
Laitilan Sanomien kyselyyn keskustan koulukeskuksen liikenteestä tuli runsaasti vastauksia. Kysely oli laadittu niin, että osan kysymyksistä voi ohittaa. Lisäksi osa kysymyksistä oli osoitettu vain lastaan kuljettaville. Ensimmäiseen kysymykseen, Kuljetatko lastasi kouluun, vastasi yli 200 henkilöä, mutta loppuun asti kyselyn vei 129 henkilöä.
Vastaajista noin puolet (100 vastaajaa) kuljetti lastaan omalla autolla kouluun. Näistä sadasta vastaajasta noin puolet kuljetti lastaan joka päivä, loput harvemmin. Yleisimmät syyt kuljettamisille olivat lapsen turvallisuus, pitkä koulumatka, tarve kuljettaa varusteita kuten luistimia, huono keli tai tarjolla oleva autokyyti vanhemman mennessä samalla töihin.
Liikenneturvallisuuden kehittämiseen vastaajat esittivät monenlaisia toimia. Osa vanhemmista kritisoi sitä, miksi lapsia pitää kuskata kouluun tai miksi heidät pitää kuljettaa ”koulun ovelle.” Turvallisuutta lisääviä keinoja vastaajien mielestä ovat lasten jättäminen kauemmas sumppuisesta alueesta, turvallisen jättö- ja hakupaikan rakentaminen koulun läheisyyteen, henkilöautoliikenteen rajoittaminen koulun läheisyydessä ja liikennesääntöjen kertaaminen niin vanhemmille kuin oppilaille. Muutamalla vastaajalla oli selvä suunnitelma mielessään.
– Varppeesta tulevan pyörätien tulisi jatkua lukion seinustaa ja ruokalaa pitkin metsikön läpi pesäpallokentän laidasta Kappelimäen koululle. Samaan nurmialueeseen, lukion ja Eurantien väliin mahtuisi myös paljon parkkipaikkoja, pois koulun ja uimahallin pihalta, yksi vastaajista ehdotti.
Monet kyselyyn vastanneet ovat todistaneet läheltä piti –tilanteita koulukeskuksen läheisyydessä. Vaaratilanteita ovat aiheuttaneet muun muassa Eurantietä ylittävät koululaiset, liikenteen seassa puikkelehtivat sähköpotkulautailijat, autoilijoiden liian kova vauhti ja yleisesti ruuhkainen liikenne.
Laitilan Sanomien verkkosivuilla elokuun lopussa viikon ajan avoinna ollut kysely oli suunnattu Kappelimäen koulun huoltajille, mutta siihen toivottiin vastauksia myös muilta alueella liikkuvilta.
POIMINTOJA VASTAUKSISTA:
Miksi kuljetat lapsesi kouluun?
- Koulumatka 4,7 km, ei pyörätietä ja valaistusta koko matkalla.
- Minulla rauhallinen, kiltti ja ujo tyttölapsi, joka kokee pyörällä kulkemisen todella ahdistavana. Joka puolelta suhaa pyöriä, sähköpotkulautoja, mopoja, autoja ja sitten vielä kävelijöitä, jotka eivät väistä.
- Taksi on paikalla aivan liian aikaisin. 10 minuutin matka ja lapsen pitäisi lähteä kotoa tunti ennen koulun alkua, jos tulee taksilla.
- Käynyt muutama läheltä piti tilanne, josta johtuen lapsi pelkää liikennettä ja siinä yksin kulkemista.
- Esimerkiksi sellaisina päivinä kun mukana pitää kantaa luistimia, suksia ja monoja tms. extra varusteita. Moniko aikuinen kantaa suksia monta kilometriä mennäkseen hiihtämään? Ja on luistimia ja kypärääkin aika raskas kantaa normaalin koulurepun lisäksi. Uinnin jälkeen ei ole aikaa kuivata pitkiä, paksuja hiuksia, joten tytön pitäisi tulla märällä tukalla jopa kovassa pakkasessa kävellen kotiin (varma vilustuminen). Myös kovat sateet ja tuulet ovat sellaiset, että aamuisin joskus tulee kuskattua. Flunssainen (nuha, yskä) lapsi tulee kuskattua. Myös päivinä kun on lääkärireissua, hammaslääkäriä, niin tulee kuskattua. Joskus lapsi voi myös olla väsynyt ja saa nukkua hieman pidempään. Jos saakin kyydin kouluun ja täten koulupäivä sujuu paremmin.
