
Teiden kelvoton kunto ja Kasitien perusparannuksen jumittaminen. Siinä kaksi ongelmaa, jotka toistuvat sekä Laitilan Ammattiautoilijat ry:n jäsenten että yleisemminkin ammattiautoilijoiden puheissa, toteaa vuosikymmenien ajan raskaalla kalustolla liikkunut Markku Helistölä.
Ja kun Laitilan Shellillä viettää pari tuntia aikaa kuunnellen paikalla pysähtyviä ammattiautoilijoita, voi itsekin todeta Helistölän tiivistyksessä olevan vinha perä.
– Tiet ovat yleisesti ottaen tänä talvena olleet karmeassa kunnossa, raskaalla kalustolla tien päällä liikkuva Jari Stenroos manaa ja kertoo ihmeissään, miten Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tienkäyttäjän puhelinpalvelusta ei saa akuutissa tapauksessa apua.
– Kun Elylle soittaa rekan matkan stopanneen liukkauden vuoksi, niin he lupaavat, että parin vuorokauden kuluessa tuodaan hiekkaa paikalle, hän päivittelee.
LAITILAN Shellille oli tämän viikon keskiviikkona kutsuttu seudun ammattiautoilijoita kertomaan ajankohtaisia kuulumisia omalle edunvalvontajärjestölleen eli Suomen Kuljetus ja Logistiikka Skalille.
– Järjestämme eri puolilla Suomea nyt kolmatta kertaa tällaisen valtakunnallisen päivän. Skal on kutsunut tapaamisiin väkeä jäsenyrityksistään, kertoo Skalin viestintäjohtaja Heini Polamo.
Laitilasta 50 kilometrin säteellä Skalilla on viisi paikallisyhdistystä, joista yksi on Laitilan Ammattiautoilijat.
”Tiet ovat yleisesti ottaen tänä talvena olleet karmeassa kunnossa. ”
SUOMESSA olosuhteet ovat monin tavoin haastavat.
– Suomi on pitkien etäisyyksien maa ja meidän teillä liikkuu raskaampaa kalustoa kuin muualla Euroopassa. Lisäksi Suomen talvikeliolosuhteet laittavat tiet kovalle rasitukselle, Polamo avaa.
– Tämä talvi on ollut todella pitkä, välillä on ollut kovia pakkasia ja välillä vesisadetta. Tiet ovat pahoin kärsineet. Laitilassa Kasitieltä suistui lyhyessä ajassa kolme rekkaa ja kymmenkunta henkilöautoa, kaikki noin 100 metrin sisällä, kertoo hurjasta onnettomuussumasta hinausyrittäjä Pekka Vallamo.
Huonokuntoiset tiet lisäävät onnettomuusriskiä, mutta koituu niistä muitakin ongelmia.
– Esimerkiksi renkaat kuluvat nopeammin ja polttoaineenkulutus kasvaa, Helistölä ja Vallamo tietävät.

HEINI Polamo kuvaa teiden kunnossapitoon panostamista ilmastotoimena.
– Se vähentää päästöjä, kun tiet ovat paremmassa kunnossa. Meille on tullut tänä talvena runsaasti yhteydenottoja teiden huonontuneesta kunnosta.
Teiden talvikunnossapitoon panostaminen on työturvallisuuden lisäksi myös työviihtyvyysasia.
– Kesällä rekkaa ajaa melkein kuka vain, mutta talvella joudutaan välillä ajamaan niin hurjissa olosuhteissa, että se voi saada jonkun jopa vaihtamaan alaa, rekkansa lounastauon ajaksi Shellin piha-alueelle parkkeerannut Arto Saarinen sanoo.
”Kasitie on tämän alueen tukko.”
PAIKALLISESTI yksi iso puheenaihe on Kasitien jumittavat perusparannustoimet.
– Kasitie on valtaväylä pohjoiseen. Laitilan risteysjärjestelyistä on puhuttu varmaan 50 vuotta ja edelleen asia on aivan kesken, Markku Helistölä harmittelee.
Asia korpeaa myös kaupunkia.
– Kasitie on todella vilkkaasti liikennöity tie ja rekkaliikennettä on paljon. Kyllä tämä asia pitäisi vihdoin saada kuntoon, Laitilan elinvoimapäällikkö Juha-Matti Päivölä sanoo ja kertoo kaupungin lobanneen Kasitien perusparannuksen ja Laitilan risteysjärjestelyjen puolesta voimallisesti.
– Kansanedustajien tukea tässä varmaankin tarvittaisiin.
– Kyllä tuo Kasitie on tämän alueen tukko, tuskailee Jarno Helistöläkin.
Hän nostaa esiin myös toisen paikallisen ongelman: Laitilassa ei ole lainkaan sellaista aluetta, joka olisi tarkoitettu sitä varten, että sinne voi rekan perävaunun jättää joksikin aikaa.
”Suomessa 90 prosenttia tavarasta kuljetetaan maanteitä pitkin.”
NYKYINEN hallitus saa myös kehuja.
– Polttoaineveroalennus oli iso kädenojennus, Polamo kiittelee, mutta muistuttaa samalla Suomessa olevan korkeat logistiikkakustannukset.
Hyvää on sekin, että tänä vuonna teitä päällystetään lähes kolme kertaa enemmän kuin viime vuonna.
– Tänä vuonna päällystetään 4 000 kilometriä, mutta se riittää vasta pysäyttämään korjausvelan.
Skal muistuttaa, että Suomessa 90 prosenttia tavarasta kuljetetaan maanteitä pitkin. Viestintäjohtaja Heini Polamo kertoo Skalin ajavan miljardin euron tasakorotusta.
– 300 miljoonaa euroa lisää perustienpidon rahoitustasoon, jolloin saadaan vuosittain asfaltoitua 4 000 kilometriä ja toinen 300 miljoonaa euroa tulee vuosittain kohdentaa korjausvelan poistamiseen. Lisäksi esitämme 400 miljoonan euron tasokorotusta tiestön kehittämisinvestointeihin.
Mikä Skal?
- Maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö
- Perustettu vuonna 1936
- Jäsenkuntaan kuuluu noin 4 100 kuljetus- ja logistiikka-alan yritystä