
Kehitysvammaisille työ- ja päivätoimintaa järjestävässä Palke 7:ssä oli maanantaina melkoinen meno ja meininki, kun siellä järjestettiin laitilalaisen Iveco-bändin ensimmäisen biisin julkaisutilaisuus. Bändiläiset, Jon Kauppila (laulu), Joonas Sarajuuri (kitara), Jani Jalonen (basso) ja Juho Väinölä (rummut), olivat läheistensä, tuttujen ohjaajien ja ystäviensä ympäröiminä yhtä hymyä.
– Jännittävä päivä, mutta biisi kuulostaa hienolta, tiivisti Jon Kauppila tunnot kesken juhlahumun.
Alkuesittelyjen, biisinkuuntelun ja maljojen noston jälkeen nelikko oli asettunut pöydän taakse jakamaan nimikirjoituksia, joita jonotettiinkin innokkaasti.
JA TOTTA tosiaan, vain hetkeä aiemmin kaiuttimista oli kajahtanut Ivecon ensimmäinen nauhoitettu biisi, Käsidesi22, joka on Joonas Sarajuuren sanoitus. Sävellyksestä ja sovituksesta puolestaan vastasi bändin ohjaaja Johanna Kaarto, joka on ollut bändin kuvioissa mukana kolmen vuoden ajan.
Bändin taustavoimiin kuuluu olennaisesti myös Palke 7 työntekijä Anna Turpeinen.
– Biisi kertoo korona-ajasta ja yleisemminkin käsidesin käytön tärkeydestä. Se muistuttaa myös siitä, ettei me olla päästy koronasta tai pöpöistä mihinkään, Kaarto avaa.
Livekeikkojakin Ivecolla on tiedossa, sillä bändi on menossa esiintymään erityistä tukea tarvitsevien ryhmien käsityö- ja taidemarkkinoille toukokuun lopussa ja kesäkuussa heitä on mahdollisuus nähdä myös Laitilassa.
– Ensin ovat vuorossa Meidän markkinat ja sitten Munamarkkinat, Kaarto paljastaa.

BÄNDILLÄ on ollut elämyksellistä aikaa, sillä sen lisäksi, että sen ensimmäinen biisi on käyty äänittämässä studiossa, se on saanut bändipaidan ja -pipon ja myös viralliset bändikuvat on otettu valokuvausstudiolla.
Kaikki on tehty ammattilaisten kanssa.
– Me ollaan opittu paljon kaikkia uusia juttuja ja ollaan tehty kaikkea hienoa, Juho Väinölä kertoo innostuneena.
Väinölä liittyi mukaan Ivecoon vasta hiljattain, mutta on päässyt hyvin sisään bändiläisten meininkeihin.
– Tykkään olla bändissä, meillä lentää hyvä huumori.
”Kyllä me selvitään, pojat. Yhdessä selvitään mistä vaan.”
JON Kauppila kehuu bändiläisten yllä olevia Iveco-paitoja ja -pipoja.
– Näistä tuli niin hienot, ollaan tosi tyytyväisiä, ihastelee bändivaatteita yhtyeen logon ilmeestä vastannut Kauppila.
Bändillä on jännittävät ajat myös edessään, sillä live-esiintymisten lisäksi pian kuvataan Käsidesi22-biisin musavideo.
– Ja sitten meidän tavoitteena on tehdä kokonainen levy, Kauppila paljastaa.
– Kyllä me selvitään siitäkin, pojat. Yhdessä selvitään mistä vaan, Juho Väinölä tsemppaa.

BÄNDI harjoittelee joka toinen viikko, ja käytössä ovat väri- ja kuvionuotit, joiden Kaarto kiittelee toimivan todella hyvin.
– Ja Juhon kanssahan me harjoitellaan fillejäkin, hän hehkuttaa.
Rumpufilli on kappaletta kuljettavasta säestysrytmistä eli kompista poikkeava rytminen kuvio.
Käsidesi22-biisin sanoituksesta vastanneelle Joonas Sarajuurelle on kertynyt tekstiaihioita iso pino. Nyt myös muut bändin jäsenet ovat innostuneet kirjoittamaan sanoitusehdotuksia. Niinpä bändiläisten unelma kokonaisesta levystä ei ole lainkaan mahdoton asia.
Kaarto sanoo, että bändiläisten kanssa on ilo työskennellä.
– Tämä porukka tekee niin positiivisella asenteella asioita ja se tarttuu. On tärkeää muistaa, että erityisryhmilläkin on sanottavaa ja se onnistuu, kun vähän autetaan.

ERITYISEN ilahtunut Kaarto on siitä, että bändin unelmia lähti tukemaan niin iso porukka.
Kaupungin kulttuuritoimelta saadulla avustuksella ja yrittäjien tuella sekä yhteistyöllä mahdollistuivat niin biisin äänitys, promokuvat, bändipaidat ja -pipot kuin julkkarijuhlien tarjoilutkin. Myös musavideo tehdään samalla kaavalla, kunhan osin vielä auki olevat sponsoriasiat saadaan lyötyä lukkoon.
– Tämä on ollut monen tahon yhteinen projekti ja kaikki ovat olleet hyvillä mielin tässä mukana ja tukena.
Niinpä yhteistyökumppanitkin olivat riemukkaissa biisijulkkareissa täysillä mukana.
ESIMERKIKSI bändin virallisista promokuvista vastasi Kaisan Kuvaputiikin Kaisa Saarinen.
– Ensimmäistä kertaa otin bändikuvia ja se oli itsellenikin hieno kokemus. Otettiin vähän virallisempi ja sitten toinen sellainen rockimpi, hän kertoo ja antaa kuvaussessiosta tunnustusta bändiläisille.
– Oli mahtavaa, miten pojat lähtivät niin ennakkoluulottomasti ja rohkeasti kuvaustilanteessa kaikkeen mukaan.
BIISIN äänitys puolestaan tehtiin Laitilan Salon kylässä sijaitsevalla Tuomas Salmisen Alhetti Studiolla.
– Bändiläisten kanssa kaikki oli valmisteltu niin hyvin, että kappale oli jo parissa tunnissa purkissa. Hauska projekti, Salminen kertoi.
Hän kertoo, että studiolla Käsidesi22-biisin demoversio kuunneltiin porukalla jännittyneissä tunnelmissa. Kuumotus vaihtui kuitenkin pian helpotukseen.
– Todettiin siinä porukalla, että tämähän kuulostaa oikein hyvältä, hän kuvailee.
NIMMARIT on nyt jaettu, juhlahumusta ja herkuista nautittu – toimittajan on siis aika sujauttaa kamera ja muistiinpanovälineet kameralaukkuun ja poistua paikalta. Mutta sitten Jon Kauppila tarttuu kuitenkin vielä hihasta ja sanoo haluavansa kertoa bändin nimen taustan.
– Tiedäthän, että Popeda on automerkki. Me sitten ajateltiin, että jotain sellaista. Ja Iveco, se on rekkamerkki, hän avaa ja hymyilee leveästi.
Auto on toki auto, mutta rekka on sentään rekka. Miten mahtavaa rock-asennetta!