Koska saadaan kasitie kokonaan nelikaistaiseksi? Tätä on poliitikkojenkin toimesta lupailtu. Toivottavasti ei ollut pelkkää sanahelinää!
Olen asian tiimoilta lähettänyt palautteen Väyläviraston ja Ely-keskuksen virkamiestasolle. Saamieni tietojen perusteella se ei ole Liikenne 12 -hankkeiden listalla vuosille 2025–2032.
Nelikaistaistaminen tulisi tehdä liikenteen ja logistiikan parantamisen vuoksi, ennen kaikkea liikenneturvallisuuden ja koko seutukunnan työllisyyden parantamisen vuoksi. Suomen vienti kun ”sakkaa”, niin pitäisi saada valtion sisällä investoinnit alulle ja käyntiin. Konkurssien välttämiseksi! Ja luoda investointihankkeilla uskoa yrittäjille ja tulevaisuuteen.
Olen vilpittömästi sitä mieltä, että tämä on poliittisesta tahtotilasta täysin kiinni. Ja vaikka valtio siihen velkarahaa ottaisikin valtion omaisuutta myymällä, kansantalouden kannalta velanotto on tässä kohtaa järkevää mielestäni. Kyllä siitä summasta paljon palautuu erilaisina veroina kuntiin ja valtiolle – loppujen lopuksi.
Investoinnit eli työpaikat eivät synny ”puhumalla”, vaan konkreettisilla toimilla valtion taholta.
Alunperin sain ”kipinän” kirjoittamiseen Turun Sanomissa 16.7.2023 julkaistusta kirjoituksesta, jonka aiheena olivat Varsinais-Suomen alueen huonokuntoiset tiet. Laitilassa niitä oli peräti 5 kappaletta.
Pitääkö joltakin korkeassa asemassa olevalta tulla nootti esimerkiksi sattuneen kuolonkolarin vuoksi? Yksikin kuolonuhri on liikenteessä liikaa, kun niitä voidaan ehkäistä järkevillä korjaustoimenpiteillä.
Laitilan kohdalle pitäisi tehdä iso kiertoliittymä, jotta Laitilaan olisi helppo poiketa mistä suunnasta vaan. Laitila ei enää ole elinvoimainen kunta, jos ajetaan ohi. Liittymän tulisi palvella myös linja-autoja ja raskasta liikennettä.
Täytyy aina ajatella oman kunnan etua. Tänne tulee saada väkeä käyttämään Laitilan palveluita. On myös mietittävä, mikä on Laitilan kaupungin osuus mahdollisessa tiehankkeessa ja miten paljon siihen saadaan esimerkiksi Eu-rahoitusta.
Atro Tannermaa
Eläkeläinen ja Laitilan Kokoomus ry:n hallituksen jäsen