Lähes kaikki laitilalaisten työllisyyspalvelut järjestetään lähipalveluina

0
Työllisyyspalvelut löytyvät kaupungintalon pohjakerroksesta, jonne on kulku kaupungintalon takana olevalta kujalta.

Laitilassa on ollut maaliskuun aikana 640 aktiivista työnhakijaa. Varsinaisia työttömiä heistä kuitenkin on alle puolet, noin 290.

– Työnhakijoissa on esimerkiksi lomautettuja, koulutuksessa olevia, työllistettyjä sekä osa-aikatyötä tai lyhennettyä työaikaa tekeviä, jotka etsivät muuta työtä, esimerkiksi kokoaikatyötä, Laitilan työllisyyspäällikkö Eila Pappila avaa tilastoja.

mainos

Esimerkiksi lomautettujen, koulutuksessa olevien ja työllistettyjen osuus on lähes yhtä suuri kuin työttömänä olevien.

Varsinaisten asiakkaiden määrä työllisyyspalvelujen Laitilan lähipalveluissa on ollut kuitenkin suurempi: maaliskuussa heitä on ollut toistaiseksi 767.

TÄMÄN vuoden alussa astui voimaan uudistus, joka siirsi kunnille valtion vastuulla aiemmin olleet työllisyyspalvelut. Laitila vastaa valtaosasta alueensa palveluista, mutta osa niistä tulee kaikille alueen kunnille keskitetysti Turusta.

mainos

– Nämä ovat lähinnä yrityksille suunnattuja palveluja. Ne pitävät sisällään esimerkiksi työvoiman hankintaa ja Turkuun on keskitetty myös muun muassa merityönvälitys, Pappila kertoo.

”Maahanmuuttajien infopisteen aukioloaikoja pitäisi pystyä pidentämään, sillä palvelusta on kova kysyntä.”

LAITILA sai arvokasta kokemustate-palvelujensa pyörittämisestä viime vuoden lopussa päättyneessä neljävuotisessa kuntakokeilussa. Sen myötä vahvistui ajatus järjestää itse omat te-palvelut.

Laitila kuuluu Turun työllisyysalueeseen.

mainos

– Mutta työnhakijoiden ei siis tarvitse Turkuun matkustaa, vaan lähes kaikki palvelut saa Laitilasta lähipalveluina.

Työllisyyspalvelut toimivat kaupungintalon pohjakerroksessa.

LAITILAN työllisyyspalvelujen piirissä on 154 vieraskielistä asiakasta.

mainos

– Heistä työttömänä on noin 60 ja yli puolet on koulutuksessa. Meillä on tavoitteena löytää nopeasti koulutuspaikka ellei työpaikkaa heti löydykään. Koulussa pääsee esimerkiksi oppimaan suomen kieltä.

OSAN työllisyyspalveluja on maahanmuuttajien infopiste, joka on avoinna maanantaisin ja tiistaisin kello 12–17 sekä torstaisin kello 15–16.

– Aukioloaikoja pitäisi pystyä pidentämään, sillä palvelusta on kova kysyntä. Meillä on siellä tällä hetkellä osa-aikainen työntekijä Iryna Tsabanova, mutta tavoitteena on, että hän voisi keskittyä näihin palveluihin enemmänkin.

Palvelua saa suomeksi, englanniksi ja ukrainaksi.

UUTENA lakisääteisenä palveluna on aloittanut myös nuorten palvelupiste.

– Kyseessä on matalan kynnyksen palvelu, johon voi aikaa varaamatta kävellä sisään.

Nuorten palvelupiste on avoinna keskiviikkoisin kello 12–16.

– Siellä on aina päivystämässä työpari, kaupungin nuorisotyöstä on etsivä nuorisotyöntekijä Mika Siivola ja meiltä työllisyyspalveluista on työllisyyspalvelujen ohjaaja Anja Vuoriaho.

NUORIA, alle 30-vuotiaita työttömiä työnhakijoita on tällä hetkellä noin 30, mutta nuoria työnhakijoita on kaikkiaan viitisenkymmentä.

