
Kyselyssä vastaajia pyydettiin osoittamaan Laitilasta turvattomia paikkoja tai turvattomuutta lisääviä tekijöitä. Kyselyissä nousi esiin useita erilaisia aiheita. Osa koki, että suurimmat turvallisuuspuutteet ovat liikenneturvallisuudessa. Vastaajat osoittivat turvattomia paikkoja sekä keskustasta että haja-asutusalueilla. Vastauksissa kritisoitiin teidän huonoa kuntoa ja valaistuksen puutteita, mutta osa vastauksista painotti toisten tielläliikkuejien vastuuta.
– Keskustassa ajetaan paljon autoilla ja muilla menopeleillä. Monesti tilannenopeudet ovat liian suuria ja kuskien käytös on usein väheksyvää jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kohtaan. Usein käy niin, että jalankulkijana olen jo suojatiellä, mutta autoilijat silti ajavat editseni tai jälkeeni malttamattomina odottamaan, että tie olisi vapaa. Olen myös todistanut huolestuttavia tilanteita, joissa on ollut lapsia tietä ylittämässä. Edes koululaisten kohdalla autoilijat eivät osaa käyttäytyä fiksusti, eräs vastaaja toteaa.
Petoeläimet ja erityisesti sudet mainittiin kyselyssä usein.
– Syrjäseudulla kun asun, susipelko vaivaa. Metsäisellä tiellä ei ole valaistusta, yksi vastaaja kirjoittaa.
Alikulkutunnelit nousivat esiin useissa vastauksissa. Niiden valaistus koettiin puutteelliseksi ja niihin meno turvattomaksi. Tähän on syynä se, että muut tienkäyttäjät ajavat niihin liian lujaa.
– Moni alikulkutunneli on ilman riittävää valaistusta, eräs vastaajista huomauttaa.
Vastauksissa nousi esiin myös huoli ulkomaalaistaustaisten henkilöiden määrän lisääntymisestä.
Hallintojohtaja Heli Kiertokari-Laitisen mukaan Laitilaan on laadittu kyselyn tuloksia hyödyntäen turvallisuussuunnitelma. Kyselyn pohjalta mietitään, millaisilla toimenpiteillä turvallisuuden tunnetta voitaisiin vahvistaa.
– Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki tuloksissa esiin nousseet asiat eivät ole sellaisia, että kaupunki voisi niihin suoraan vaikuttaa, Kiertokari-Laitinen muistuttaa.
Tällaisia asioita ovat esimerkiksi poliisin näkyminen katukuvassa sekä petoeläinten määrä. Näissäkin asioissa kaupunki voi kuitenkin toimia. Kaupunki voi viedä kaupunkilaisten viestiä eteenpäin sekä poliisin että petoeläinasioista vastaavien viranomaisten suuntaan sekä lisätä tarvittaessa petovaarakuljetuksia.
– Vaikka meillä ei ole keinoa vaikuttaa kaikkiin asioihin, ymmärrämme ihmisten huolen turvallisuudesta.
Turvallisuus-suunnitelmasta käy ilmi, millaista yhteistyötä kaupunki ja poliisi tekevät. Yksi esimerkki tästä näkyy piakkoin myös katukuvassa. Laitilaan on tulossa lisää valvontakameroita, joiden toivotaan vaikuttavan rauhoittavasti ihmisten liikennekäyttäytymiseen.
Turvallisuussuunitelmassa korostuu eri tahojen välinen yhteistyö. Kaupungin lisäksi turvallisuustyötä tekevät myös järjestöt ja yritykset.
– Monilla järjestöillä on sellaista tietoa ja taitoa, jotka täydentävät viranomaisten osaamista. Järjestöt toteuttavat tehtäviä, jotka täydentävät kaupungin tuottamia palveluja. Järjestöt ovat myös kanava paikallisiin asukkaisiin, sillä ne toimivat usein lähellä ihmisten arkea, suunnitelmassa todetaan.
Kyselyn tuloksissa nousi esiin kuitenkin myös asioita, joihin kaupunki voi vaikuttaa. Tällaisia ovat kaupungin vastuulla olevan tiestön kunto sekä valaistus. Lisäksi kaupungin kiinteistöihin liittyvät asiat ovat kaupungin vastuulla.
– Kaikkea ei voida kuitenkaan tehdä heti vaan osa asioista vaatii vuosien suunnittelun, Kiertokari-Laitinen sanoo.
Laitilan Sanomat on hyödyntänyt tulosten läpikäymisessä avoimen Chat GPT:n tekoälyä.
Turvallisuussuunnitelmassa esiin nousseet tavoitteet
Kaupungin tiealueiden turvallisuus, jota pyritään parantamalla muun muassa valaistusta lisäämällä. Tehdään kysely vuonna 2024 tiealueiden turvallisuudesta.
Hyvien väestösuhteiden edistäminen, johon päästään edistämällä kaikkien kunnassa asuvien kotoutumista. Työtä seurataan muun muassa monikulttuurisuusneuvoston kautta.
Nuorten liikenneturvallisuuden parantaminen. Tähän työhön otetaan nuoret itse mukaan. Työn etenemistä seurataan liikennevahinkotilastojen kautta.
Lähde: Kaupungin turvallisuussuunnitelma
Huoli nuorten liikennekäyttäytymisestä saa tukea tilastoista
Yksi asia, joka kyselyssäkin nousi esiin, oli liikennekäyttäytyminen. Vastauksista nousi esiin huoli etenkin nuorten liikennekäyttäytymisestä.
Tilastojen valossa huoli ei ole tuulesta temmattu, sillä Laitilassa tapahtuu väkilukuun suhteutettuna enemmän loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneita onnettomuuksia kuin esimerkiksi Raisiossa.
– On hyvä muistaa, että vaikka onnettomuudet ovat tapahtuneet Laitilassa, eivät kaikki niihin osalliset ole välttämättä laitilalaisia, hallintojohtaja Heli Kiertokari-Laitinen huomauttaa.
Yksi syy runsaisiin onnettomuuksiin on Laitilan sijainti kahden ison tien risteyskohdassa. 55 prosenttia onnettomuuksista tapahtuu Kasitiellä ja Kantatie 43:lla. Tosin Mynämäellä ja Nousiaisissa onnettomuuksia on vähemmän, vaikka nekin sijaitsevat valtatien varrella.
Tilastojen valossa Laitilassa tapahtuu enemmän onnettomuuksia, joissa on osallisena mopo tai moottoripyörä kuin koko maassa keskimäärin. Laitilassa lähes joka neljäs onnettomuus tapahtuu kaksipyöräiselle moottoriajoneuvolle. Nuoret eli 15–17-vuotiaat korostuvat Laitilan tilastoissa. Kun koko maan tasolla 15 prosenttia loukkaantumiseen tai kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtuu nuorelle henkilölle, Laitilassa nuoret ovat osallisina 21 prosentissa kaikista henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista. Laitilan tilanteen poikkeuksellisuus näkyy parhaiten, kun onnettomuuksien määrät suhteutetaan 100 000 asukasta kohden. Tällöin Laitilan vertailuvuksi tulee 900, kun se muualla Varsinais-Suomessa on 400 ja koko maassa 300.
Laitilan hiljattain valmistuneessa turvallisuussuunnitelmassa tähän ongelmaan aiotaan puuttua. Jo tehdyn valistustyön lisäksi kaupungissa pohditaan uusia keinoja vähentää nuorten liikenneonnettomuuksien määrää. Keskeistä on, että nuoret itse saadaan mukaan miettimään ratkaisuja.
Jutussa on käytetty lähteenä Ramboll Oy:n laatimia tilastoja.