”Sähköauto ei ole minun ostoslistallani”–Eurovaaliehdokas Maria Rautanen haluaa laajentaa EU:n energiakeskustelua

0
Maria Rautasen entinen naapuri, Mirja Mäkelä, halusi halata eurovaaliehdokasta.

Kun kokoomuksen eurovaaliehdokas Maria Rautanen astelee Tiihosen kahvilaan, joka pöydästä nousee käsi pystyyn tervehdykseksi. Yksi naisista käy halaamassa ehdokasta.

– Maria on naapurin flikka, Mirja Mäkelä kertoo ehdokkaasta.

mainos

Rautanen on lähtöisin Laitilasta, vaikka on jo parikymmentä vuotta asunut Satakunnassa ja vaikuttaa Porissa varavaltuutettuna.

Rautanen oli eduskuntavaaleissa ehdokkaana ja vaaleista jäi kutina päästä vaikuttamaan Suomen ja koko Euroopan tulevaisuuteen.

– Lähes 70 prosenttia lain säädännöstä tulee jo Euroopan unionista. Sinne tarvitaan edustajia, jotka ajattelevat Suomen etua.

mainos

Eurovaaliehdokas on sähkötekniikan diplomi-insinööri ja työskentelee yrityksensä kautta ydinvoimateollisuudessa järjestelmäasiantuntijana. Energia-asiantuntijana hän haluaisi päästä vaikuttamaan nimenomaan Euroopan energiaratkaisuihin.

– Tarvitsemme enemmän säästä riippumatonta säätövoimaa. Kun ei tuule eikä aurinko paista, meillä ei ole riittävästi sähköä. Pidän edelleen CHP-yhteistuotantolaitoksia hyvänä vaihtoehtona. Polttoenergiaa tarvitaan edelleen. Se on huoltovarmaa. Puuta ja varsinkin turvetta pystytään säilyttämään varastoissa pitkiäkin aikoja.

Rautasen mielestä polttomoottoreista puhutaan nyt liian negatiivisesti. Polttomoottorit eivät ole haitallisia, kunhan polttoaineet ovat puhtaita.

mainos

– Biodieselin tuotantoa olisi mahdollisuutta kehittää Suomessa jopa vientiin asti. Biodieseliä voitaisiin valmistaa muun muassa kotimaisesta turpeesta, puusta ja rypsistä.

Hän kertoo itse ajavansa yhä diesel-Volvolla, eikä aio vaihtaa autoaan sähköautoon tai edes hybridiin.

– Odottelen ja katson, mitä on tulossa. Sähköauto ei ole minun ostoslistallani.

mainos

Eurovaaliehdokas arvelee, ettei polttomoottoriautoista luovuta, pikemminkin päinvastoin. Saksassa on jo nousemassa suuntaus, että polttomoottoriautot voivat olla vaihtoehto sähköautoille.

– Kun fossiilisista polttoaineista luovutaan, teknologian suunta kehittyy puhtaampiin polttoaineisiin.

Sähköautojen heikkoutena hän pitää edelleen akkujen kestoa sekä infrastruktuurin puutetta. Latauspisteitä on yhä liian harvassa. Lisäksi sähkön hinta vaihtelee.

Rautanen muistuttaa, että entinen Vapo (nykyinen Neova) on valmistanut aikanaan rypsistä biodieselpolttoainetta.

– Se oli päästökaupalla kallista. Lähtisin ajamaan sitä, että turve otettaisiin pois päästökaupan piiristä ja että turvetta voitaisiin hyödyntää niin autojen polttoaineena kuin energiantuotantolaitoksissa.

Maria Rautanen sanoo, että äänestäjät saisivat hänestä sinnikkään edustajan.

– Laitilalaisuus vaikuttaa vahvasti persoonani. Laitilalaisethan ovat puheliaita ja avoimia ihmisiä, jotka saavat asioita aikaiseksi.

Rautasen kommentti herättää hymyä kahvilassa, mutta sitten ilmeet muuttuvat. Miehet alkavat kritisoida toisen kokoomuslaisen, Sirpa Pietikäisen toimintaa Euroopan parlamentissa.