Auttaisiko liikenneympyrä parantamaan liikenneturvallisuutta? – Laitilan Sanomien liikennekyselyyn vastanneiden mukaan kyllä

0
Vihtorinkadun, Eurantien ja Ilomäentien risteys oli useimmiten mainittu vaarallisena pidetty risteys Laitilan Sanomien kyselyssä.

Laitilan vaarallisimpana risteyksenä pidetään Eurantien, Vihtorinkadun ja Ilomäentien risteystä. Laitilan Sanomien liikenneturvallisuuskyselyssä sen nimesi vaarallisimmaksi risteykseksi kolmasosa vastaajista.

Perusteluissa mainittiin muun muassa suuret liikennemäärät, huono näkyvyys ja kaistojen vähyys.

– Jumalaton liikenne toisinaan, koska joka suunnasta tulee autoja. Kaupassa asiointi kannattaa hoitaa ajamalla keskustan läpi, jottei tarvitse siihen risteykseen mennä. Liikenneympyrä voisi olla ratkaisu, eräs vastaaja pohtii.

– Vihtorinkadun suunnalta tullessa on hölmöä, että suoraan ja vasemmalle kääntyvät ovat samalla kaistalla. Olisi sujuvampaa, jos suoraan ja oikealle kääntyvät olisivat samalla kaistalla. Nämä tulisi osoittaa myös muutenkin kuin maalauksilla asfaltissa. Liikenneympyrä tai liikennevalot kyseiseen risteykseen ehdottomasti, toinen ehdottaa.

Liikenneympyrä mainitaan Eurantien ja Vihtorinkadun risteyksen kohdalla useammassakin vastauksessa. Se oli myös useimmiten mainittu yksittäinen parannusehdotus kaupungin liikenneturvallisuuteen myös muissa risteyksissä.

Kasitien eritasoliittymien suunnitelmissa Eurantien ja Vihtorinkadun risteykseen on suunniteltu kiertoliittymää, mutta risteysremontin toteuttaminen on toistuvasti lykkääntynyt kauas tulevaisuuteen. Tämäkin aiheuttaa närää.

– Ehdottomasti Kasitien eritasoliittymät olisi saatava. Ei voi käsittää, että noin vilkkaassa risteyksessä tuhannet autot seisovat valoissa joka päivä, yksi vastaaja huomauttaa.

Viimemmäksi risteyksen turvallisuutta yritettiin parantaa Stop-merkeillä, jotka eivät kuitenkaan kaikkien mielestä ole olleet suunta parempaan.

– Merkit haittaavat näkyvyyttä Vihtorinkadulta Uuteenkaupunkiin päin kääntyessä ja aiheuttavat vaaratilanteita. Pysähtymismerkintä oli parempi, eräässä vastauksessa huomautetaan.

Eurantien, Vihtorinkadun ja Ilomäentien risteystä pidetään turvattomana myös jalankulkijalle. Useissa vastaksissa mainitaan autoilijoiden suuret nopeudet risteystä ylitettäessä, mikä aiheuttaa vaaratilanteita suojatiellä.

– Siinä tulee usein tilanne, että tietä ylitetään liian naftilla välillä liian suurella nopeudella. Ilomäentien puolella on heti suojatie, jonka ylittäminen on usein turvatonta.

Toinen risteys, jossa jalankulkijat ovat vaarassa, on vastaajien mukaan Syttyäntien ja Eurantien risteys.

– Eurasta päin tulevat ajavat lähes kahdeksaakymppiä ja toisesta suunnasta kiihdytetään suojatien kohdalle jo lähestyvää kasikympin vauhtia. Lisäksi jalankulkija tulee hiukan puskien takaa. Monta vaaratilannetta kokenut siinä jalankulkijana. Ylipäätään suojatietä ei kunnioiteta. Kauhunhetkiä ja kylmiä väreitä tulee joka kerta kun viereiseltä kaistalta mennään suojatien yli pysähtymättä vaikka toinen auto on pysähtynyt suojatien eteen, eräs vastaaja kertoo.

– Eurasta tulevat eivät hidasta viiteenkymppiin taajamamerkin kohdalla. Saisiko tähän vaikka kameran tai töyssyn, yksi ehdottaa.

Laitilan toiseksi vaarallisimmaksi risteykseksi nousi kyselyyn saatujen vastausten perusteella Erik Sorolaisentien, Kaukolantien ja Kasitien välinen risteys eli niin sanottu limpparitehtaan risteys. Sitä piti Laitilan vaarallisimpana risteyksenä 12 vastaajaa. Risteyksestä tekee muun muassa vaarallisen suuret liikennemäärät ja korkeat tilannenopeudet. Muitakin syitä mainittiin.

