Pyöräilykausi on alkanut tänä keväänä hitaanlaisesti kylmien ja sateisten kelien takia. Vihdoin sää näyttäisi poutaantuvan ja lämpenevän, joten pyöräilijätkin ottavat oman paikkansa liikenteessä.
Lounais-Suomen Urheilu ja Liikunta -yhdistyksen sekä kuntien organisoima Haastepyöräily -kampanja on innostanut varsinaissuomalaisia ja satakuntalaisia vuosikymmenien ajan polkemaan vapusta juhannukseen. Laitila on ollut kisan kestomenestyjä. Pyöräilyyn laitilalaisia motivoi myös kylienvälinen kisa poljetuista kilometreistä. Se jatkuu Laitilassa elokuun loppuun asti.
EU-maat, Suomi niiden mukana, ovat sitoutuneet parantamaan pyöräilyinfrastruktuuria, turvallisuutta sekä edistämään siirtymistä autoliikenteestä pyöräilyyn. Laitilassa ja Uudessakaupungissa uutta kevyenliikenteenväylää odotetaan Kodjalan ja Kalannin väliin. Merituulen raikas Uusikaupunki olisi Laitilasta sopivan pyöräilymatkan päässä, mutta harva lähtee Uudenkaupungintielle pyöräilemään, koska pyörätie puuttuu noin seitsemän kilometrin matkalta.
Viitisen miljoonaa kustantava pyörätien pätkä on mukana Väyläviraston investointiohjelmassa. Siihen virasto on nostanut tärkeimmiksi näkevänsä hankkeet eduskunnan rahoitettavaksi.
Huhtikuun kehysriihessä hallitus tarjoili lähinnä leikkauksia, mutta kertoi tekevänsä päätöksiä seuraavista käynnistyvistä liikennehankkeista toukokuun lisätalousarvioesityksen yhteydessä ja syksyn budjettiriihessä. Toivottavasti rahaa irtoaisi vihdoin Kodjalan ja Kalannin väliselle pyörätielle, joka lisäisi sekä työ- että vapaa-ajan pyöräilyä, ehkä jopa pyörämatkailua.
Iida Kauppi
iida.kauppi@laitilansanomat.fi