Talvikunnossapidon haaste liukkaus – ”Talvella ei ole kesäkelit”

0
Teknisen toimen työnjohtaja Jarmo Sjölund kertoo, että kaduilla torjutaan liukkautta sekä soralla että hiekalla. Suolaa kaupungin kunnossapitämillä väylillä ei käytetä.

Kuluvana talvena aurauskalusto on saanut levätä laakereillaan. Lunta ei ole paljoakaan tuprutellut. Hiekkaa ja soraa on sen sijaan kaduille ja teille jouduttu levittämään.

Laitilan kaupungin varikolla on isot kasat hiekkaa ja soraa, sillä nollan molemmin puolin pyörivät kelit tekevät tienpinnat liukkaiksi.

mainos

– Tämä talvi ei ole ollut niin haastava kuin edellinen, mutta liukkaus on tällaisessa talvessa ongelma, kertoo Laitilan kaupungin teknisen toimen työpäällikkö Jarmo Sjölund.

Soraa on tällä kaudella mennyt Sjölundin mukaan noin 400 tonnia, kun yleensä talvessa menee noin 700–800 tonnia.

Sjölund kertoo, että päivystysvuorossa oleva henkilö päättää, milloin hiekoittamaan tai auraamaan lähdetään. Laitilassa liikkeelle lähdetään tarpeen mukaan, eikä aurauksissa ole käytössä yleistä viiden sentin kerrospaksuuden rajaa. Päivystäjä seuraa säätiedotuksia tarkkaan.

mainos

– Täällä lähdetään liikkeelle aika pienellä kynnyksellä vuorokaudenajasta riippumatta.

Laitilan kaupunki huolehtii talvikunnossapidosta asemakaava-alueella. Kaupungilla on töissä talvikunnossapidossa kuusi työntekijää, joiden lisäksi töitä tekee kolme aliurakoitsijaa. Sjölundin mukaan kaikki ovat töissä tunnin sisällä siitä, kun päivystäjä soittaa.

– Ensin pääväylät auki ja sen jälkeen pienemmät.

mainos

Jos lunta tulee paljon, avataan ensin pääväylät ja vasta sitten siivotaan esimerkiksi risteyksiin jääneet lumivallit.

Kaupungin yksi aliurakoitsijoista on Juha Leppänen.

– Tällaisina talvina kustannukset nousevat todella paljon, kun auran teriä menee, Leppänen sanoo.

mainos

Teriä kuluttaa paljas asfaltti. Raskaalla suojalumella auraaminen kuluttaa myös polttoainetta kevyen lumen auraamista enemmän.

Jarmo Sjölund on työskennellyt Laitilan kaupungin työpäällikkönä puoli vuotta. Autonkuljettaja Simo Rauvola liittyy keskusteluun, kun tulee puhe siitä, voisiko kelkkailijoille ja pulkan vetäjille jättää kevyenliikenteen väylään reunan hiekoittamatta. Samaa virttä Rauvola on saanut kuulla koko työuransa, 36 vuoden ajan.

– Ei se vaan käy, niin ei käy. Missään kaupungissa ei jätetä väylien reunoja liukkaiksi. Kelkkailijoitakin on nykyään aika vähän, Rauvola perustelee asiaa turvallisuudella.

Rauvola kertoo, että hiekoitus ja auraus aloitetaan usein kevyen liikenteen väylistä.

Jarmo Sjölund sanoo, että talvikunnossapidosta tulee paljon palautetta, mutta välillä aiheetonta. Isoista teistä kuten Kasitiestä, Euran- ja Uudenkaupungintiestä, Kaukolantiestä ja Syttyäntiestä huolehtii valtio eli ely-keskus. Näistä palaute kuuluu tehdä Palauteväylä -nimiseen palvelu.

Simo Rauvola kertoo, että työntekijät saavat suoraa palautetta tien kunnosta.

– Ihmisillä on paha olo ja johonkin se paha mieli täytyy purkaa. Ihmisten täytyisi ymmärtää, että talvella ei ole kesäkelit, Rauvola sanoo.

Kuluva talvi on Simo Rauvolan silmin poikkeuksellinen.

– Ei ole koskaan tällaista ollut. Paljaita tammikuita on ennenkin ollut, mutta ei ole tätä sahaamista.

Hänen mukaansa katujen talvikunnossapidossa ilmastonmuutoksen näkee ja tuntee.

– Toistakymmentä vuotta sitten oli talvi, jolloin lokakuun lopussa pääsi ulkokentille luistelemaan ja jää säilyi maaliskuuhun asti.

Rauvola huomauttaa, että kuluva talvi on ollut kostea. Haastatteluhetkelläkin keli oli nollassa, mutta viima tekee kelin kylmäksi. Tien pintaan se tarkoittaa liukkautta ja kaupungin työntekijöille hiekoitushommia.

Fakta:
Talvikunnossapito

  • Laitilan kaupungilla on kunnossapidettävää katualuetta yhteensä noin 56 kilometriä. Kun mukaan lasketaan kevyen liikenteen väylät, on kunnossapidettävää väylää noin 70 kilometriä.
  • Talvikunnossapidon taso eri liikenneväylillä määräytyy liikenteellisen merkityksen, liikennemäärän sekä autoilijoiden, jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.
  • Vilkkaammin liikennöityjä pääkatuja aurataan huomattavasti useammin kuin kokooja- ja tonttikatuja.

    Faktan lähde: Katualueen hoito ja kunnossapito Laitila.fi

Kesällä nurmikoista on iso työ, mutta niittykään ei ole ongelmaton

Kevään tullen katujen kunnossapidosta vastaavat henkilöt siirtyvät puisto- ja viheralueiden hoitoon. Laitilan kaupungilla on autonkuljettaja Simo Rauvolan mukaan 30 hehtaaria leikattavaa nurmikkoa. Kaupungin kolmella työntekijällä ja koneella se saadaan Rauvolan mukaan ajettua noin 3,5 päivässä eli työ tulee torstaina valmiiksi. Sitten seuraavan viikon maanantaina urakka alkaa uusiksi.

Rauvolan mukaan Laitilassakin on muutettu nurmialueita niityiksi, jotka niitetään pari kertaa kesässä. Niityistäkään eivät kaikki pidä, sillä pitkässä ruohossa viihtyvät rannikkoseuduilta yhä syvemmälle mantereelle levittäytyneet punkit.

– Eivät ihmiset halua lapsiaan tai koiriaan niityille päästää, Rauvola sanoo.