Koulukeskuksen ruuhkat herättävät huolta – Urheilutien remontin arvioidaan valmistuvan syyskuun lopussa

0
Koulun kääntöpaikka on tarkoitettu vain luvalla sinne ajaville koulupäivisin kello 8-9 ja 12-14. Ajokielto-liikennemerkki kuitenkin puuttuu, joten paikkaa käyttävät myös omia lapsiaan kouluun kyyditsevät. Liikennemerkki on tulossa

Kappelimäen, Varppeen koulun ja Laitilan lukion koulukeskuksen vilkas liikenne herättää joka vuosi huolta niin kodeissa kuin koulussa. Alueella liikkuu monenikäisiä lapsia ja nuoria kävellen ja pyörällä sekä erilaisin kulkuneuvoin kuten sähköpotkulaudoilla, mopoilla, mopoautoilla ja mönkijöillä. Osalla lukiolaisista on käytössä oma auto.

Kouluihin kuljetetaan oppilaita ja opiskelijoita takseilla sekä busseilla. Autoliikennettä alueella lisäävät lapsiaan kouluun kuljettavat huoltajat.

mainos

Tänä vuonna sumppuisuutta ovat lisänneet keskustan puolella olevat tieremontit. Urheilutieltä liikenteen katkaisseen remontin pitäisi olla valmis syyskuun lopussa.

Kappelimäen koulun rehtori Annika Mattila kannustaa mahdollisimman monia oppilaita kulkemaan koulumatkan kävellen tai pyörällä koulumatkat.

– Koulumatka voi hyvinkin olla puolet lapsen päivän aktiviteetista. Olisi tärkeää, että vanhemmat opettaisivat lapselle turvallisen reitin kouluun, Annika Mattila sanoo.

mainos

Mattilan mukaan lihasvoimin kuljetuilla koulumatkoilla voi olla vaikutuksia pitkälle aikuisuuteen, kun lapsi oppii liikkumaan kävellen ja pyörällä. Kappelimäen koulu on ollut vuoden ajan mukana Fiksusti kouluun -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on lisätä lasten ja nuorten päivittäistä liikkumista ja vähentää liikenteen päästöjä.

– Kävely ja pyöräily virkistää mieltä ja kasvattaa kuntoa.

Koulu teki huoltajille koulumatkoista kyselyn, johon vastasi noin 80 huoltajaa. Kyselystä selvisi, että suurin osa huoltajista kulkee omat matkansa autolla. Mattila kiinnitti kyselyssä huomiota myös siihen, että monen mielestä matka, jonka oppilas voi kävellä, on vain 1–2 kilometriä. Kuitenkin 1.–3. luokan oppilaiden odotetaan kulkevan kolmen kilometrin matkan ja sitä vanhempien viiden kilometrin matkan ilman kuljetusta, myös talvella, jolloin pyöräily on vaikeampaa.

mainos

Annika Mattila tietää, että oppilaita kuljetetaan paljon. Hänestä on ristiriitaista, että omien lasten kuljettamista selitetään turvallisuudella, vaikka autoilusta aiheutuvat koulukeskuksen ruuhkat vähentävät turvallisuutta.

Koulun ohjeiden mukaan oman autokyydin saavat lapset pitäisi jättää jäähallin pihaan. Siitä alakoululaisen tulisi kulkea Eurantien vartta kulkevaa kevyen liikenteen väylää pitkin Hankkijan kohdalla olevalle alikululle ja Kappelimäen kouluun. Jäähallilta on tätä reittiä pitkin Kappelimäen koululle noin puoli kilometriä.

– Siinä saisi pienen happihyppelyn aamulla, Annika Mattila sanoo.

mainos

Sähköpotkulaudat ovat Mattilan mukaan yleistyneet jonkun verran. Laudat aiheuttavat vaaratilanteita, jos ja kun niillä ajetaan kovaa vauhtia. Koulumatkoihin sähköpotkulautoja ei kuitenkaan monikaan käytä, koska niitä ei saa lukkoon ja laudat pitäisi saada koulupäivän ajaksi sateelta suojaan.

