
Laitilan ensimmäinen ilmasto-ohjelma on hyväksytty. Vuosien 2025–2030 ilmasto-ohjelma tulee osaksi kaupungin strategiaa ja se huomioidaan esimerkiksi talousarvion ja tilinpäätöksen laadinnan yhteydessä.
– Ilmasto-ohjelma siis ohjaa osaltaan kaupungin toimintaa. Ilmastotoimien vaikuttavuutta myös seurataan vuosittain, jolloin nähdään konkreettisesti, missä mennään, kertovat kaupungin kiinteistöpäällikkö Eva Nurmi ja ympäristöpäällikkö Lea Törmä.
OHJENUORANA ilmasto-ohjelman teossa on ollut saada siitä konkreettinen, selkeä ja helposti lähestyttävä, Törmä sanoo.
Sen valmistelussa on hyödynnetty tietoa, jota on saatu esimerkiksi asukkaille, kaupungin viranhaltijoille, yrittäjille ja luottamushenkilöille pidetyistä työpajoista, asukaskyselyistä sekä aiemmin toteutetuista kestävän kehityksen hankkeista.
– Tietoa ja kokemusta on saatu myös Hinku-tavoitteiden edistämistoimista, joita kunnat ovat tehneet, Nurmi lisää.
”Vuodesta 2007 vuoteen 2023 kasvihuonepäästöistä on nipistynyt reilut 21 prosenttia.”
OHJELMAN selkärankana ovat Laitilan ja Suomen muiden Hinku-kuntien pyrkimys vähentää kasvihuonepäästöjä 80 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2008 tasosta. Tavoitetta kuljetetaan edelleen mukana, vaikka nykytahdilla siihen ei millään tulla yltämään.
Päästöt ovat vähentyneet selvästi, mutta eivät kuitenkaan tavoitetahdissa: vuodesta 2007 vuoteen 2023 kasvihuonepäästöistä on nipistynyt reilut 21 prosenttia.
Ohjelmassa todetaankin, että tähän mennessä annetut päästövähennyssitoumukset eivät riitä siihen, että ilmaston lämpeneminen saadaan pysähtymään kriittisenä pidettyyn 1,5 asteeseen.
”Laitilassa päästöjä eniten tuottavat sektorit ovat liikenne ja maatalous.”
KUNNAT huomioivat toiminnassaan yhä enenevissä määrin ilmastotoimien vaikuttavuuden.
– Kunnilla on iso rooli ilmastonmuutoksen torjumisessa ja niiden toiminta vaikuttaa merkittävästi alueen ilmastokestävyyteen, Nurmi ja Törmä huomauttavat.
Nurmi luettelee koko joukon toimia, joita Laitilassa on toteutettu. Katuvalojen ja kiinteistöjen valaistuksessa on siirrytty led-valoihin, on lisätty aurinkopaneeleja kaupungin omistamien kiinteistöjen katoille, uudisrakentamisessa sekä isoissa perusparannushankkeissa painotetaan rakennusten eristävyyttä.
– Esimerkiksi Varppeen koulun remontissa lisätään seinien eristystä. Sen suora vaikutus on pienempi lämpöenergian tarve, hän havainnollistaa.
– Ja Urheilutalon sisäremontin materiaalivalinnoissa huomioidaan kiertotalous, hän lisää.
Kiertotaloudessa tuotanto ja kulutus synnyttävät mahdollisimman vähän hukkaa ja jätettä.
– Materiaalit ovat Joutsenmerkin saaneita eli niissä on huomioitu erityisesti ympäristöasiat.
OHJELMAN kolmeksi pääteemaksi asukaskyselyjen ja työpajojen perusteella muodostuivat asukkaiden ja kylien ilmastoviisas Laitila, kestävästi yrittävä Laitila sekä puhtaiden vesistöjen Laitila.
Pääteemojen alla on alateemoja ja tavoitteita konkreettisine toimenpiteineen.
– Tällaisia ovat esimerkiksi pyöräilyolosuhteiden kehittäminen, uusiutuvan energian käytön lisääminen kaupungin kiinteistöissä ja ravinnekuorman vähentäminen vesistöissä, Nurmi luettelee.
Lisäksi ohjelma painottaa luonnon monimuotoisuuden suojelua.
– Se tarkoittaa esimerkiksi perinnemaisemien vaalimista, Törmä kertoo.
”Ohikulkuliikennettä ei lasketa Laitilan vastuulle.”

LAITILASSA päästöjä eniten tuottavat sektorit ovat liikenne ja maatalous. Niiden osuus päästöistä on yhdessä reilut 60 prosenttia, joten niihin kohdistuvat toimet ovat vaikuttavuudeltaan tärkeitä.
– Laitilan päästöistä maatalous tuottaa 34,6 prosenttia ja liikenne 29,2 prosenttia, kiinteistöpäällikkö Eva Nurmi avaa lukuja.
Niiden merkitystä kuvaa hyvin se, että kolmanneksi eniten päästöjä aiheuttava sektori on työkoneet, jonka osuus päästöpiirakasta on vajaa 10 prosenttia.
Ympäristöpäällikkö Lea Törmä muistuttaa, että valtatien ja kantatien risteyskohdassa sijaitseminen ei lisää sinänsä Laitilan ilmastotaakkaa.
– Ohikulkuliikennettä ei lasketa Laitilan vastuulle. Se on sikäli hyvä, että siihenhän emme voi itse vaikuttaa. Asukkaiden liikennekäyttäytymiseen ja -päästöihin sen sijaan voidaan pyrkiä vaikuttamaan.
Laitilassa jo tehty paljon Hinku-tekoja
Ilmasto-ohjelman laatimista vetänyt Ukipoliksen projektipäällikkö Jaana Suksi esitteli ohjelmaa maanantaina kaupunginvaltuustossa. Hän korosti, että mitkään ohjelmassa olevat toimet eivät ole kiveen hakattuja.
– Laitila on Hinku-kunta, jossa on jo tehty paljon Hinku-tekoja. Se on ollut ohjelman laatimiselle ja on sen toteuttamiselle hyvä lähtökohta ja perusta.
Valtuustossa ilmasto-ohjelman hyväksyminen tapahtui muutaman puheenvuoron jälkeen.
Heikki Peltola (kok.) kyseli, kuormittaako Kasitien ja kantatien ohikulkuliikenne Laitilan päästötaakkaa. Suksi vastasi, että ei.
Santeri Laaksonen (kesk.) puolestaan piti tärkeänä, että ilmasto-ohjelmassa ei aseteta esimerkiksi maa- ja metsätaloudelle liian kunnianhimoisia tavoitteita.
Seppo Rinne (Pro Vakka-Suomi) kyseli, ovatko ohjelman vaatimukset realistisia ja tarpeeksi käytännönläheisiä. Häntä myös huoletti, tehdäänkö ilmasto-ohjelman toimilla paikkakunnan elinvoimalle hallaa.
– Ohjelmaa lähettiin tekemään järkevyydellä, käytännönläheisyydellä ja vapaaehtoisuudella, eli ketään ei panna liekaan. Ei tällä ole tarkoitus hankaloittaa kenenkään elämää, vaan tuoda hyvää, Suksi painotti.
Laitilan ilmasto-ohjelma
- Laadittiin yhteishankkeena Uudenkaupungin kanssa
- Ympäristöministeriö rahoitti koko ohjelman teon, Laitilan osuus rahoituksesta oli 45 000 euroa
- Kehitysyhtiö Ukipolis Oy toimi hankkeen toteuttajana
- Hyväksyttiin maanantaina kaupunginvaltuustossa