Nyt hyvinvointialueilla on taloudellinen ahdinko. Mennään sopeutuksesta sopeutukseen, rahasta on pula. Vaara on vielä se, että hyvin toiminut pelastuslaitos raunioitetaan tässä samalla. Onneksi muita toimintoja ei kuitenkaan siirretty hyvinvointialueille. Hallituspuolueet saivat viime eduskuntavaaleissa korkean kannatuksen useissa kunnissa. Tuskin äänestäjät kuitenkaan toivoivat, että alueen terveyspalvelut supistuvat tai loppuvat kokonaan.
Lisäksi hallituspuolueiden rivikansanedustajat eivät halua puuttua näihin tärkeisiin ongelmiin. Vaikea on puolustaa terveydenhuollon supistuksia ja leikkauksia, on helpompi olla hiljaa. Edellisen hallituksen perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru puuttui mielellään myös muiden ministeriöiden ja virkamiesten asioihin. Nykyisen hallituksen sote-ministeri haluaa mielellään siirtää ratkaisut ja vastuut hyvinvointialuille tai valtiovarainministeriön virkamiehille.
Väestöstä on osa terveydenhuollon ohituskaistalla. He pääsevät tai joutuvat tekemisiin julkisen terveydenhuollon kanssa vain vähän esimerkiksi neuvolassa tai yllättävällä ambulanssikyydillä sairaalaan. Muuten työterveyshuolto, vakuutus tai oma kukkaro hoitavat asian. Terveyskeskus jää usealle vieraaksi.
Uudistuksen valmisteluvaiheessa osa asiantuntijoista ja puolueista edusti kantaa, että hyvinvointialueille olisi pitänyt myöntää verotusoikeus. Tämä olisi nyt helpottanut tilannetta.
EU-vaalien tohinassa jotkut puolueet ovat ehdottaneet, että EU:lle pitäisi Suomeen antaa verotusoikeus. Uskon, että kansalaiset haluavat maksaa veroja mieluummin hyvinvointialueille kun EU:lle. Kunnat olivat väärä taho rahoittamaan ja hoitamaan sosiaali- ja terveyspalveluita. Nykyinenkin rahoitusmalli on puutteellinen. Seuraukset ovat nyt nähtävissä.
Mika Munkki
Vehmaa