Pahin ruuhka on iltapäivällä kello 12.30

”Urheilukadun kohdalla se menee tukkoon se tie”

Kappelimäen koulussa on yli 480 oppilasta, joiden koulu alkaa puoli yhdeksältä. Yläkoululaiset ja lukiolaiset aloittavat koulun samoihin aikoihin.

Aamut eivät kuitenkaan Kappelimäen koulun rehtori Annika Mattilan mukaan ole koulukeskuksessa pahin ruuhka-aika, sillä oppilaat tulevat aamuisin koulun pihalle omien aikataulujensa mukaan aamukahdeksasta eteenpäin. Saman vahvistaa taksiautoilija Jyrki Heinonen.

Pahin ruuhka-aika on iltapäivällä kello 12.30, kun samaan aikaan lähes kaikkien Kappelimäen koululaisten koulupäivä päättyy. Silloin kaikki autot ovat hakemassa lapsia samaan aikaan ja pyöräilijät sekä kävelijät lähtevät kukin omaan suuntaansa. Yläkoulun ja lukion tunnit päättyvät myöhemmin.

Jyrki Heinonen Laitilan Taksista on seurannut liikennettä paikan päällä vuosikymmenien ajan. Hänen mukaansa oppilasmäärän kasvu on tarkoittanut myös automäärän kasvua.

– Iltapäivällä kaikki jonottavat. Urheilukadun kohdalla se menee tukkoon se tie ja isommalla autolla ei pääse liikkumaan, Heinonen sanoo.

Aamuisin ja iltapäivisin vaaratilanteita Heinosen mukaan syntyy, kun lapsia nousee autojen kyytiin ja jää pois milloin missäkin.

– Aika vähän järkeä käyttävät, mukuloita päästetään pois autosta tien puolelle, vaikka autoja voi tulla takaa.

Koulukuljetustaksit vievät ja hakevat oppilaita Koulukujan päässä olevalta kääntöpaikalta. Sinne ajavat myös huoltajien vanhemmat, vaikka Laitilan teknisen valiokunnan päätöksen mukaan kääntöpaikalle on ajo kielletty muulla kuin julkisella liikenteellä koulupäivisin kello 8–9 ja kello 12–14. Samaisen päätöksen mukaan Eurantien levennykselle on ilman lupaa ajo kielletty arkisin kello 8–9 ja 14–15.

Ongelmana kuitenkin on, että ajoa kieltävää liikennemerkkiä ei Koulukujalla tai Eurantien levennyksellä ole. Laitilan kaupungin teknisen johtajan Mika Raulan mukaan alueen liikennemerkit päivitetään sitten, kun Urheilutien ja Koulukujan saneeraukset saadaan valmiiksi.

Jyrki Heinosen mukaan on kuitenkin niitäkin kuskeja, jotka eivät noudata kieltomerkkejä. Tästä esimerkkinä hän kertoo, että jotkut vanhemmat hakevat yläkoululaisensa uimahallin parkkipaikalta, vaikka siinä kieltomerkki on jo kauan ollut paikallaan.

Heinonen näkee päivittäin sekä ala- että yläkoululaisten ylittävän pienempia ja isompia teitä kävellen ja pyörällä mistä sattuu.

– Varmaan yleisen liikennekäyttäytymisen parantaminen helpottaisi tilannetta paljon. Nyt ajatellaan vain omaa ja itseään.

Heinosen mukaan koulukeskuksen ruuhkaan ei ole yhtä selvää vastausta. Ongelmana on, että alue on sumppuinen, eikä jättöpaikkoja ole tarpeeksi nykyiselle automäärälle.

Hän muistuttaa syksyn pimetessä heijastimien ja pyörien valojen tärkeydestä.

– Aikamoisia pommeja vanhemmat liikenteeseen lähettävät.