Ennakkoluulottomat edelläkävijät – Taksiautoilijat Antti Huttula ja Sampo Mäkilä hankkivat Laitilan ensimmäiset sähkötaksit vuonna 2021

0
Antti Huttula ja Sampo Mäkilä ovat olleet kaikin puolin tyytyväisiä sähkötakseihinsa.

Kun laitilalaiset taksiautoilijat Antti Huttula ja Sampo Mäkilä hankkivat samoihin aikoihin kolmisen vuotta sitten, moni kollega naljaili valinnasta.

– Ilmapiiri oli silloin sellainen, ettei sähköauton hankinnasta edes paljon tehnyt mieli kertoa. Sitä ikävää kommenttia tuli aika paljon, tuolloin samassa välitysfirmassa ajaneet miehet muistelevat hymähdellen.

mainos

Kaksikkoa moinen käyttäytyminen lähinnä huvitti, eikä se saanut torpattua ostoaikeita.

VAAKAKUPPIA sähköauton hankinnan suuntaan painoi kummallakin erityisesti kaksi asiaa: ympäristöystävällisyys sekä edulliset ajokilometrit.

– Ja kun EU tuolloin julkisti päästövähennystavoitteensa, niin niistäkin jo näki, mihin suuntaan ollaan menossa. Se vain entisestään vahvisti päätöstä, Huttula lisää.

mainos

– Monilla taksikuskeilla oli, ja on varmaan vieläkin, sellaista pahemman luokan range-ahdistusta, Mäkilä naurahtaa ja viittaa pelkoon sähköauton akkuvirran loppumisesta kesken matkan.

Sampo Mäkilän sähkötaksin rattia pyörittävät pääosin työntekijät, sillä hän itse opiskelee sähköinsinööriksi ja on alan töissäkin.

UUDENLAISTA ajattelutapaa täyssähkötaksilla ajo kuitenkin vaatii, sitä he eivät peittele.

– Kun auto oli vielä uudehko, niin yksi työntekijäni soitti ja kysyi, että voiko hän ottaa kyydin Vaasaan, kun akkuvirta ei sinne saakka riitä, Mäkilä muistelee ja kertoo, että kuski sai ohjeen tarjota asiakkaalle matkan aikana kahvit ja ladata auto kahvitauon aikana.

mainos

Vielä muutama vuosi sitten latauspisteiden verkosto oli selkeästi nykyistä harvempi.

– Parin viime vuoden aikana on tapahtunut iso muutos latauspisteiden määrässä, ja lataaminenkin on paljon nopeutunut, he kiittelevät.

LAITILAN ensimmäiset sähkötaksit ovat olleet ajossa nyt kolmisen vuotta. Huttulan autoksi valikoitui Kia Niro, Mäkilän puolestaan Škoda Enyaq. Tosin kumpikin oli ensin ajatellut autoksi Teslaa, mutta toisin kävi.

mainos

– Silloin Tesla tuntui olevan kuin synonyymi sähköautolle. Kun asiaan perehtyi, huomasi, että hinnan ja luotettavuuden kannalta se ei olisikaan ainakaan meille ehkä se paras valinta.

KUMPIKIN on ollut vallintaansa tyytyväinen: autot ovat palvelleet työkäytössä hyvin.

– Mukavuus on omaa luokkaansa, autohan lämpeneekin lähes saman tien, Huttula kehuu.

– Hiljainen ääni ja tasainen kyyti ovat usein ne ominaisuudet, joista asiakkaat kiittelevät, Mäkilä lisää.

– Plussaa ovat myös pitkät huoltovälit ja se, että auto kestää ylipäänsä hyvin. Ainakin meidän ajossa, joka on pääosin pidempää matkaa eli Kela- ja koulukyytejä.

– Kaikki on mennyt tosi hyvin. Jarrupalat pitää ehkä vaihtaa, koska niitä ei ole tullut käytettyä juurikaan, Huttula nauraa ja viittaa sähköauton moottorijarrutukseen.

Yhden rajoitteen kumpikin keksii.

– Ihan kaikkiin rytöpaikkoihin ja pienimmille kärrypoluille ei voi ajaa, koska vaarana on, että auton pohja ottaa kiinni ja auton akku vaurioituu.

Antti Huttula on hommannut kotiinsa aurinkopaneelit, joiden tuottamalla sähköllä latautuu myös miehen sähkötaksi.

TAKSILIITTO on omilla kyselyillään kartoittanut niiden jäsenyrittäjiensä lukumäärää, joilla on sähkötaksi. Marraskuussa 2021 liiton kyselyyn vastanneista sähköauto oli reilulla kahdella prosentilla, tänä vuonna noin seitsemällä prosentilla.

Se vastannee melko hyvin koko kenttää. Traficomin mukaan Suomessa oli vuonna 2023 noin 9 400 taksiyritystä ja sähkötakseja oli lähes 850. Kun tiedetään, että valtaosa taksiyrityksistä on yhden taksin firmoja, niin sähkötaksien osuus olisi vajaan kymmenen prosentin luokkaa.

SÄHKÖAUTO on taksialalla tänä päivänä valtti, Huttula ja Mäkilä sanovat. Jo siksikin, että taksikyytien kilpailutuksessa hybridi- ja sähkötakseille on määrätty 50 prosentin kiintiö.

– Vuoden 2026 jälkeen päästövaatimukset kiristyvät entisestään, Huttula kertoo.

Huttulan sähkötaksi latautuu pääosin kotona, Mäkilän auto puolestaan kotona tai hallilla.

– Mulla on pörssisähkösopimus ja ajastan auton lataamisen edullisimpiin tunteihin, Sampo Mäkilä avaa.

– Mulla taas on aurinkopaneelit, joten saan ladattua auton tosi edullisesti, Antti Huttula kertoo tyytyväisenä.