
Erno Haverinen suoritti tutkinnon täysillä pisteillä, mikä on aika harvinaista, sillä hän oli 15. henkilö, joka Isokarin Kiertäjät ry:n järjestämässä tutkinnossa on saanut maksimipisteet. Täydet pisteet tutkinnossa on saanut viisi saaristolaivuria, seitsemän rannikkolaivuria ja kolme avomerilaivuria. Tutkintosuorituksia paikallinen navigaatioseura on vastaanottanut yli 800 vuodesta 1988 alkaen. Kevään saaristolaivurikurssiin osallistuneilla on mahdollisuus suorittaa tutkinto vielä 20.9. kunhan ilmoittautuu kolme viikkoa ennen tutkintoa isokarin kiertäjien kotisivuilla olevalla lomakkeella.
Saaristolaivurikurssin sisältö on aikaisemmista ajoista muuttunut esimerkiksi siten, että pimeässä tai huonoissa näkyvyysolosuhteissa navigointi opiskellaan vasta rannikkolaivurikurssilla.
Saaristolaivuritutkinto on mahdollista suorittaa vaikka kolmessa osiossa, jolloin saaristolaivurin arvon saa vasta kun kaikki osiot on suorittanut hyväksyttävästi. Nykyisessä tutkinnossa on useampia tehtäviä, jotka jakautuvat kolmeen moduuliin. Kustakin moduulista on saatava minimipistemäärä, jotta tutkinto hyväksytään. Aikaisemmin tutkinnosta oli maksimissaan mahdollista saada 30 pistettä, mutta nykyisin maksimipistemäärä on 60, koska tehtäviä on moduulijaon takia lisätty.
Syyskaudella Vakkaopistossa alkaa rannikkolaivurikurssi, mikäli osallistujia ilmoittautuu vähintään kahdeksan. Syksyn kurssille Suomen Navigaatioliitto on tuottanut uunituoreen oppikirjan ja se on ennakkotietojen mukaan erittäin hyvä. Osa rannikkolaivurikurssilla opeteltavista asioista, kuten turvalaitteiden valotunnukset ja alusten valot, on esitetty nykyisessä saaristolaivurikurssin oppikirjassa.
Aarre Salmi