Teiden kunnostamiseen on saatu vuosikausia liian vähän rahaa. Varsinais-Suomen Ely-keskuksen liikenne- ja infrastruktuurijohtaja Tuovi Päiviön mukaan viime vuosi oli vuosituhannen heikoin (LS 16.1.). Rahaa maakuntaan saatiin vain 150 tiekilometrin päällystämiseen.
Teitten korjausvelka alkaa nyt toden teolla näkyä. Enää ongelmia ei ole vain kantateillä, vaan jopa valtatiellä. Ely-keskus joutui pudottamaan Ihoden sekä Koveron kohdilla valtatie 8:lla nopeusrajoitukseksi 50 km/h päällystevaurioiden vuoksi. Tie, jota pitkin kuljetetaan Suomen vientituotteita, ajetaan nyt hipihiljaa.
Myös kun ajaa Ukintietä Uuteenkaupunkiin asti, on edessä emmentalia muistuttava asfalttipinta. Kodjalan ja Kalannin välillä on hyvää pintaa, koska se asfaltoitiin viime vuonna heräteraitojen poistamiseksi, mutta Kalannista Uuteenkaupunkiin on harrastettava kuoppien pujotteluajoa.
Teiden kunnossapidon rahoitusta on lisätty tälle vuodelle, rahaa on nyt 500 kilometrin päällystysohjelmaan, mutta kun korjausvelka on tätä luokkaa, eihän sekään riitä. Päiviö arvioi, että rahalla saadaan säilytettyä nykytaso, mutta ei parannettua tilannetta.
Se tilanne, minkä autoilijat kohtaavat, ei täsmää valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman kanssa. Peruslinjaus on, että valtateillä ei pitäisi olla lainkaan 50–60 km/h:n ajonopeuksia. Tästä muistutti kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttinen vieraillessaan Laitilassa (LS 1.2.). Vähintään vientiteollisuuden valtaväylien pitäisi olla kunnossa. Tähän sisältyy myös Laitilan eritasoliittymän tarve kasitiellä.
Riskinä on, että risteyksen rahoitus jää ratahankkeiden varjoon.
Teija Uitto