– Meille se on tarkoittanut sitä, että keleistä johtuvia vahinkoja tapahtui niin ihmisille kuin autoillekin. Toki alkuvuodesta tapahtui paljon myös sellaisia vahinkoja, jotka eivät ole millään tavalla ilmastosta kiinni. Niiden syynä on ollut joko huono tuuri tai ihmisten käyttäytyminen. Alkuvuoteen mahtuu myös isompia tulipaloja, Aakula kertoo.
Vahinkojen runsaan määrän vuoksi myös korvauksia maksettiin ennätyspaljon. Yhtiö kertoo korvanneensa 93 prosenttia kaikista vahingoista. Euroissa tämä tarkoittaa yhteensä 28 miljoonaa. Korvausmäärien kasvun vuoksi Lähitapiola Länsi-Suomen vahinkovakuuttamisen toimialan tulos oli alkuvuodesta miinusmerkkinen.
Aakulan mukaan vakuutusalalla on arveltu, ettei vahinkojen lisääntyminen ole yksistään sattuman vaikutusta vaan taustalla on havaittavissa trendiä. Tämä tarkoittaa sitä, että alan täytyy reagoida muuttuneeseen tilanteeseen eli siihen, että vahingot ja korvausmenot tulevaisuudessa kasvavat.
– Meillä on valtavasti näkemystä ja informaatiota siitä, miten vahinkoja voitaisiin vähentää. Ne ovat usein hyvin yksinkertaisia asioita. Esimerkiksi vanhempien ihmisten liukastumisia voitaisiin välttää nastakengillä tai irrotettavilla nastoilla. Ja kolareita vähentäisi se, että autoilijat eivät käyttäisi kännykkää ajon aikana. Isoja paloja voitaisiin ehkäistä huolehtimalla siitä, että sähköasiat ovat kunnossa, Aakula kertoo.
Toinen keino vaikuttaa vahinkovakuuttamiseen kannattavuusongelmaan on muuttaa vakuutusten ehtoja. Vaikka tämä ei etenkään kuluttajamarkkinoilla ole helppoa, tähänkin joudutaan Aakulan mukaan alalla turvautumaan.
Yhtenä esimerkkinä Aakula nostaa esiin tuholaisten aiheuttamat metsätuhot. Tuholaisten määrä on kasvanut ilmaston muuttumisen myötä, mikä on nostanut vakuutuksesta haettavien korvausten määrää. Muuttunut tilanne vaikuttaa vakuutusehtoihin.
– Joudumme rajaamaan sitä, kenelle ja mihin me jatkossa myönnämme vakuutusturvaa.
Positiivista alkuvuoden luvuissa on se, että niistä näkyy asiakasmäärien kasvu. Lähitapiola sai ensimmäisen puolen vuoden aikana 2 600 uutta asiakasta.
Vahinkovakuuttamisen kannattamattomuutta kompensoi myös muun muassa sijoitustoimialan kasvu. Alkuvuoden aikana sijoitustoiminnan nettotuotto on kasvanut 4,4 prosenttia, ja tätä pitää varsin hyvänä kasvuna.
– Tähän voi olla hyvin tyytyväinen, yhtiön sijoitusvarallisuutta hallinnoiva talousjohtaja Jussi Seppälä kertoo.
Yksi Lähitapiola Länsi-Suomen suurista asiakasryhmistä ovat maatalousyritykset. Aakula arvioi, että yhtiön asiakkaina on noin 70 prosenttia maatiloista. Kun energiakriisi iski Ukrainan ja Venäjän sodan myötä Suomeen ja energian hinta nousi, monilla maatiloilla investoitiin aurinkosähköön.
– Laitteiden turvallisuudessa ja asennuksessa on paljon turvallisuushaasteita, Aakula sanoo.
Aakulan mukaan Lähitapiolan emoyhtiön sisällä on jo ollut yksi tähän liittyvä miljoonaluokan vahinko.
Lähitapiolassa ei Aakulan mukaan ole vain tyydytty toteamaan riski vaan yhtiössä on jo ryhdytty toimiin vahinkojen ennaltaehkäisyssä. Perjantaina yhtiö järjestää Porissa infotilaisuuden asianosaisille.
– Usein sorrutaan siihen, että havaitaan ilmiö, siitä puhutaan ja ehkä vähän voivotellaan. Järjestämämme tilaisuuden ajatuksena on, että asialle oikeasti tehdään jotain ja saadaan eri ilmiöön liittyvät osapuolet yhteen pöytään miettimään, miten tilannetta lähdetään korjaamaan, viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Toni Salminen kertoo.
Lähitapiola on alkuvuoden aikana avanneet 50 000 euron lahjoitushaun lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukemiseen. Lisäksi yhtiö muun muassa on järjestänyt yhdessä Suomen Punaisen Ristin kanssa 500 alueen viidesluokkalaiselle ensiapukoulutusta.
– Haluamme tukea alueen elinvoimaisuutta, koska mitä elinvoimaisempi tämä alue on, sitä enemmän tänne saadaan toimintaa ja väkeä, sitä enemmän se auttaa myös meidän olemistamme ja tekemistämme. Näemme, että tämä on osa sitä vastuullisuustyötä, jota alueella teemme, Aakula kertoo.