Yhteisvoimin liikenneturvallisuuden puolesta – Mielenilmaus tuo pyörätiehankkeelle näkyvyyttä ja uskoa sen etenemisestä

0
Yhteispyöräily ajettiin Laitilasta Uuteenkaupunkiin helteisessä säässä.

Laitila-Kalanti -välisen kevyen liikenteen väylän ja tieturvallisuuden puolesta pyöräiltiin jälleen keskiviikkona. Kolmatta kertaa järjestettävä mielenilmaus sai alkunsa kolme vuotta sitten tapahtuneesta onnettomuudesta, jossa menehtyi 14-vuotias pyörällä liikkunut nuori. Paikalliset ovat pyrkineet edistämään Kantatie 43:n turvallisuutta jo vuosia ennen onnettomuutta.

– Olemme yhdessä Ari Ketoniemen kanssa olleet asian päällä ja pyrkineet vaikuttamaan monin eri tavoin. Olemme tehneet aloitteita Ely-keskukseen ja olleet kansanedustajiin yhteydessä, kertoo mielenilmausta järjestämässä ollut Veli-Matti Virtanen.

Tien heräteurat poistettiin vuonna 2023, jolloin pientareelle saatiin lisää leveyttä. Virtasen mukaan tievälillä on vielä kaksi isoa miinusta.

– Tällä välillä ei ole kevyen liikenteen väylää, eikä valaistusta. Tien liikennemäärään nähden se on poikkeuksellista.

Tievalaistushanke on edennyt. Urakan on alustavasti arvioitu valmistuvan keväällä 2026.

Kevyen liikenteen väylää koskeva tiesuunnitelma on hyväksytty ja lainvoimainen. Hanke on Väyläviraston laatimassa vuosien 2025–2032 investointiohjelmassa. Maaliskuussa Varsinais-Suomen Ely-keskuksen liikenne- ja infrajohtaja Tuovi Päiviö kertoi kustannusarvion olevan 6,5 miljoonaa. Sekä Laitila että Uusikaupunki osallistuvat kustannuksiin, mutta lopullinen kustannusjako on sopimatta.

– On tärkeää tuoda aiheelle näkyvyyttä ja pitää uskoa yllä, että kevyen liikenteen väylä vielä saadaan, Virtanen sanoo.

Ely-keskus on luokitellut tien vaaralliseksi. Virtasellekin on sattunut pätkällä läheltä piti -tilanteita.

– Läheltä piti -tilanteet jäävät usein pimentoon, kun niitä ei tilastoida. Jos pyöräilijä ohiajavan auton ilmavirrasta horjahtaa ojaan, hän ehkä loukkaa hieman, mutta nousee ylös ja jatkaa matkaa.

Mielenilmaukseen osallistui noin viisikymmentä pyöräilijää. Laitilasta lähtenyt pyöräily kulki Kalannin Männäistentorin kautta Pakkahuoneelle.

– Olen joka kerta ollut mukana ja nytkin kuumasta kelistä huolimatta kannatti lähteä, mielenilmaukseen osallistunut Tarja Ketoniemi sanoo.

Ketoniemi kertoo pyöräilevänsä väliä paljon.

– Tiellä on paljon liikennettä ja on inhottava pyöräillä, jos isoja rekkoja ajaa ohi ja tuulee paljon, hän sanoo.

Virtasen mukaan ammattiautoilijat suhtautuvat usein hyvin pyöräilijöihin, mutta hämärällä ajo on turvatonta. Tuleva valaistus parantaa näkyvyyttä ja vähentää eläinonnettomuuksia, mutta kevyen liikenteen väylälle on silti tarvetta.

– Ihmisillä on nykyään paljon sähköpyöriä. Uskon, että työmatkapyöräily lisääntyisi kevyen liikenteen väylän myötä, Virtanen sanoo.

Yhteispyöräilyyn osallistunut Hannele Toivonen kertoo pyöräilleensä nelisenkymmentä vuotta töihin Laitila-Kalanti -väliä.

– Enää ei tarvitse pyöräillä töihin, mutta ilman muuta kevyen liikenteen väylä tarvittaisiin. Silloin tulisi varmasti pyöräiltyä enemmän Uuteenkaupunkiin, esimerkiksi rantaan syömään, Toivonen pohtii.

Toivonen houkutteli mukaansa Marita Sainion ja Sainio taasen Hely Kaitila-Wasiljeffin. Hellekään ei estänyt heitä osallistumista.

– Kuuma on, mutta pyöräily ja aihe on tärkeämpi, he toteavat ykskantaan.

Viitisenkymmentä pyöräilijää osallistui keskiviikkona mielenilmaukseen. Pyöräilyyn osallistuvalla tulee olla kypärä, huomiovärillinen paita tai liivi ja liikennekelpoinen pyörä.