– Suojatie ylittää Erik Sorolaisentien lähellä risteysaluetta, siinä on heinikon ja kasvillisuuden vuoksi huono näkyvyys ja Rauman suunnasta kevyen liikenteen väylä tulee montusta. Myös pyörät ja skuutit tulevat kovaa vauhtia, eräs vastaaja kuvailee.

Kyseiseen risteykseen kaivattiin selkeämpiä kaistamerkintöjä sekä liikennevaloja.

Keskustassa olevaa Vihtorinkadun ja Keskuskadun risteystä kuvataan hämmentäväksi. Tässä risteyksessä riskiä lisää erityisesti se, etteivät kaikki osaa ajaa siinä oikein.

– Monet ihmiset eivät osaa ajaa siinä. Jäädään odottamaan, vaikka olisi oma vuoro mennä. Kun joku tekee liikkeellelähtöpäätöksen, saattaa toinen kumminkin lähteä liikkeelle, yksi vastaaja kertoo.

Tilastojen valossa vaikuttaa siltä, että ihmisten käsitys risteysten vaarallisuudesta vastaa todellisuutta. Kun laitilalaisten vastaajien kokemusta risteysten vaarallisuudesta verrataan poliisin onnettomuustilastoihin vuosilta 2019–2023, samat risteykset nousevat esiin. Ainoa kyselyssä useamman kerran esiin noussut risteys, jossa ei ole viimeisen neljän vuoden aikana tapahtunut onnettomuutta, on Vihtorinkadun ja Keskuskadun risteys.

Jos on risteyksissä parantamisen varaa, moni kokee, että isoimmat ongelmat ovat kuskien korvien välissä.

– Autoilijoiden asenne on huolestuttava. Olen esimerkiksi Keskuskadulla todistanut monta kertaa, kuinka autoilijat eivät piittaa edes pienistä koululaisista. Suojatie on tuntematon käsite laitilalaisille autoilijoille. Olen todistanut tilannetta, jossa taksinkuljettaja ei väistänyt jo suojatiellä olevaa lasta, vaan ajoi edestä hyvin piittaamattomasti. Se oli todellinen vaaratilanne, yhdessä vastauksessa huomautetaan.

Viisi tapaa parantaa Laitilan liikenneturvallisuutta

Liikenneympyröillä ja -valoilla

Valvonnan lisäämisellä.

Liikennekasvatuksella ja -valistuksella.

Kaistojen merkitsemisellä.

Kolmioiden lisäämisellä.

Lista laadittu lukijoiden vastausten perusteella

Vaarallisimmat risteykset

20 kertaa: Kantatie 43/Vihtorinkatu/Ilomäentie mainittiin 20 vastauksessa.

12 kertaa: Erik Sorolaisentie/Kaukolantie/Kasitie

6 kertaa: Keskuskatu/Vihtorinkatu

5 kertaa: Kantatie 43/Garpintie/Pilppulantie

3 kertaa: Kantatie 43/Kasitie valoristeys

3 kertaa: Kantatie 43/Syttyäntie

Vain kerran mainittuja risteyksiä

Vihtorinkatu/Kirkkotie

Kodjalantien/Kantatie 43

Soukaistentie/Valkontien

Kaukolantien/Välimetsäntie

Urheilutie/Varppeentie

Karvarinkuja/Keskuskatu

Silontie/Ruonantie

Kirkkotie/Kauppakatu

Kauppakatu/Myllymäentie/Vihtorinkatu

Poimintoja kyselyyn tulleista vastauksista

Läheltä piti -tilanteita tapahtuu vastaajien kokemusten perusteella usein. Hieman alle 60 prosenttia vastaajista kertoo kohdanneensa sellaisen alle kahden viikon sisällä. Vaarallisimmaksi kulkuvälineeksi vastaajat nimesivät sähköpotkulaudan. Sitä piti vaarallisimpana lähes 60 prosenttia vastaajista. Toiseksi turvattomimpana koettiin auto.

Viime aikoina on keskusteltu runsaasti puhelimen käytöstä ajon aikana. Kyselyyn vastanneista noin neljännes ilmoitti, ettei koskaan käytä puhelinta ajaessa. Joskus eli yksittäisiä kertoja puhelinta kertoo käyttäneensä 35 prosenttia vastaajista. 34 prosenttia kertoo käyttävänsä puhelinta joskus mutta yrittävänsä olla käyttämättä. Viisi prosenttia myönsi käyttävänsä puhelinta ajon aikana joka kerta ollessaan ajossa.

Kypärän käyttäminen suojaa vakavammilta päävammoilta silloin kun liikutaan pyörällä tai sähköpotkulaudalla. Kyselyyn vastanneista 63 prosenttia kertoo käyttävänsä kypärää liikkuessaan polkupyörällä tai potkulaudalla. 37 prosentita kertoo, ettei käytä kypärää.