
Laitilassa kuoli yksi ja loukkaantui liikenteessä seitsemäntoista ihmistä viime vuoden aikana. Määrä on suurempi kuin kertaakaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tosin vuonna 2015 oltiin melko lähellä, koska silloin liikenteessä loukkaantui kuusitoista ihmistä. Tiedot käyvät ilmi Laitilan viime vuoden liikenneturvallisuustyön vuosikatsauksesta.
Laitilassa 48 prosenttia loukkaantumisista tapahtui autolla liikkuneille. Tämä on jonkin verran alle sekä koko maan että Varsinais-Suomen keskiarvon. Mopon tai moottoripyörän kyydissä olleiden loukkaantumiset ovatkin Laitilassa yleisempiä kuin muualla. Laitilassa lähes neljäsosa onnettomuuksista tapahtuu mopojen tai moottoripyörien kanssa liikkuneille. Koko maassa kaksipyöräisten moottoriajoneuvojen osuus on vain neljätoista prosenttia.
Jalankulkijalla tai pyöräilijällä on Laitilassa pienempi todennäköisyys loukkaantua liikenteessä kuin muualla Varsinais-Suomessa. Viime vuonna viisi prosenttia onnettomuuksista tapahtui kävelijöille ja kahdeksan prosenttia pyöräilijöille. Varsinais-Suomessa jalankulkijoiden osuus oli yhdeksän ja pyöräilijöiden viisitoista prosenttia.
Laitila poikkeaa muusta maasta myös siinä minkä ikäisille onnettomuuksia tapahtuu eniten. 21 prosenttia Laitilassa loukkaantuneista on 15–17-vuotiaita. Koko maakunnan tasolla nuorten osuus onnettomuuksissa loukkaantuneista on viisitoista prosenttia.
Ylivoimaisesti eniten eli 55 prosenttia loukkaantumiseen johtaneita onnettomuuksia tapahtui Laitilassa valta- tai kantateillä. Tämäkin osuus on Laitilassa huomattavasti korkeampi kuin koko maakunnassa keskimäärin. Varsinais-Suomessa vain kahdeksantoista prosenttia loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista tapahtui valta- tai kantateillä.
Liikenneturvallisuustyötä on tehty Laitilassa sekä valistamalla että liikenneympäristön turvallisuutta edistämällä. Valistuksessa on pyritty tavoittamaan ensisijaisesti lapsia ja nuoria. Tämä on tarkoittanut muun muassa kypäräratsioita Kappelimäen koulussa, liikennetyökirjojen toimittamista Kyläkoulun koulutaloihin ja heijastinpuun toteuttamista nuorisotalolla.
Liikenneympäristön turvallisuutta edistettiin muun muassa lisäämällä Urheilutielle uusi suojatie sekä uusimalla liikennemerkkejä ja katuvaloja. Myös kevyen liikenteen väylien etuajo-oikeuksia on muutettu. Tämä työ jatkuu vielä vuosina 2024–2025.
Jutussa esitetyt tilastotiedot ovat peräisin Tilastokeskukselta ja ne ovat vuosilta 2019–2023. Vuoden 2023 osalta tieto on alustava.