- Ennakkoon aion ilmoittaa kuljettavani lapseni kouluun autolla jokaisena päivänä, mikäli kaupunki aikoo jatkaa kyläkoulujen sulkemisia. Harmillinen 4,7 km matka kouluun, kun ei oikeuta koulukyytiin. Käsittämätön kysely! Jos joku ei ymmärrä, että tämä on koulujen sulkemisesta johtuva lopputulema, nii pää pitäisi nostaa sieltä jostain. Kauempaa tulevien lähtöaika kouluun on kauimpana tuleville aivan kohtuuton.
- Ekaluokkalaisen erityislapsen hahmotuskyky ei riitä havannoimaan liikennettä.
- Talvella, kun ei voi pyöräillä. Liian pitkä matka käveltäväksi aamulla (2,5 km)
- Aamuisin yleensä, kun osuu työmatkan aikaan. Iltapäivällä sitten kävellen kotiin. Turhaa jeesustelua, että pitäis kävellä tai pyöräillä kaikki koulumatkat. Järki käteen. Ylimielisen bussiliikenteen voisi koulun alueelta kieltää kylläkin.
- Koulumatka on kolme kilometriä. He pääsevät samalla kyydillä kouluun, kun toinen vanhemmista menee töihin. Kysymys kuuluu, että miksi Laitilassa ei saisi kuljettaa lasta kouluun? Ja ketä tämä kouluun kuljettaminen oikeasti harmittaa? Mielestäni on jokaisen perheen oma asia miten lapsi kulkee kouluun.
Miten liikenneturvallisuutta koulukeskuksen läheisyydessä voisi kehittää?
- Suojatie ja liikennevalo
- Jos on pakko kuskata lapsi koulun lähelle, siihen tulisi olla jokin selkeä paikka. Nyt jalan ja pyörällä kulkevien turvallisuus vaarantuu, kun liikenne lisääntyy koulun suojateiden lähellä. Mielestäni kyllä vanhempien tulisi ymmärtää, minkä karhunpalveluksen tekevät, kun kuskaavat ja lapselle hyödyllinen arkiliikunta jää hyödyntämättä.
- Tehdä jonkunnäköinen kiertoliittymä.
- Huoltajien ajaminen taksien kääntöpaikalle tulisi jotenkin nyt saada kiellettyä. Monta todella vaarallista tilannetta olen todistanut!
- Liikenneturvallisuus koulun lähellä on mielestäni hyvää. Ongelmat alkavat Keskuskadulla ja Vihtorinkadulla, jossa on enemmän liikennettä.
- Liikenneturvallisuus koulun välittömässä läheisyydessä turvaantuisi sillä jo huomattavasti, jos vanhemmat noudattaisivat ohjeistusta, eivätkä ajaisi lapsiaan taksi- ja bussikyytien paikoille, vaan jättäisivät lapset vähän kauemmas turvallisen kävelymatkan päähän koulusta.
- Selkeämmin ohjeistamalla. Esimerkiksi bussit hakevat vain Eurantien vierestä ja vanhemmat voisivat noutaa ruokalan päädyssä olevasta parkkiksesta. Eikä siten, että oikeastaan mihinkään ei saisi ajaa ja silti ajetaan.
- Voisiko Eurantien pysäkkiä leventää, jotta saisi busseille ja vanhempien autoille omat kaistat tai pysähtymisalueen
- Hankkijan/Teboilin suojatielle lisää merkkejä taikka korotettu suojatie jotta lapsilla olisi turvallisempi se tie ylittää.
- Kielletään muu kuin taksiliikenne koulun alueella.
- Turvallisuuteen vaikuttaa molemmat tekijät: autoilevat vanhemmat ja koululaiset pyörällä tai kävellen. Liikennesääntöjä kertaamalla ja harjoitusta koululaisten kanssa kotona miksei koulussakin. Välillä tuntuu, että sinkoilevat sen koomin välittämättä tien yli, ei taluteta, varota muuta liikennettä. Autoilijat taas pitää sen puhelimen pois ajaessa ja hiljentää ajonopeutta ihan minimiin liikkuessa tälläisillä alueilla.
- Enemmän tilaa myös vanhemmille, jotka tuovat lapset kouluun.
