Valtatielle 8 lisää näkyvyyttä pusikon poistolla – Tien reunoja avataan Mynämäeltä Poriin

0
Arkistokuva: Marttiina Sairanen

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus aloittaa huhtikuussa valtatien 8 tiealueen puuston, vesakon ja pensaston poistotyöt välillä Mynämäki–Pori. Työt valmistuvat kokonaisuudessaan vuonna 2026.

Puuston, pensaston ja vesakon poiston myötä tien liikenneturvallisuus paranee ja tien kunnossapito helpottuu. Rajojen selvenemisestä on myös muutoin hyötyä sekä tienpitäjälle että maanomistajille.

mainos

Tiealuetta raivataan valtatiellä 8 yhteensä 163 kilometrin matkalta Merikarvian ja Mynämäen väliltä. Työt aloitettiin viime vuonna Merikarvialta, jossa raivaukset ovat valmistuneet. Nyt töitä jatketaan Porin ja Mynämäen välillä.

Raivaustyöt lisäävät näkyvyyttä tienvarsilla ja parantavat liikenneturvallisuutta. Työstä aiheutuu vain vähäistä haittaa liikenteelle. Työkoneiden läheisyydessä kannattaa kuitenkin noudattaa erityistä varovaisuutta.

Maantiealueella oleva puusto kuuluu tienpitäjälle. Lähtökohtaisesti kaikki puusto poistetaan maantiealueelta liikenneturvallisuuden ja tien kuivatuksen parantamisen vuoksi. Maanomistajan kasvillisuuden poistosta ja muista erityiskohteista sovitaan tapauskohtaisesti.

mainos

Hirvi- ja kaurisvaaramerkkien vaikutusalueella puustoa tarvittaessa harvennetaan sekä pensastoa ja vesakkoa raivataan myös maantielain mukaiselta suoja-alueelta. Puuston poisto aloitetaan tiealueen rajojen maastoon merkinnän jälkeen.

Urakan toteuttaa TeMePa Infra Oy.

Maanmittauslaitos merkitsee rajat maastoon

Maanmittauslaitos merkitsee maantiealueen rajat maastoon kuitunauhalla ennen ELY-keskuksen tilaamia puuston poistotoimenpiteitä. Kyse ei ole nykyisen tiealueen leventämisestä vaan olemassa olevan tiealueen rajojen merkitsemisestä. Tiealueen rajan merkitseminen tehdään lähtökohtaisesti niiltä osin kuin tiealueella kasvaa puustoa, pensastoa ja vesakkoa ja tiealueen rajasta on maastossa epäselvyyttä.

mainos

Maastotöiden yhteydessä selvitetään rajojen sijainti maastomerkkien ja arkistotutkimusten perusteella. Maantien varresta kadonneet rajapyykit ja rajapaalut korvataan uusilla, sillä esimerkiksi vanhemmat tiealueen rajapaalut saattavat olla kadonneet.

Maanmittauslaitoksen kartoittajat ovat aloittaneet maantietoimituksen maastotyöt vuoden 2024 aikana ja niitä jatketaan puuston poiston jälkeen.