissuilla olen pannut merkille, että lähes poikkeuksetta on useampi rekka parkissa ja muitakin autoja.

Pahoin pelkään, että jos eritasoliittymä tulee, meillä ei kohta ole enää yhtään ”oikeaa” huoltoasemaa. Muutoinkin pysähtyminen valoihin saa aikaan sen, että katsahdamme ympärillemme. Ja mitä näemme, ainakin S-marketin, K-supermarketin, Tokmannin ja niin edelleen, joku saattaa poiketakin.

Ainut seikka mikä mielestäni puoltaisi eritasoliittymää on liikenneturvallisuus. Mutta parempi ratkaisu olisi mielestäni ehdottomasti isohko liikenneympyrä. Varmasti paljon edullisempi toteuttaa myös.

Sellaisiahan on mm. Eurassa, Kustavin tiellä, löytyy myös valtatieltä 9 Jämsästä. Toimivat mielestäni tosi hyvin, mutta paikallinen ympäristö tulee silti havaittua.

Totean vielä, että itseäni ei ole Laitilan valoristeys harmittanut kertaakaan, vaikka olen siitä usein ajanut viimeisten 15 vuoden aikana. Ja onhan Laitilassa sentään vähän enemmän kaupungin tuntua, kun on sentään edes yksi valoristeys.

4 vuotta Laitilassa