
Muotikaupan grand old manin Markku Suomisen puhuessa on helppo ostaa ajatus pikkutakista mukavuusvaatteena. Suominen kantaa käsivarsillaan miesten pikkutakkeja esiteltäväksi ja pudottelee asuista yksityiskohtia.
– Kaksirivinen napitus ja kauluksen pystykuosi ovat ehdottomasti tämän hetken juttuja. Blazerit ovat kevyitä ja joustavia, ja tuntuvat päällä kuin olisivat neuleita. Käyttäjä tuskin edes huomaa pukeutuneensa pikkutakkiin.
Laitilan Sanomat kiersi paikallisissa liikkeissä kysymässä, mikä kesän muodissa ja tyylissä on nyt erityisen kiinnostavaa. Studio 25 -vaateliikettä pyörittävä Suominen tuulettaa perinteistä ajatusta pikkutakista tukalana, pakollisena juhlien ja tilaisuuksien asuna.
– Mielikuvan paksuista polyesteri- ja villatakeista voi unohtaa. Pikkutakkikankaat ovat joustavuudeltaan jopa trikoon veroisia, Suominen näyttää.
Pikkutakit ja näyttävät paitapuseot ovat Studio 25:n erottuvia helmiä. Tukkukauppiaana toimiva Suominen tilaa miesten muotia Guide Londonilta, jonka hauskoja yksityiskohtia ovat muun muassa takkien vuorikankaan ja paitapuseoiden yhdenmukaiset kuosit.
– Ja kun oikein haluaa panostaa, hankkii asukokonaisuuteen myös liivin. Mukavuus ja tyylikkyys yhdistyvät miesten asuissa, ja materiaalit viimeistelevät kokonaisuuden, Suominen rohkaisee miehiä.
Maammekaupan ovelta avautuu väreillä leikittelevien kuvioiden ilotulitus. Yrittäjä Jaakko Knuutila perusti suomalaista käsityötä ja kestävää kulutusta edistävän kauppansa, jotta suomalaiset pohtisivat tarkemmin, mitä ja miten ostavat.
– Kun ostaa Suomessa valmistettuja vaatteita, on aina ajankohtainen ja trendikäs, Knuutila huomauttaa.
Maammekaupan valikoimasta löytyy erityisesti pienten kotimaisten valmistajien trikoovaattaita naisille ja lapsille. Outi Huhtanen on pukeutunut kokkolalaisen Paapiin mekkoon, jonka kuosissa kukkivat auringonkukat. Iina Laine puolestaan on valinnut varkautelaisen Ehta by Dream Circuksen mekon, joka tuo mieleen leikkimielisen värityskirjan.
– Tunikan voit yhdistää vaikka maihareihin ja farkkutakkiin ja fiilis muuttuu aivan toisenlaiseksi, Huhtanen vinkkaa.
– Tämä mekko ei vaadi kuin paljaat varpaat ja kukkaseppeleen. Parasta kotimaisessa designissa on ajatus, että vaatteita pestään ja käytetään eli ne sopivat tilanteeseen kuin tilanteeseen, Laine sanoo.
Maammekaupan myynnistä 70 prosenttia tulee verkkokaupasta, mutta kivijalkaliike houkuttelee hypistelemään asuja paikan päälle.
– Osalle asiakkaista on edelleen tärkeää päästä näkemään ja sovittamaan. On hauska huomata, että myymälä on nähtävyys, jonne tullaan kauempaakin, Knuutila sanoo.
Kukka ja lahja Jonnahannassa avautuu jo ovelta näkymä kevään ja kesän juhlaan. Näyttävät juhla-asut pomppaavat silmille näytenukkejen yllä.
– Voi kumpa ihmiset käyttäisivät rohkeasti värejä. Juhlaan ja muutenkin saa ehdottomasti pukeutua näyttävästi, yrittäjä Johanna Kantonen kannustaa.
Asiakas on juuri sovittanut kirkkaita kuoseja, mutta päätynyt maanläheisiin väreihin juhlamekossaan.
– Aistin selvän muutoksen, että värejä uskalletaan kokeilla ja harkita, vaikka rohkeus ei vielä riittäisikään niihin pukeutumaan.
Kantosen juhla- ja kesävaatevalikoimassa kuosit ovat näyttäviä ja värit karamellia. Näyttävyyttä tuovat tyllit ja muhkeat hihat.
– Tyllimekko ei ole mitenkään liikaa. Jos pinkki tuntuu liian räväkältä, voi tukeutua turvallisempaan väriin. Pääasia, että uskaltaa kokeilla ja tuoda pukeutumisella iloa ympärilleen.
Asuilla irroittelemisen vastapainona jalkaan on lupa laittaa kevyttä ja mukavaa. Juhlien kenkä näet on yhä useammin lenkkipolkujen klassikot eli tennarit.
– Moni tulee ostamaan juhlaan avokkaita, mutta lähtee tennareiden kanssa. Siistit, valkoiset tennarit ovat salonkikelpoinen juhlajalkine miehillä sekä naisilla, Kenkä-Laakson myyjä Sari Hakkarainen evästää.
Hakkarainen pitää kevään ehdottomana suosikkijalkineena tennaria, jonka voi pestä pesukoneessa ja joka sujahtaa jalkaan helposti kumimaisen kantapäkaistaleen ansiosta.
– Tennari- ja sandaalihyllyt valtaavat tilaa perinteisiltä avokkailta ja korkokengiltä. Kenkämuoti suosii nyt selvästi käytännöllistä ja mukavaa.