Liitto nostaa esille, että Venäjän hyökkäyssota ja itärajan sulkeutuminen ovat vahvistaneet läntisten yhteyksien merkitystä Suomen ulkomaankaupalle, huoltovarmuudelle ja liikkumiselle. Merikuljetusten osuus Suomen ulkomaankaupan kuljetuksista on noussut jo 96 prosenttiin.
– Lounais-Suomen satamien rooli on kriittinen ja edelleen kasvaa mahdollisissa Suomenlahden häiriötilanteissa. Satamien kapasiteetin kasvattaminen edellyttää investointeja E18 Turun kehätiehen sekä valtateiden 8, 9 ja 10 pullonkaulojen poistamiseen, Varsinais-Suomen liitosta tiedotetaan.
Maakuntahallituksen hyväksymässä Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelmassa kärkihankkeiden joukossa ovat Kasitiellä Laitilan kohdan parantaminen ja Uudenkaupungin radan perusparannus, tasoliittymien vähentäminen ja seisakkeet.
– Lisäksi on varmistettava, että selvitettäviin kansainvälisiin yhteyksiin lisätään Turku–Tukholma kiinteä yhteys, nykyisten laivayhteyksien kehittämisen ohella.