
Arto Kanerva
Jokamiesluokan kisat ovat puhtaasti suomalainen keksintö, eikä vastaavia kisoja tiettävästi ajeta missään päin muualla maailmalla. Ensimmäinen jokkiskisa ajettiin Porissa joskus 70-luvun alkuvuosina.
Vakka-Suomen Urheiluautoilijat olivat heti ajan hermolla ja järjestivät ensimmäiset omat kisansa jo vuonna 1976. Nuo ensimmäiset kisat ajettiin Ropan hiekkamontuilla, kunnes sitten nykyinen Krouvinummen rata otettiin käyttöön 80-luvun alussa.
Sunnuntaina Krouvinummella ajettuun Jokamiehen Kiekaukseen oli ilmoittautunut 164 kuljettajaa kaikkiaan kuuteen eri luokkaan. Yleisessä luokassa kisa oli samalla myös aluemestaruusosakilpailu.
Kilpailuluokkina olivat yleinen, naiset, nuoret, etuveto/kardaani, pappasarja sekä tuuppari. Yleisen luokat voiton vei Roope Järvi LoiUA, naisissa puolestaan Miia Pere V-SUA, nuorten luokassa Sakke Honkakangas SäkUA, etuveto/kardaanisarjan voitti Kari Suomela KokeUA, pappasarjan vauhdikkain oli Matti Raittinen SomUA ja tuuppareiden voiton vei Jere Kiveinen MynUA.
Sää suosi, yleisö viihtyi ja kisa eteni vauhdikkaasti, puolentoista tunnin jälkeen oli jo ajettu 30 lähtöä ja yleinen luokka saatu pakettiin.
Kilpailun apulaisjohtaja Esko Suominen kertoo, että Krouvinummen kaltaisella perinteisellä radalla nähdään edelleen volkkareita ja fiiatteja, isommissa kisoissa ja erityyppisillä radoilla, kuten asfalttiradoilla ovat sitten kisaamassa kovemmat autot.
– Jokamiesluokka on harrastajamäärältään maamme suurin autourheilulaji ja nuori pääsee mukaan jo sinä vuonna, jolloin täyttää 15 vuotta, kunhan suorittaa JM-tutkinnon ja hankkii kilpailulisenssin.
Suomisen mukaan moni nuori on lähtenyt kisaamaan, koska tämä on usein koko perheen harrastus. Innostus lajiin siirtyy usein isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle. Kohta varmaan alkaa jo olla kilpailijoita samasta perhekunnasta jo kolmannessa polvessa.
Jokamiesluokka yritetään pitää edullisena harrastuksena, ja siinä on tärkeä väline autojen myyntivelvoite.
– Ilmoittautuessaan kisaan kuljettaja samalla sitoutuu myymään autonsa kisan jälkeen 2000 eurolla, jos joku sen tarjoutuu ostamaan. Tällä pyritään pitämään autojen rakentelu ja virittely kurissa ja ettei autoon upoteta suuria summia rahaa. Kilpailija voi tehdä suojatarjouksen omasta autostaan, sillä jos tarjouksia samasta autosta tulee useampia, ratkaistaan auton uusi omistaja arpomalla ja pienellä tuurilla voi käydä niin, ettei auto vaihdakaan omistajaa.
Vaikka tämänvuotinen Jokamiehen Kiekaus oli vielä käynnissä, on järjestäjien mielessä jo ensi vuoden kisa.
– Siinä on suunnittelua ja miettimistä, mihin kohtaan kilpailukalenteria tätä kisaa anotaan, ettei lähialueella olisi samaan aikaan muita ja ehkä isompia kisoja. Jos sattuu pahasti päällekkäisyyksiä, tulee vaikeuksia saada paikalle niin kilpailijoita kuin yleisöäkin, Suominen toteaa.
Jokamiehen Kiekauksen järjestäminen vaatii paljon väkeä erilaisiin tehtäviin. Kilpailun johto, tuomarit, lipunmyyjät, liikenteenohjaajat, makkaranpaistajat ja monet muut toimitsijat, kaikkiaan 150 henkeä, varmistavat sujuvan kisatapahtuman.