Maataloudessa kasvukausi on kääntymässä korjuuvaiheeseen myös loppusadon osalta. Valtakunnallisen ProAgrian keräämien tietojen mukaan sato-odotukset vihannesten osalta ovat hyvät tai vähintään normaalit. Samaa kertoo myös Kalannin Mannersuolla toimivan Vihannes-Laitilan markkinointipäällikkö Jari Mämmi.
– Sato on tähän mennessä ollut hyvä, eikä isoja laatuongelmia ole havaittu. Alkukauden viivästyminen on kyllä saatu kurottua kiinni kesän lämpimien ja kosteiden ilmojen ansiosta ja nyt olemmekin jo ”etupellossa” sadon suhteen, selvittää Jari Mämmi.
Loppukesän kiivas kasvutahti näkyy nyt siten, että esimerkiksi porkkanasta on jopa ylitarjontaa.
– Varastovihannesten osalta korjuutyöt ovat vielä kuitenkin kesken, ja seuraavat noin puolitoista kuukautta ratkaisevat, mitä varastoon lopulta saadaan.
– Viime vuonna sateet alkoivat näihin aikoihin ja ennustettu hyvä sato kääntyi pulan puolelle, kun nostoihin ei päästy ylimärkien peltojen takia. Eli toiveissa olisi kuulaita syyspäiviä, niin pääsisimme kotimaisilla juureksilla läpi vuoden, Mämmi toteaa.
Vihannes-Laitila on alansa johtava vihanneskauppaa harjoittava yhtiö Suomessa. Niinpä yrityksen toimitiloissa riittää kuhinaa läpi vuoden.
– Kesällä tuotannostamme lähtee paljon nipputuotteita ja varhaisperunaa. Nyt alkusyksystä niput siirtyvät taka-alalle ja tilalle tulee niin sanottu kilomyynti. Eli varsinainen sesonki siirtyy syksyn myötä osastolta toiselle, selventää Mämmi.
Kuluttajalle kasvukauden eteneminen näkyy kaupan hyllyillä ulkomaisten kasvisten, erityisesti juuresten, väistyessä uuden kotimaisen sadon myötä.
– Samalla tuotteiden laatu paranee, kun käsissä on uuden sadon tuoretta tavaraa, Mämmi muistuttaa.
Vihannes-Laitilan omat sopimusviljelijät tuottavat kasviksia niin vähittäiskaupan, teollisuuden kuin suurtalouskeittiöiden tarpeisiin. Hyvistä sato-odotuksista huolimatta alalla on huolensa. Kireä taloustilanne heijastuu myös perustuotantoon.
– Asiakkaidemme kanssa hinta on puheenaiheena kaikissa keskusteluissa. Varsinkin kun kotitalouksien ostovoima on pienentynyt, on tarjouksista ja kampanjoista tullut entistä kovempia. Teollisuus etsii koko ajan säästökohteita myös raaka-aineiden hinnoista, jotta lopputuotteiden hinnat saataisiin kaupassa kuluttajia miellyttäväksi ja tavarat menisi kaupaksi, kuvaili Jari Mämmi.
Kuluttajien ostokäytös on Jari Mämmin mukaan muuttunut, eksoottisten ja kalliimpien tuotteiden aika on joskus tulevaisuudessa, nyt keskitytään perusjuureksiin.
– Kun tuoretta tavaraa on kaupoista saatavilla joka päivä, niin ostotiheys on suurentunut, mutta ostoksissa suositaan paljon pienempiä pakkauskokoja esimerkiksi viiden vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna.
– Mielenkiintoista on nähdä, miten uudet ravintosuositukset otetaan kasvisten osalta vastaan. Aiemminhan suositeltiin, että jokaisen tulisi syödä kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä, mutta nyt suositusta on nostettu 800 grammaan.
Vihannes-Laitila on lähtenyt uusimaan omaa brändiään. Markkinoille on tuotu esimerkiksi uusia juurestuotteita. Yrityksen suosiotaan kasvattaneesta somesta löytyy vihannesten käyttövinkkejä joka viikko, huumorilla höystettynä.