Joululiikenteessä kannattaa pitää maltti mielessä – Erityisesti talvella autoilijan kannattaa varautua jo etukäteen tiellä tuleviin ongelmatilanteisiin

0
Samuli Kytöviita, Janne Uusitalo ja Pekka Vallamo Hinaus-Vallamolta kertovat, että tyypillisin syy kääntyä hinauspalvelun puoleen on se, että auto jättää tielle. Talvella liikkuvan kannattaa heidän mukaansa varata autoon lämpimiä vaatteita, sillä etenkin syrjäisemmissä paikoissa voi hinausapua joutua odottelemaan pitkän aikaa.

Perinteikäs vitsi siitä, että talvi yllätti taas autoilijat on ikävä kyllä edelleen hyvin totta. Se, että renkaita ei enää lain mukaan tarvitse käyttää tiettyinä kuukausina vaan niitä käytetään kelin mukaan, on johtanut siihen, että talvi voi yllättää autoilijan aiempaa useammin ja joskus jopa monta kertaa vuodessa.

Ero aiempaan on huomattu myös laitilalaisella Hinaus-Vallamolla. Yrittäjä Pekka Vallamo sekä hinausalan ammattilaiset Janne Uusitalo ja Samuli Kytöviita ovat kaikki havainneet, että kesärenkaiden kanssa ollaan liikkeellä aiempaa pidempään.

– Siinä (lakimuutoksessa) on ajateltu, että ihmiset vaihtaisivat renkaat aikaisemmin, mutta todellisuudessa siinä on käynyt toisin päin, Vallamo arvelee.

Hinausalan ammattilaiset arvelevat monien luottavan liikaa uusien autojen avustimiin kuten kaistavahtiin. Todellisuudessa avustin on – kuten vanha sanonta kuuluu – hyvä renki, mutta huono isäntä.

– Liukkaalla kelillä niistä voi olla jopa haittaa. Silloin ihminen ei pääse tekemään sitä korjausliikettä, mikä tarvitsisi tehdä, kun auto tekee päinvastoin, Uusitalo huomauttaa.

– Ja kun luotetaan sokeasti laitteisiin, kuljettaja ei enää keskity niin hyvin ajamiseen, Samuli Kytöviita lisää.

Yleisin syy soittaa hinauspalveluun on se, että auto jostain syystä jättää tielle.

– Ulosajoja on loppujen lopuksi aika vähän. Useimmiten kyse on siitä, että auto jotenkin hyytyy tai ei käynnisty, Vallamo kertoo.

Moni sähköautoihin epäilevästi suhtautuva arvelee niiden jättävän etenkin talviaikaan useammin tielle. Hinausalan ammattilaiset eivät ole havainneet sähköautojen hyytyneen muita autoja useammin.

– Ihan hyvin ne minun mielestäni ovat pelanneet, Vallamo kertoo.

Kytöviita tosin muistuttaa, että liikenteessä olevat sähköautot ovat usein aika uusia. Lisäksi sähköautoja on polttomoottoriautoihin verrattuna melko vähän vielä liikkeellä.

Joulun pyhät voivat olla hinausyritykselle hiljaista tai todella vilkasta aikaa.

– Jos on kova pakkanen tai muutoin huono keli, silloin meillä on enemmän työtä. Mutta tavallinen joululiikenne ei vielä näy meillä, Vallamo kertoo.

Toiset saattavat myös arastella ottaa yhteyttä pyhien aikana. Jos auto on hyytynyt omaan pihaan, ei asialla olekaan kiire.

– Mutta jos auto on jäänyt tien poskessa niin kyllä se on hyvä hakea pois sieltä, vaikka se olisikin esimerkiksi bussipysäkillä, Vallamo muistuttaa.

Hinaus-Vallamon yrittäjällä Pekka Vallamolla on vinkki jokaiselle talvella autolla liikkuvalle. Mukana kulkevalla hiekoitushiekalla autoilija voi saada kulkupelinsä pois pahoista paikoista ominkin avuin. Esimerkiksi tyhjentynyt lasinpesunestepullo sopii erinomaisesti tarkoitukseen. Korkki pitää hiekan pullon sisällä ja pullosta on helppo varistella hiekat liukkaaseen kohtaan.

Jouluna liikenteeseen pyrkivän ja yleensäkin talvella autoilevan kannattaa huomioida muutama asia. Ensinnäkin talvikeleillä liikkuvan tulee varata siirtymisin enemmän aikaa.

Jos ulkona on paljon pakkasta ja lähtee ajamaan yli 100 kilometrin matkaa, kannattaa myös poikkeustilanteisiin varautua hyvin.

– Täytyy huomioida, että jos auto jostain syystä jää tielle mukana täytyy varusteet, joiden turvin voit odottaa apua vaikkapa tunnin, Vallamo huomauttaa.

– Usein jo hanskat ja pipokin on kova sana, Uusitalo naurahtaa.

Toinen asia, joka kannattaa pakata mukaan, on heijastinliivi. Etenkin pimeään vuodenaikaan on suuri riski jäädä toisen auton alle, kun poistuu autostaan. Toisia autoilijoita kannattaa myös varoittaa tien poskessa olevasta autosta.

Varoituskolmiota käytetään melko hyvin, mutta Uusitalon mukaan se jätetään usein liian lähelle autoa.

– Kolmio on jossain noin 10 metrin päässä autosta eli sinä periaatteessa näet auton ensin ja sitten vasta kolmion, Uusitalo sanoo.

Ohjeistuksen mukaan kolmio olisi hyvä viedä noin 100–300 metrin päähän autosta.

Uusitalo, Kytöviita ja Vallamo ovat yhtä mieltä siitä, että autoilijoiden kannattaisi keskittyä enemmän ajamiseen. He kertovat, että kuorma-auton korkeammasta hytistä näkee hyvin sen, miten usein kanssa-autoilijoiden kädessä on puhelin ja huomio on vallan jossain muualla kuin liikenteessä.

– Jos ajat jotain päin suoralla tiellä niin kyllä se keskittyminen on ollut jossain muualla kuin auton ajamisessa, Uusitalo ja Vallamo huomauttavat.

Tarkkaavaisuutta tarvittaisiin myös silloin kun ohitetaan hinausauto, jonka katolla vilkkuvat keltaiset valot. Hinausalan ammattilaisten mukaan liian monet painavat satasta ohi. Uusitalo muistuttaa, ettei hinausauton kanssa ole huvikseen tultu tietä tukkimaan.

– Viime vuosina on ollut muutamia ikäviä tapauksia, joissa joku on menehtynyt tällaisten takia, Vallamo muistuttaa.

Esimerkiksi tämän vuoden elokuussa hinausauton kuljettaja menehtyi Lohjalla (Yle, 9.8.2024). Hän jäi ohiajaneen henkilöauton alle ollessaan siirtämässä vaurioitunutta autoa pois moottoritien varresta.