Laitilan Sanomat tavoittaa jo 18 000 lukijaa–Digikasvu tuonut 11,1 prosenttia lisää lukijoita

0
Uutisia luetaan yhä enemmän kännykällä. Laitilan Sanomien apista lukeminen on helppoa.

Laitilan Sanomat on saanut lisää lukijoita digikasvun myötä. Laitilan Sanomien jutut ja uutiset tavoittavat nyt jo 18 000 lukijaa joka viikko. Tieto perustuu perjantaina julkaistuun Kansalliseen mediatutkimukseen (KMT).

Laitilan Sanomien tavoittavuusluku kasvoi viimevuotisesta 11,1 prosenttia.

– Olemme satsanneet aktiivisuuteen digipuolella ja se tuottaa nyt selvästi tulosta. Esimerkiksi push-viestien tilaukset ovat kasvussa. Lukijat ovat huomanneet niiden avulla saavansa heti tiedon tärkeästä uutisesta, Laitilan Sanomien päätoimittaja Teija Uitto kertoo.

Vaikka digilukeminen kasvaa, myös paperilehden suosio on yhä vahva. Laitilan Sanomien printtilehteä lukee 13 200. Paperilehti ilmestyy kaksi kertaa viikossa.

Paikallismedialle ei riitä enää perinteinen uutisointi , vaan lukijat odottavat myös taustoittavia juttuja, ilmiöiden esiin nostamista sekä viihteellisempää lukemistoa.

– Tässä meitä auttaa TS-konsernin yhteistyö, Uitto sanoo.

Yhteistyön näkyvintä antia ovat yhdeksän lehden yhteiset selvitykset ja arkielämään liittyvät juttusarjat. Konsernin kuuluu kahdeksan alueellista ja paikallista lehtimediaa Varsinais-Suomessa.

– Kun lukija seuraa Laitilan Sanomia, hän tietää, mitä omassa kaupungissa tapahtuu, mutta saa myös laajempaa kuvaa siitä, miten meidän alue maakunnassa sijoittuu.

Myös Laitilan Sanomien sisarlehti Uudenkaupungin Sanomat menestyy hyvin mediakentällä.

Kolmepäiväisen lehden kokonaistavoittavuus on nyt KMT:n mukaan 22 700 viikossa. Uudenkaupungin Sanomien paperilehden lukijamäärä on 17 200.

Laitilan Sanomilla ja Uudenkaupungin Sanomilla on yhteinen päätoimittaja ja lehdet tekevät myös keskenään yhteistyötä.

Fakta


Kansallinen mediatutkimus


Kansallinen mediatutkimus (KMT) on mediakentän tilaama vuosittainen tutkimus.

Lehtien kokonaistavoittavuus on tutkimuksen oleellisin lehtien lukemista kuvaava tunnusluku. Kokonaistavoittavuusluku kertoo lehden keskimääräisen painetun numeron lukijamäärän ja siihen lisättynä keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettomäärän. Vastaaja voi olla mukana luvussa vain kerran. Digitaalisilla versioilla tarkoitetaan median verkkosivuja, näköislehteä ja sovelluksia.

Kokonaistavoittavuus kertoo totuudenmukaisimmin lukijan lukemisen tavoista (painettu, digi, verkko, sovellukset).

Tutkimuksen päätilaaja on Media Audit Finland Oy. Tutkimuksen toteuttaa Kantar TNS Oy.

Vuoden 2024 tutkimuksessa vastaajia oli yli 23 000. Vastaajat olivat 15 vuotta täyttäneitä sekä suomen- ja ruotsinkielisiä.