
Kela on aikeissa lopettaa palvelupisteensä Laitilassa ensi vuoden alusta alkaen. Tällä hetkellä Kela palvelee Laitilassa kerran viikossa ajanvarauksella.
Palvelupiste sijaitsee kaupungintalolla.
Kela on pyytänyt Laitilan kaupungilta lausuntoa suunnitelmistaan.
– Tietysti toivomme, että mahdollisuus henkilökohtaiseen palveluun säilyy Laitilassa. Se osaltaan varmistaisi sen, että erilaiset digitaidot omaavat henkilöt saavat yhdenvertaisesti Kelan palveluita jatkossakin, hallintojohtaja Heli Kiertokari-Laitinen korostaa.
Kaupunginhallitus antaa asiasta lausuntonsa ensi viikon maanantaina. Kela kuitenkin tekee ratkaisunsa itse, eikä kaupunki siihen juuri voine vaikuttaa.
LAITILAN kaupunki on täysin omana investointinaan hankkinut kaupungintalon ala-aulaan etäpalvelupisteen, jolla Kela-asioita voi hoitaa omatoimisesti aikaa erikseen varaamatta.
– Kaupunki haluaa omalta osaltaan mahdollistaa Kela-asioinnin nimenomaan Laitilassa ja mahdollisimman sujuvasti.
Etäpalvelupiste on avoinna arkisin kello 9–15 välisenä aikana, aina kun kaupungintalokin on avoinna.
Kelan asiantuntijaan saa etäpalvelupisteen tietokoneelta kuvallisen yhteyden.
– Joskus voi joutua hetken odottamaan, aivan kuten puhelimellakin asioidessa.
Kuvayhteys voi helpottaa asiointia, sillä Kelan asiantuntijalle on mahdollista näyttää vaikkapa jotakin kohtaa lomakkeesta, johon tarvitsee apua.
ETÄPALVELUPISTE on esteetön, ilmastoitu, äänieristetty ja näkösuojattu.
– Asioinnista on pyritty tekemään mahdollisimman helppoa. Tietokoneen työpöydällä on suora linkki, josta yhteys aukeaa.
Etäpalvelupisteen seinältä löytyvät myös erilliset ohjeet. Lisäksi on mahdollista saada opastusta kaupungin työntekijöiltä, mikäli he vain ovat vapaana.
Kaupunki on saanut asiakkailta etäpalvelupisteestä hyvää palautetta.
– Ymmärrettävästi asiointi aivan uudella tavalla saattaa alkuun oudoksuttaa. Toivomme kuitenkin, että yhä useampi löytäisi tämän palvelumuodon.
OLENNAISTA on, että etäpalvelupisteellä voi hoitaa kaikki samat asiat kuin Kelan palvelupisteessäkin.
– Joskus linkin toimimisessa on ollut ongelmia, mutta silloin kannattaa heti kertoa siitä kaupungin työntekijälle, niin meidän it-tuki voi auttaa.
Etäpalvelupisteen käyttöön on mahdollisuus saada henkilökohtaista neuvontaa Kelan palveluasiantuntijalta perjantaina 13.9. kello 9–11 sekä maanantaina 23.9. kello 12–14.