- On ymmärrettävää että varsinkin huonolla kelillä ja talven pakkasilla lapset kuljetetaan kouluun. Omat lapset ovat kuljetuksen piirissä neljännen luokan alkuun asti, mutta varmasti kuljetan heidät kouluun esimerkiksi kovilla pakkasilla. Vai olisitko itse valmis kävelemään/hiihtämään/pyöräilemään vaikka kevyessä 15 asteen pakkasessa lähes 5km töihin? Jos olisit niin olisitko tekemään saman auraamattomalla valaisemattomalla maantiellä? Järkevä teko olisi ohjata lapset jo kulkevien bussien kyytiin, vaikka se ei olisi ilmaista, niin kannustimena voisi pitää edullista hintaa.
- Perusteena tähän, että vanhempien tuomat lapset voisi jättää kauemmas, kertoisin taksien aikataulutarpeen (mahdollisimman monta lasta täytyy saada kouluun järkevään aikaan samalla taksilla, jotta taksit riittävät ja on taloudellisesti järkevää), sekä sen että koulukuljetusoppilaat usein kävelevät jo lähtöpysäkille, sekä heidän matkansa ei useinkaan mene suorinta reittiä kotoa koululle, vaan matkalla mutkitellaan ja pysähdellään, jolloin koulumatkan kesto on helposti huomattavasti pidempi kuin suoraan kotoa koululle kuljettaessa. Omasta kokemuksesta sanoisin, että vaikka koulumatkan pituus on vain tuo hieman yli 5 km, ajallisesti autolla alle 10 minuuttia, niin silti koulukuljetusten varassa olevien lasten koulumatkojen pituus on joka vuosi jossain vaiheessa ylittänyt tuon lakisääteisen 2,5h ajan, koska odotustunnit ja Kodjalan oppilaiden kuljetusten yhdistäminen iltapäivisin.
Oletko todistanut läheltä piti -tilannetta koulukeskuksen läheisyydessä? Millaista?
- Varppeentieltä tulevat lapset ovat suuressa vaarassa, koska ylityskohdassa ei ole suojatietä ja nopeuksia ei noudateta. Nyt onneksi puskat karsittu. Mutta ahdas tie, jalankulkijat ja Urheilutieltä Varppeentielle kääntyvät autot yhtä aikaa risteyksessä aiheuttavat useinkin läheltä piti -tilanteita.
- Alueella on läheltä piti -tilanteita päivittäin pyöräilijöiden, kävelijöiden sekä skuuttien välillä. Lisäksi edellä mainitut kulkevat autojen joukossa ympärilleen katsomatta.
- Tultu yhtäkkiä eteen kielletystä suunnasta.
- Koulutiellä ajetaan kovaa sekä pyörillä että sähköpotkulaudoilla ¬- ja katse puhelimessa. Tänä syksynä ko. tien liikenne on vähäistä, koska tien läpikulku on tilapäisesti poikki. Keväällä saattoi jalankulkija olla vaarassa.
- Kyllä! Lapset ajavat scooteilla autojen lomassa taksien kääntöpaikalla, eivätkä he osaa varoa autoja. Syksyllä pimeässä läheltä piti -tilanteita olen nähnyt useampiakin.
- Eurantien ylittäviä lapsia, kun ei viitsitä kiertää alikulkuun.
- Lähitalojen lapset ovat joutuneet väistämään pihantienhaaraan kaartavia autoja, jotka tuovat oppilaita.
- Sähköpotkulauta meinannut jäädä auton alle, kun ei pysähtynyt suojatien reunaan ja autosta ei nähnyt nopeasti kulkevaa, pientä ihmistä.
- Useasti. Usein syynä on liikennesääntöjen noudattamatta jättäminen.
- Monta kertaa on meinannut jonkun vanhemman auto tulla taksin kylkeen.
- En ole mutta liikennettä on aika paljon. Taksit ajavat myös usein melko lujaa.
- Olen Hankkijan/Teboilin suojatiellä.
- Lapset ovat varsinikin alaluokilla jännittäneet iltapäivätaksiin nousemista Eurantien pysäkiltä, koska siellä on hakuliikennettä aivan liikaa samaan aikaan. Myös Eurantien ylittäminen siitä pysäkin kohdalta on ongelma liikenneturvallisuuden kannalta.