
Omaolo-palvelussa omasta terveydestään huolestunut voi vastata palvelun esittämiin kysymyksiin. Vastausten perusteella palvelu joko antaa itsehoito-ohjeita tai ohjaa ihmisen ammattilaisen pakeille.
Omaolovastaavana toimii sairaanhoitaja Hanna-Mari Eloranta .
– Tämän kautta voi tehdä oirearvion. Siellä on valmiina näitä perinteisiä oireita, kuten yskää, kurkkukipua, virtsatieinfektio-oireet tai seksitautiepäilyt. Ne ovat sellaisia tyypillisiä syitä ottaa tätä kautta yhteyttä, Eloranta kertoo.
Sähköisen oirearviokyselyn voi tehdä ilman tunnistautumista, mutta jos palvelu ohjaa kääntymän ammattilaisen puoleen, sinne täytyy kirjautua pankkitunnuksilla.
– Jos oireissa on jotain sellaista, joka vaatii ammattilaisen arviota tai yhteydenottoa, palvelu avaa viestikanavan ja yhteydenotto tulee tehtävänä tänne meille, Eloranta kertoo.
Eloranta on virka-aikana yksi niistä Laitilan terveyskeskuksen hoitajista, jotka ottavat palvelun kautta annetut tehtävät hoitaakseen. Virka-ajan ulkopuolella laitilalaistenkin yhteydenotot käsitellään Tyks Akuutissa.
– Jos sieltä voidaan jättää asia meidän käsiteltäväksi tai ohjata asiakasta ottamaan meihin yhteyttä, avoterveydenhuollon ylihoitaja Maija Hannula kertoo.
Omaolo-palvelun kautta tulleisiin yhteydenottoihin vastataan kahden tunnin sisällä. Tämä tarkoittaa sitä, että jo kahden jälkeen tulleet yhteydenotot siirtyvät Tyks Akuuttiin. Hannulan mukaan tätä ei kuitenkaan tarvitse muistaa, koska palvelu näyttää, mikä taho ottaa yhteydenottopyynnön vastaan.
Lainmuutoksen myötä hoitotakuu ja nykyisin hoidon tarpeen arviointi on tehtävä saman päivän aikana, kun asiakas ottaa yhteyttä.
– Muualla on huomattu, että Omaolo-palvelu on yksi keino vastata tähän, Hannula sanoo.
Torstaihin mennessä Eloranta kertoo saaneensa palvelun kautta vasta yhden yhteydenoton, mutta toistaiseksi palvelun käyttöönotosta ei ole laajemmin tiedotettu missään.
Digitaaliset palvelut tulevat vähitellen yhä tiiviimmäksi osaksi terveyspalveluita. Hannulan mukaan nuoret aikuiset toivovat digitaalisia palveluita.
– He ovat tottuneet elämään digitaalisessa maailmassa, joten osaltaan tämä hyödyttää heitä. Ja onhan meillä sellaisia ikäihmisiä, jotka ovat omassa työelämässään käyttäneet tietokoneita, Hannula sanoo.
Sekä Hannula että Eloranta kannustavat ihmisiä kokeilemaan palvelua. Omiin terveyspalveluihin saa jatkossakin yhteyden myös puhelimitse mikäli digitaaliset palvelut eivät tunnu omilta.
– Ja Omaoloa voi hyvin käydä testaamassa, vaikka ei kirjautuisikaan, Hannula kertoo.
– Palvelun hyvä puoli on siinäkin, ettei tarvitse odottaa takaisin soittoa vaan viesti tulee kanavan kautta ja asiakas voi vastata hoitajan esittämiin kysymyksiin oman aikataulunsa mukaisesti, Eloranta lisää.
Omaolo-palvelu löytyy osoitteesta omaolo.fi