Vapauteen liittyy vastuu – Mopojen virittely on yleistä, ja osa vanhemmista katsoo sitä läpi sormien

0

Mopoilun sesonkikausi on alkanut. Kokeneiden tielläliikkujien tulee muistaa, että mopoilijat ovat lähes aina nuoria ja uusia kuljettajia.

Nuorelle mopo, mopoauto tai traktorimönkijä tuo vapautta. Kuljettajan pitää silti kantaa vastuunsa kulkuvälineestään ja käyttäytymisestään liikenteessä.

mainos

Oulun kaupungin liikenneturvallisuustyöryhmä tiedottivat viime viikolla, että mopon kunnosta ja sen liikennekelpoisuudesta vastaa aina kuljettajan lisäksi rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Asia on tärkeä joka puolella Suomea.

Laitilan seudulla mopojen virittely on yleistä ja osa vanhemmista katsoo sitä läpi sormien. Itsestäänselvyyksiä rikotaan: Mopon suurin sallittu nopeus on 45 km/h. Mopon ajaminen vaatii ajokortin.

Poliisin mukaan pienistä puutteista voi saada suullisen tai kirjallisen huomautuksen tai liikennevirhemaksun. Jos mopo on viritetty kulkemaan yli 65 km/h tai mopoon on vaihdettu 50 cc tai suurempi sylinteri, sen ajoneuvoluokka vaihtuu moottoripyöräksi. Mopokortilla tällaisen ajoneuvon kuljettamisesta saa sakkoa ja väliaikaista ajokieltoa.

mainos

Poliisi muistuttaa, että poliisia karkuun ajaminen johtaa pääsääntöisesti törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, ja asia käsitellään lopullisesti käräjäoikeudessa. Sakoista ja käräjäoikeuden päätöksistä jää merkintä rikosrekisteriin.

Huoltajien on tärkeää olla kiinnostuneita nuoren käyttämien ajoneuvojen kunnosta, mutta myös siitä, missä ja miten nuori mopollaan liikkuu. Poliisin mukaan mopon kunnon tarkastaminen ei vaadi teknistä tietämystä. Jarrujen, renkaiden ja valojen tarkastamisella pääsee pitkälle.

Iida Kauppi

mainos

iida.kauppi@laitilansanomat.fi