Varsinais-Suomen murre ja varoitusjärjestelmä toimi – Paikalla ei ole ollut yhtään hirvieläinonnettomuutta viime vuoden toukokuun jälkeen

0
Mikäli näet hirven tien sivulla, varoita siitä muita autoilijoita väläyttämällä valoja. Kuva: Maria Rantanen

Valtatiellä 8 Nousiaisissa on tutkittu aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän toimintaa ja vaikutuksia hirvieläinonnettomuuksien ehkäisemisessä. Tutkimus alkoi kesäkuussa 2023, ja nyt on saatu ensimmäiset tulokset kokeilusta. Tulokset ovat lupaavia, sillä tutkimusjaksolla ei ole tapahtunut yhtään hirvieläinonnettomuutta toukokuun 2023 jälkeen.

Alustavien tulosten perusteella autoilijat laskevat merkittävästi ajonopeuttaan nähdessään järjestelmän tuottaman varoituksen ja näin välttävät törmäyksen tietä ylittävään tai tielle tulossa olevaan kauriiseen tai hirveen.

mainos

Hirvet ja kauriit ylittävät tien usein riista-aitojen aukkopaikkojen kohdalta. Siksi aukkokohta riista-aidassa pyritään sijoittamaan kohtaan, jossa on mahdollisimman hyvät näkemät. Hirviaitojen aukot ovat silti onnettomuusherkkiä paikkoja. Nousiaisissa valtatiellä 8 kokeillaan uudenlaista aktiivista hirvivaroitusjärjestelmää, jossa hirvivaroitusmerkkien yhteyteen on asennettu huomiovaloja. Ne aktivoituvat ja varoittavat autoilijaa vain silloin, kun hirviä tai kauriita havaitaan ajoradan läheisyydessä.

Järjestelmään sisältyy myös Mynämäentien pohjoiseen liittymään asennettu ihmispuhetta tuottava riistaäänimajakka, joka toimii pelottimena hirvieläimille ja siten ohjaa ne ylittämään tien suunnitellusta riista-aidan aukkokohdasta.

Turun Sanomat (30.6.2023) uutisoi, että äänimajakasta kuuluu varsinaissuomalaisella murteella kerrottuja tarinoita.

mainos

– Valtatien 8 riista-aidat ohjaavat hirvieläinten kulun tähän aukkokohtaan, jonka kautta tien on ylittänyt jopa 30 hirvieläintä päivässä – riski kolariin ilman varoitusjärjestelmää on merkittävä, kommentoi hirvitalousaluesuunnittelija Antti Rinne Suomen riistakeskuksesta.

– Riista-aukon kohdalla hirvieläinten määrää lisää noin kahden kilometrin päähän ELY-Keskuksen asentamat riistaritilät, joiden tehtävänä on ohjata hirvieläimet pois risteysalueelta, riista-aidan aukkokohtaan, kertoo InnoTrafik Oy:n tuoteasiantuntija Jouni Hänninen .

Tutkimuksen tähänastiset tulokset ovat lupaavia, sillä tutkimusjaksolla ei ole tapahtunut yhtään hirvieläinonnettomuutta toukokuun 2023 jälkeen. Alustavien tulosten perusteella autoilijat ovat ymmärtäneet riistavaroitusjärjestelmän merkityksen, vähentämällä merkittävästi ajonopeuttaan nähdessään järjestelmän tuottaman varoituksen ja näin välttävät törmäyksen tietä ylittävään tai tielle tulossa olevaan kauriiseen tai hirveen.

mainos

Riistavaroitusjärjestelmän on suomalainen innovaatio, jonka huomiovalojen aktivoitumisen tunnistusmenetelmänä käytetään muun muassa infrapunavaloa ja tutkaa. Kaikissa tunnistusmenetelmissä on kuitenkin virhemahdollisuuksia, eli vääriä hälytyksiä, jotka usein toistuessaan vähentävät varoitusjärjestelmän uskottavuutta autoilijoiden silmissä.

– Tutkimushankkeessa varoitusjärjestelmän virhehälytykset pyritään minimoimaan järjestelmää optimoimalla ja toimintavarmuutta lisäämään, jotta järjestelmä voisi tulevaisuudessa tarjota kilpailukykyisen ja luotettavan vaihtoehdon hirvieläinonnettomuuksien ähkäisemiseen, kertoo liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus, Suomen riistakeskus ja InnoTrafik Oy ovat nyt yhteistyössä käynnistäneet tutkimusprojektin, jonka tavoitteena on selvittää aktiivisen varoitusjärjestelmän toimivuus ja vaikutukset ajonopeuksiin ja onnettomuuksiin. Järjestelmän toimittaa älyliikennelaitteita kehittävä InnoTrafik Oy. Tulokset analysoi ja tutkimusraportin laatii professori Pekka Räsänen ja VTT Aki Koivula Turun yliopistosta.

mainos