Liikenteessä kaahailijat ovat ärsyttäneet aina. Viime vuosina liian läheltä ohitteleviin autoilijoihin voidaan liittää uusi raivostuttava ominaisuus, nimittäin perästä sinkoilevat kivet. Toki kiviä lentelee myös asiallisesti ajavista autoista.
Kevät on tuulilasivahinkojen sesonkiaikaa, kun teillä on runsaasti hiekoitussoraa ja irtokiviä. Useimmiten tuulilasivaurio syntyy ohitus- tai muussa kiihdytystilanteessa.
Lähitapiola Länsi-Suomen mukaan länsisuomalaisille sattui viime vuonna lähes 30 prosenttia enemmän tuulilasivahinkoja kuin edeltävänä vuonna. Kasvu johtuu vakuutusyhtiön mukaan ailahtelevista talvista.
Oma vaikutuksensa on huonossa kunnossa olevalla tiestöllä. Myös autot ovat muuttuneet. Ne ovat aiempaa suurempia ja lasipintaa on paljon.
Laitilassa, tuulilasitehtaiden kaupungissa, tiedetään, että autojen lasit voivat sisältää valtavasti teknologiaa: kameroita, tutkia, sensoreita ja lämmitysjärjestelmiä. Tuulilasi on myös auton turvallisuudelle tärkeä tekijä.
Yksinkertainen neuvo estää kiveniskemiä on pitää edellä olevaan autoon riittävä turvaväli. Se lisää muutenkin ajoturvallisuutta. Kätevä kuski säilyttää autossaan teippiä, jolla voi vahingon satuttua pitää kiveniskemän puhtaana ja estää sen leviäminen.
Pitkää turvaväliä pitäviä ärsyttävät kuskit, jotka änkeävät pieniin väleihin. Hermoja raastavat myös kuskit, joiden täytyy päästä ohi vielä ohituskaistan viimeisillä metreillä.
Onneksi autonomistajat selviävät yhä useammasta tuulilasivahingosta kohtuuhintaisella korjauksella. Kiveniskemän korjaus maksaa alle satasen, koko tuulilasin vaihto satoja ellei jopa tuhat euroa. Parasta kuitenkin olisi, jos vahingon voisi välttää.
Iida Kauppi
iida.kauppi@laitilansanomat.fi