Digitaalisia palveluja ei silti kannata täysin tyrmätä, sillä osa niistä toimii todella hyvin. Moni on ottanut käyttöönsä esimerkiksi mobiilipankin ja on sen käyttöön tyytyväinen. Sote-puolellakin voidaan ottaa käyttöön digisovelluksia, jotka helpottavat arkea. Tästä erinomainen esimerkki on Pyydä apua -nappi, josta Laitilassa on saatu erinomaisia kokemuksia. Sovellus on käytännössä punainen nappi kaupungin verkkosivulla. Kun sitä klikkaa, voi kertoa asiansa täyttämällä kaavakkeen. Lähetä-nappulalla asia siirtyy sosiaalityöntekijän sähköpostiin. Asiakkaan ei tarvitse miettiä ja etsiä, kehen pitäisi ottaa yhteyttä, vaan sosiaalityöntekijä ohjaa viestin oikeaan osoitteeseen.
Johtava sosiaalityöntekijä Sanna Erholm kertoo lehdessämme, että digisovelluksen ansiosta asiakkaat ovat ottaneet yhteyttä varhaisemmin ja sote-puolelta voidaan tarjota tukea jo ennen varsinaista kriisiä. Mitä aiemmin esimerkiksi lapseen liittyvään huoleen vastataan, sitä helpompi asioita on ratkoa.
Viranomaisilta toivoo vain todella hyvää harkintaa sen suhteen, mitä palveluja digitalisoidaan. Lisäksi on hyvä varmistaa, että asiakas saa tarvittaessa myös henkilökohtaista palvelua kasvokkain. Kaikilta digiklikkailu tai viestin kirjoittaminen ei vain suju.
Teija Uitto