– Heidän osuutensa on onneksi niin pieni, että voimme oikeasti tarjota heille yksilöllistä lähipalvelua.

Se, mikä kuitenkin huolettaa, on Laitilassakin näkyvä nuorisotyöttömyyden kasvu.

Työllisyyspalvelujen työntekijöistä kuvaan ja pikaiselle yhteiselle kahvihetkelle ehtivät Alisa Jalava (selin pöydän päässä), Anniina Haga, Jutta Fredriksson-Koivisto, Alina Penttilä, Anja Vuoriaho, Eila Pappila ja etsivä nuorisotyöntekijä Mika Siivola, joka päivystää keskiviikkoisin nuorten palvelupisteellä.

LAITILAAN on palkattu lisää työntekijöitä vastaamaan työllisyyspalveluista ja nyt kokoaikaisia työntekijöitä on kaikkiaan kuusi. Asiakkaat on jaettu viiden virkailijan kesken niin, että kullakin on oma vastuualueensa, yhdellä esimerkiksi vieraskieliset ja toisella yli 55-vuotiaat asiakkaat.

– Koska työntekijät sijaistavat toinen toisiaan, he pysyvät kuitenkin kokonaisuudesta hyvin perillä.

Lisäksi työllisyyspalveluissa toimii kuudentena henkilönä työllisyyspalvelujen ohjaaja.

– Hän toimii yleistietopankkina, mutta tekee hyvin konkreettistakin työtä auttaen esimerkiksi tarvittaessa asiakkaita erilaisten lomakkeiden täyttämisessä tai vaikkapa CV:n teossa.

ALKUTAIVAL työllisyyspalveluissa on sujunut työllisyyspäällikkö Eila Pappilan mukaan varsin mallikkaasti.

– Alkuvuosi alkoi rytinällä, kun samaan aikaan oli paljon asiakkaita ja resurssihaasteita. Onneksi saimme ammattitaitoisia sijaisia, hän kiittelee.

Tavoitteena on, että asiakkaille ollaan läsnä.

– Periaatteena on, että etätyötä voi tehdä korkeintaan kahtena päivänä. Meille on tärkeää, että työntekijät ovat täällä tavattavissa ja asioita voi hoitaa heidän kanssaan kasvokkain. Jos haluamme korostaa olevamme lähipalvelu, niin ei oikein olisi mieltä, jos te-palveluita voisi hoitaa lähtökohtaisesti lähinnä puhelimitse tai sähköpostitse.

Avoimet työpaikat vähentyneet selvästi Laitilassa

Laitilan työttömyystilastot näyttivät vuoden vaihteessa synkiltä. Joulukuussa Laitilassa oli 376 työtöntä, noin 100 enemmän kuin nyt.

– Työttömien osuus työvoimasta oli reilusti yli 9 prosenttia ja se on sellainen luku, johon Laitilassa ei todellakaan ole totuttu, Laitilan työllisyyspäällikkö Eila Pappila sanoo.

TÄLLÄ hetkellä työttömien osuus työvoimasta on laskenut reiluun 7 prosenttiin.

– Kevät näkyy Laitilan tilastoissa perinteisesti vahvasti. Silloin alkavat rekrytoinnit tiloille.

Vuoden vaihteessa myös lomautettuja oli paljon, yli kolme kertaa enemmän kuin tällä hetkellä.

– Oli se aika hurja tilanne. Joulun aikaan yritykset hakivat säästöjä ja lomauttivat työntekijöitä paljon.

JOULUKUUSTA lomautettujen määrä on pudonnut vajaasta sadasta noin 30:een.

– Tilanteessa on siis selvästi parannusta.

Yritysten säästöpaineet ja vaikea yleinen suhdanne näkyy kuitenkin edelleen. Esimerkiksi avoimien työpaikkojen osuus on pudonnut Laitilassa merkittävästi.

– Vaikka nyt onkin havaittavissa pientä nousua, niin kyllä avoimia työpaikkoja on edelleen huomattavasti vähemmän kuin Laitilan normaalitilanteensa. Yrityksillä on paljon epävarmuustekijöitä.