Fertilex suunnittelee Nästiin lannoitetehtaan ja nykyisen munituskanalansa pihapiiriin kolmea tai jopa viittä uutta kanalaa. Jokaisessa kanalassa olisi noin 80 000 kanaa.
Tätä suunnitelmaa esiteltiin YVA-tilaisuudessa yleisölle viime torstaina. Tilaisuudessa lannoitetehtaan naapurit sekä muut paikalle tulleet pääsivät esittämään kysymyksiä ja mielipiteitä hankkeesta.
Tehtaan naapurissa asuvat olivat huolestuneita kanalasuunnitelmista. Esille nousi pelko siitä, aiheutuuko Pehtjärvelle kanaloiden hulevesistä sellaista kuormitusta, että hyväkuntoinen järvi likaantuu. Tämä askarrutti erityisesti alueella mökkeileviä.
Fertilexin lannoitetehtaan lähistöllä asuvat kyselivät hajuhaitoista.
– Jos tontille tulee puoli miljoonaa kanaa, niin syntyyhän siitä hajua. Tuskin omalla pihalla sitten voi enää olla, ja kantautuuko haju sitten sisälle asti. Entä jos sairastun ja saan vaikka astman, yksi naapurustossa asuva nainen harmitteli.
Naapurustossa pelätään myös, että kanalat laskevat heidän kiinteistöjensä arvoa.
Myös vedenottamon sijainti kanaloiden läheisyydessä mietitytti yleisöä. Kysymyksiä kertyi myös liikenteen lisääntymisestä Limonkorventiellä.
Ylitarkastaja Marjo Saarinen Varsinais-Suomen ely-keskuksesta korosti, että ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) ei ole lupamenettely, vaan sen tarkoituksena on tuottaa tietoa suunnittelua varten. Kun YVA-menettely on saatu päätökseen, vasta sitten alkaa varsinainen ympäristölupaprosessi.
Hankkeesta kerätään jo tässä vaiheessa mielipiteitä. Niitä voi esittää ely-keskukselle 10.6. asti.
YVA-konsulttina hankkeessa toimii Macon Oy, josta FM, KTM Johanna Alakerttula oli esittelemässä hanketta ja sen YVA-menettelyä.
Fertilexin tontilla Nästissä on toiminut viime joulukuusta alkaen 59 900 kanan munituskanala. Nyt yhtiö suunnittelee mittavaa laajennusta. Vaihtoehtoina on nykytilanne, yhteensä neljä 80 000 kanan munituskanalaa tai kuusi 80 000 kanan munituskanalaa. Kanalat sijoittuisivat Limokorventieltä katsottuna tehtaan ja varastojen taakse.
YVA-menettelyssä arvioidaan hankkeen ympäristövaikutuksia pintaveteen ja ilmanlaatuun, hajuvaikutuksia, liikennevaikutuksia sekä onnettomuusriskejä.
Alueella ei ole voimassa olevaa yleiskaavaa, mutta asemakaavan valmistelu on vireillä.
– YVA-menettely ja kaavoitustyö etenevät rinnakkain, Alakerttula kertoi.
Fertilexin munituskanaloista munat toimitetaan pakkaamoon ja sieltä kauppoihin. Kanojen kakat kerätään, kuivatetaan lannoitepelleteiksi uudella teknologialla ja hygienisoidaan.
– Miksi pitää rakentaa uusia kanaloita, eikö kanankakkaa voi kerätä jo olemassa olevista kanaloista, yleisöstä kysyttiin.
Tähän Fertilexin toimitusjohtaja Antti Pusa vastasi, että kanaloiden sijainti samalla tontilla vähentää ratkaisevasti liikennepäästöjä.
– Jos kuljetetaan lietettä, se painaa niin paljon, että rekalla ei voi kuljettaa täyttä kuormaa. Pelletit painavat merkittävästi vähemmän, ja rekka voidaan lastata täyteen.
Lisäksi Fertilexin sijainti muutaman sadan metrin päästä Kasitiestä on hänestä kuljetusten kannalta paras mahdollinen.
Pusa toivotti naapuruston tervetulleeksi tehdasvierailulle, jotta naapurit pääsevät itse tutustumaan laitokseen.
– Munituskanalaan emme kuitenkaan voi päästää sisään, sillä kanaloihin on 2–3-kertaiset tautisulut. Tarkoituksena on estää tautien tulo kanalaan.
Paikalla oli hänen lisäkseen Fertilexin edustajana hallituksen jäsen Juhani Torikka.
Naapurusto ja Laitilan seudun ympäristöyhdistyksen edustaja eivät yhdellä istumalla vakuuttuneet hankkeesta. Yleisöstä kommentoitiin, että nykytilanne on heistä ihan hyvä, mutta kanaloita ei haluttaisi Limonkorventien varrelle lisää.
– Onhan Laitilassa erämaata, eikö ne muut kanalat voisi rakentaa jonnekin muualle.
Huom! Jutusta korjattu 20.5. nimivirhe.
Arviointiohjelma nähtävillä
Fertilexin hankkeen arviointiohjelman painetun version voi käydä lukemassa Laitilan kirjastossa tai kaupungintalolla. Ohjelma on luettavissa myös verkossa osoitteessa www.ymparisto.fi/Fertilex-Oy-kanalahanke-YVA
Arviointiohjelmasta voi jättää mielipiteitä Varsinais-Suomen ely-keskukselle 10.6. asti.
Sen jälkeen laaditaan arviointisuunnitelma eli varsinainen raportti, joka esitellään syyskuussa.
Hankkeen ympäristölupaprosessi alkaa loppuvuodesta.