
Vuonna 2022 tammikuussa käytiin historian ensimmäiset aluevaalit. Tämän jälkeen lähdettiin kehittämään organisaatiota lähes tyhjästä, joka muodostui 27 kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluista.
Vuoden 2023 alusta käynnistyivät palvelut hyvinvointialueen asukkaille. Ja vuosi 2024 on ollut pelkkää säästämistä. On käyty kolmet eri yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön kanssa, organisaatiouudistusta on tehty, tuotannollis- ja taloudellisuusohjelmia on tehty kaksi ja kolmas on meneillään. Lähipalveluiden säilyttämiseksi on saanut käydä taisteluita koko hyvinvointialueella, ja mielestäni tässä olemme onnistuneetkin kohtuullisen hyvin suurista säästöpaineista huolimatta.
Varhassa on paljon hyvää, mutta varmasti jotain huonoakin. Tätä en epäile hetkeäkään, mutta paljon on vielä tekemättäkin. Takana on kaksi toimintavuotta, ja täytyy todeta, että Varha ei ole vielä valmis, kun käydään seuraaviin aluevaaleihin. Korjauksia ja kehittämistä tehdään tulosalueilla koko ajan, ja näin pitääkin tehdä.
Tuot (kirjoitus Laitilan Sanomien Nakotta sanno -palstalla 14.3.) monta huonoa esimerkkiä esille. Ja on ikävää, että näin on varmasti jollekin ikäihmisille tapahtunut, koska nämä epäkohdat haluat esille nostaa. Totta on myös se, että hyvinvointialueelta löytyy myös tyytyväisiä ikäihmisiä saamaansa hoitoon ja palveluihin.
Totta on myös palveluiden saatavuuden kriteereiden uudelleen tarkastelu, joka on tapahtunut lain sallimissa rajoissa. Kaikki muutos ei ole ollut hyväksi, mutta uskon, että virheistä voidaan oppia ja asioita parantaa. Aiemmin kunnissa on ollut kovin erilaiset käytänteet. Joissakin kunnissa palveluita on saanut kevyemmin kuin toisissa kunnissa. Meillä Laitilassa asiat olivat ennen hyvinvointialueen aloitusta paremmin kuin hyvin, meillähän oli vahva oma perussotemme.
Turvapuhelimen saaminen on edelleen mahdollista ihan jokaiselle, mutta turvapuhelinhälytyksiin vastaamisessa käytäntö on muuttunut. Varha on aloittanut selvitystyön tämän asian parantamiseksi.
Mainitsit kirjoituksessasi myös hoitajamitoituksen. Tietänet hyvin, että siitä säädetään eduskunnasta käsin, joten tähän ei aluevaltuutetuilla ole paljon lisättävää. Rahaa hyvinvointialueelle tulee lain mukaisen mitoituksen verran, ei sen enempää.
Valinnanvapauteen kuuluu päättää itse, mistä ateriansa tilaa. Esimerkkinä haluan tuoda Laitilan yrittäjät, jotka tuottavat ateriapalveluja ja tuovat nämä kotiin, lämpiminä aterioina. Kaarean ateriapalvelu on vain yksi vaihtoehto.
Asumispalveluista päätettäessä otetaan ensisijaisesti ikäihmisen kotikunta huomioon. Mikäli vapaita paikkoja ei löydy lain sallimassa ajassa, ikäihminen voidaan sijoittaa kotikunnan ulkopuoliseen asumispalveluyksikköön. Myös omaista kuullaan, ja hänen asuinpaikkansa otetaan huomioon.
Yksityisten asumisyksiköiden käytössä on samat periaatteet kuin on ollut aikanaan kaupungillakin, ensin omat paikat, sitten ostopalvelua, mikäli lain edellyttämä odotusaika tätä vaatii. Laitilan uusi asumispalveluyksikkö on hieno asia.
Kokoa olisi voinut toivoa vähän isommaksi, mutta tänä päivänä uskotaan yhteisöllisen asumisen olevan ikäihmiselle kevyempi vaihtoehto, ja lisäksi yhteisöllisen asumismuodon uskotaan olevan taloudellisempaa. Laitilan uudisrakennus tulee korvaamaan Kaukolankodin, missä asukkaita on 52.
Säästöjen etsiminen on ikävää ja ajoittain kovin turhauttavaakin, mutta lain mukaan tätä on pakko tehdä. Vuosien -23 ja -24 alijäämille on säädetty takaisinmaksuaikataulu, ja tämä on liian tiukka. Tästä emme tule selviämään.
Valtion taholta ei armoa tunneta, eikä Orpo-Purran hallitus lisäaikaan näy suostuvan, vaikka hyvinvointialueet ympäri maata ja asiantuntijat tätä lämpimästi suosittelevatkin. Totta on, että säästöjen kohteet hyvinvointialueilla määritellään itse, mutta eipä siinä paljoa vaihtoehtoja jää, kun kaikkialta säästetään. Lakisääteiset palvelut halutaan turvata, ja mielellään vieläpä lähipalveluina.
Uskon vahvasti, että Varha on menossa oikeaan suuntaan, mutta se tarvitsee selvitäkseen alijäämän kattamiseksi lisäaikaa maan hallitukselta. Vain tällä voimme taata paremmat palvelut asukkaille koko hyvinvointialueella. Ja uskon myös säästöpaineiden vähentymisen lisäävän koko hyvinvointialueen osaavalle henkilöstölle työrauhaa.
Kirjoituksessasi oli paljon hyviä huomioita. Kysynkin sinulta Varhan varavaltuutettu ja vanhusneuvoston varajäsen, mihin toimenpiteisiin olet ryhtynyt oman puolueesi sisällä vai onko syyttely vaalityötäsi, jolla haluat provosoida ja syytellä meitä nykyisiä päättäjiä, sillä toimettomana ei ole oltu?
Lisäksi kysyn sinulta Laitilan kaupunginvaltuutettuna, mitä olet tehnyt kuntiin jääneen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi ikäihmisten osalta? Tällä on iso merkitys laitilalaisten ikäihmisten arjessa. Lakisääteiset sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut kuuluvat hyvinvointialueelle, ja ei lakisääteiset kunnille. Yhteistyön kehittämisellä lienee tarvetta.
Tanja Raisto-Elo,
aluevaltuutettu (kesk), alue- ja kuntavaaliehdokas (kesk)