Uusi toimitusjohtaja yllättyi iloisesti – Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan johdossa aloittanut Olli Heikkilä näkee, että limpparitehtaalla on markkinoilta paljon otettavaa

0
Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan uusi toimitusjohtaja Olli Heikkilä aloitti virallisesti tehtävässään tiistaina.

Kun Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan uusi toimitusjohtaja Olli Heikkilä aloitti tehtaalla, hän yllättyi iloisesti.

– Tämä on hämmästyttävästi vielä parempi firma kuin etukäteen luulin. Tämä on iso ja moderni yritys, Heikkilä kertoo.

Ennen papereiden allekirjoittamista Heikkilä ei ollut käynyt tehtaalla ja Laitilassakin vain yhden kerran.

– Se oli vuonna 1989, jolloin olin Porin prikaatissa ja keräsimme rahaa sotainvalideille. Ohi olen ajanut, kun olen mennyt Poriin, Raumalle tai Uuteenkaupunkiin, mutta en ole pysähtynyt koskaan. Kaupunkikin on ollut kaikilta osin paljon hienompi kuin osasin odottaa.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas on retrohenkisesti ilmeestään huolimatta varsin uudenaikainen panimo.

– Modernisoitavaahan täällä ei ole, koska tehdas on niin uusi. Yleensähän panimot ovat toistasataa vanhoja ja joku kattila saattaa olla joskus päivitetty ja uusia linjoja hankittu.

Panimoalalla ei ole tavatonta, että laitteet ovat vanhoja.

– Vierailin vuosi sitten Fullers’in panimolla Lontoossa. Siellä oli vielä käytössä yksi panimolaite 1800-luvulta, tuolloin Olvin markkinointijohtajana työskennellyt Heikkilä kertoo.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas on oluen panemisessa pienpanimo eikä toistaiseksi ole suunnitelmissa ole laajentaa toimintaa yli pienpanimoille määriteltyjen rajojen. Tämä koskee kuitenkin vain oluen tuotantoa.

Kokonaismarkkinoista muiden panimojuomien yhteenlaskettu volyymi on jo oluita suurempi. Näissä juomissa onkin Heikkilän mukaan kasvunvaraa.

– Meidän markkinaosuus on näissä juomissa 1–2 prosentin luokkaa, joten näissä meillä on markkinoilta paljon otettavaa.

Alkoholittomien oluiden suosio alkoi Suomessakin kasvaa muutama vuosi sitten. Nyt menekki on tasaantunut, mutta monissa lämpimämmissä maissa kuten Espanjassa alkoholittomien oluiden osuus on jopa neljännes koko oluen myynnistä.

Alkoholitonta olutta Heikkilä kuvailee luonnontuotteeksi, johon jää alkoholin poistamisen jälkeen vain vesi, mallas ja humala.

– Se on erinomainen palautusjuoma.

Wirvoitusjuomatehdas, kuten koko juomateollisuus, tuo koko ajan uutuuksia markkinoille. Joskus joku juoma nousee valtavaksi ilmiöksi, ja saa ihmiset tyhjentämään juomahyllyt kokonaan. Nämä ilmiöt syntyvät jos ovat syntyäkseen, niiden tarkoituksellinen synnyttäminen on Heikkilän mukaan vaikeaa, jos ei suorastaan mahdotonta.

– Kaikkihan sitä yrittävät, mutta siinä on mukana aina sattumaa. Sosiaalinen media on tässä usein isossa roolissa. Siellä ilmiö voi lähteä liikkeelle yhdestä postauksesta ja kasvaa sitten isoksi.

Ilmiöt hyödyttävät alaa kuitenkin laajemmin siten, että ihmiset oppivat kokeilemaan uusia makuja hyväksi koettujen klassikoiden rinnalla.

– Uutuuksien kanssa voi testata mikä toimii ja nähdään mistä ihmiset tykkäävät.

Heikkilä kertoo olevansa johtajana helposti lähestyttävä, vastuuta jakava ja nopea.

– Kannustan ihmisiä olemaan eri mieltä kanssani. Se on myös heikkous, kun on pitkä kokemus alalta. Haluan, että minua kyseenalaistetaan sopivalla tavalla.

Turhasta hierarkisuudesta Heikkilä ei sen sijaan perusta.

– Turhaa raportointia täytyy välttää. Toki asiat on hyvä raportoida, mutta katseen pitäisi ensisijaisesti olla tulevassa kuin menneessä.

Heikkilä kertoo näkevänsä tulevaisuudessa enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.

– Mutta toki katson asioita realistisesti.

Siihen, mitä tulevaisuus sitten tuo tullessaan, löytyy vastaus kunhan Heikkilä pääsee yhdessä johtoryhmän kanssa laatimaan uutta strategiaa.

– Mitään hirvittävän mullistavaa ei kuitenkaan ole luvassa. Yritys on hyvin johdettu tähän asti. Wirvoitusjuomatehtaalla on hyvä maine ja se on arvostettu yritys. Tätä täytyy vaalia myös tulevaisuudessa, vaikka uusia asioita tulisikin.

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan uusi toimitusjohtaja Olli Heikkilä pitää yrityksen retrohenkistä ilmettä ainutlaatuisena.

Reilu vuosi sitten Laitilan Sanomat uutisoi, että Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalle suunnitellaan vierailukeskusta ja ympärivuotisesti toiminnassa olevaa ravintolaa. Heikkilän mukaan suunnitelmia ei ole haudattu, mutta toistaiseksi niistä ei ole mitään konkreettista kerrottavaa. Hän näkee kuitenkin, että vierailukeskukselle voisi olla vilkkaan tien varressa kysyntää.

Heikkilä pitää myös Wirvoitusjuomatehtaan julkista ilmettä ainutlaatuisena ja uskoo sen kiinnostavan ihmisiä.

– Ajatus muhii yhä, Heikkilä vakuuttaa.

Uutta on luvassa pikemminkin, sillä Wirvoitusjuomatehtaan tehtaanmyymälää remontoidaan parhaillaan. Uusittu myymälä avataan ensi viikolla. Siellä näkyy tulevaisuudessa entistä vahvemmin yrityksen tyyli.

– Ilme tuo heti mieleen limpparitehtaan.