– Kaupan itsejauhamaa jauhelihaa on hyvin saatavilla, johtuen pitkäaikaisesta yhteistyöstä lähituottajien ja -leikkaamojen kanssa, kauppias Erno Selänne K-supermarket Laitilasta kertoo.
Sen sijaan teollisuuden pakkaaman jauhelihan suhteen on ollut vajetta, ja Selänteen mukaan on jatkossakin riittävyyshaasteita, ja myös valikoima on merkittävästi kaventunut.
– Hinnoittelupaineita on, tästä syystä kampanjointia on vähemmän.
Asiakkaat ovat siirtyneet naudanjauhelihasta sekoitejauhelihan käyttöön. Sen myynti on K-supermarket Laitilassa ollut kasvussa.
Keulan asiakkuusjohtaja Johanna Sainio kertoo, että Laitilan S-market on saanut päivittäin jauhelihaa.
– Ja muitakin tuotteita riittää. Toki niitä ostetaan enemmän, jos haluttu tuote puuttuu.
Uudessakaupungissa tilanne on vastaava. K-Supermarket Itäpoijun kauppias Miikka Lavanto kertoo, että ongelmia jauhelihan saatavuudessa ei ole ollut.
– Jos jonkin tuottajan paketti on loppunut, jostain muualta on saatu.
Lavanto kertoo, että kauppa on ostanut myös leikkuulihaa, josta saadaan omalla myllyllä jauhettua jauhelihaa.
– Kiitos osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan pystymme jauhamaan tuoretta jauhelihaa joka päivä.
Tässä syy
Pääosa naudanlihasta tuotetaan Suomessa kasvattamalla lypsykarjatiloilta tulevia vasikoita teuraaksi. Naaraspuoliset lehmävasikat jäävät yleensä lypsykarjatilalle kasvamaan maitoa tuottaviksi lehmiksi, kun taas sonnivasikat lähtevät muutaman viikon ikäisinä kasvatettaviksi naudanlihantuotantoon erikoistuneille tiloille.
Lehmien määrä on laskenut Suomessa vähitellen jo vuosikymmeniä.
Suomen naudanlihan tuotanto kattaa neljä viidesosaa kulutuksesta.
Keskimäärin suomalainen syö vuodessa 17,7 kg luullista naudanlihaa.
Lähde: MTK