Koulussa pitäisi olla hyvä olla

0

Odessa Laivoranta

Useiden oppilaiden päivittäinen päänsärky lakkaa nyt, kun kesäloma alkaa. Syynä ei ole ärsyttävät opettajat, vaan huono sisäilma.

mainos

Laitilassa Varppeen koulu on monille nuorille tärkeä paikka. Siellä opiskellaan ja nähdään kavereita. Joka arkipäivä siellä vietetään noin 6 tuntia. Mitä siis tapahtuu sitten, kun koulussa todetaan sellaisia sisäilmaongelmia, jotka vaikuttavat monen oppilaan terveyteen?

Kaikilla on erilaiset kokemukset koulussa olemisesta, mutta uskon, että kaikkia häiritsee se, kuinka ei voi olla kaikkia oppitunteja omassa koulussa, vaan pitää käyttää esimerkiksi lukion vapaita luokkia. Sellainen vaikuttaa myös lukiolaisten opiskelurauhaan. Minulla on ollut kevätlukukaudella yli puolet oppitunneista lukion puolella, koska osa luokkani oppilaista oireilee 2-4 kerroksissa. Aiemmin lukion puolelle kellään yläkoululaisella ei ollut mitään asiaa.

”osa oppilaista ja opettajista ei pysty olemaan omassa opiskelu- tai työpaikassaan. Näin ei pitäisi olla.”

Huolimatta lukuisista korjauksista, jotka ovat kestäneet vuosia ja maksaneet miljoonia  euroja kaupungille, osa oppilaista ja opettajista ei pysty olemaan omassa opiskelu- tai työpaikassaan. Näin ei pitäisi olla. Minusta vaikuttaa siltä, että sisäilmaongelmista kärsii enemmän ihmisiä kuin tutkimusluvut ovat antaneet ymmärtää. Perusteluna se, että kaikki eivät tunnista oireita tai ilmoita niistä yhtä herkästi. Lukuvuoden loppuessa jokaisessa koulun kerroksessa, lukuun ottamatta juuri remontoitua kellarikerrosta, oli ilmanpuhdistuslaitteet.

mainos

Kaupungin elinvoimaan liittyy vahvasti mahdollisuus päiväkotitoimintaan, perusopetukseen ja toiseen asteeseen. On mahtavaa, että Laitilassa on mahdollisuus tähän kaikkeen. Varppeen koulun rakennuksen tilanne on kuitenkin ongelmallinen. Kasvaako vai laskeeko kaupungin elinvoima, kun ihmiset kuulevat, että Varppeen koulussa on ollut monta vuotta sisäilmaongelmia, joihin ei ole löydetty pysyvää ratkaisua?

Ymmärrän myös pointin siitä, kuinka Varppeen koulu on suojeltu rakennus, jota ei saa purkaa ilman pakottavaa tai pätevää syytä. Mutta eivätkö vakavat sisäilmaongelmat ole pakottava syy? Koulussa kuitenkin on tarkoitus opiskella ilman, että joutuu kärsimään jatkuvasta päänsärystä tai muista oireista. Missä siis kulkee pätevän ja epäpätevän syyn raja?

Sitten on niitä ihmisiä, jotka kauhistelevat sitä rahamäärää, mikä menisi uuden koulun rakentamiseen. Onko kukaan kuitenkaan miettinyt sitä, kuinka paljon aiemmin tehdyt ja tulevat korjaukset tulevat yhteensä maksamaan?

mainos

Koulua on korjattu monia vuosia ilman pysyvää ratkaisua. On haluttu antaa koululle vähän lisäaikaa. Kuinka suuri ero rahassa mitattuna tulee olemaan, jos kaikki korjaukset lasketaan yhteen ja verrataan siihen, mitä uusi koulu maksaisi?

Tänä kesänä Varppeen koulussa aiotaan tehdä lisäksi julkisivuremontti sekä sisällä muuta remonttia. Mitä hyötyä on kauniista julkisivusta, jos koulun sisäpuoli on huonossa kunnossa? Minusta päättäjien pitäisi käydä Varppeen koulussa itse arvioimassa tilannetta ja kuunnella erityisen hyvin niitä, jotka siellä opiskelevat ja työskentelevät.

Kirjoittaja on Laitilan nuorisovaltuuston jäsen

mainos