
Laitila on yhdessä muiden Vakka-Suomen kuntien kanssa osallistumassa Ukipoliksen hallinnoimaan Lounaiskulman palvelu- ja matkailuhankkeeseen, jolle on räätälöity leikkisä lyhennenimi Las Palmas.
HANKKEEN rahoituksesta valtaosa tulee Suomen hallituksen Varsinais-Suomen liitolle myöntämästä tuesta, joka on kohdistettu avuksi Uudenkaupungin rakennemuutostilanteessa. Tuella pyritään vankistamaan alueen kestävää kasvua ja elinvoimaa.
Tukea hallitus myönsi kaikkiaan 2,2 miljoonaa euroa, josta on ollut käyttämättä 1,5 miljoonaa euroa.
Ukipolis on valmistellut hankekokonaisuutta yhdessä Turun ammattikorkeakoulun ja Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä Novidan kanssa.
”Laitilassa keskitytään esimerkiksi kulttuurikohteiden kartoittamiseen ja esille tuomiseen sekä kylien tapahtumien tunnettuuden lisäämiseen.”
MAAKUNTAHALLITUS myönsi Las Palmas -hankkeen reilun 600 000 euron kokonaiskustannuksiin 80 prosentin rahoitusosuuden, enintään 498 199 euroa.
2,5-vuotisen hankkeen muu rahoitus tulee Vakka-Suomen kunnilta.
Laitilan elinvoimapäällikkö Juha-Matti Päivölä kertoo, että kuntien maksuosuudet aiotaan porrastaa niiden asukaslukuja mukaillen.
Laitilan kaupunginhallitus on hyväksynyt Laitilalle esitetyn 30 000 euron maksuosuuden. Uudenkaupungin maksuosuus on 60 000 euroa ja neljä Vakka-Suomen pientä kuntaa – Kustavi, Pyhäranta, Taivassalo ja Vehmaa – maksavat kukin 7 500 euroa.
”Mallia matkailuhankkeeseen on haettu Skotlannista.”
PÄIVÖLÄ kertoo, että alueella on toivottu esimerkiksi palvelualojen ja matkailualan toimijoiden välisen yhteistyön tiivistymistä.
– Lisäksi muun muassa keskustojen vahvistaminen ja elävöittäminen on koettu tärkeänä.
Hankkeen tavoitteena on paitsi saada alueen matkailua piristettyä myös monipuolistaa Vakka-Suomea houkuttelevana asuinpaikkana ja työssäkäyntialueena.
– Rakennemuutoshankkeen pitkän aikavälin tavoite on saada vahvistettua yritystoimintaympäristöä siten, että keskitytään erityisesti alueen luontaisiin vahvuuksiin. Matkailu on yksi tällainen mahdollinen vahvuusosa-alue.
MALLIA matkailuhankkeeseen on haettu Skotlannista.
– Hanke perustuu Skotlannissa sovellettuun Business Improvement District -malliin, joka on keskeinen työkalu matkailu- ja palvelusektorin kehittämisessä. Tästä niin sanotusta BID-mallista on siellä saatu hyvät kokemukset, Päivölä tietää.
Pyrkimyksenä on muun muassa parantaa alueen houkuttelevuutta, lisätä kävijämääriä, tehostaa yhteismarkkinointia, houkutella investointeja, vahvistaa paikallisidentiteettiä, lisätä turvallisuutta ja kehittää vierailijakokemusta.
– Tarkoituksena on siis kehittää koko Vakka-Suomen alueen matkailubrändiä sekä toteuttaa yhteisiä ja teemallisia kehittämistoimia.
”Tarkoituksena on kehittää koko Vakka-Suomen alueen matkailubrändiä.”
OLENNAISENA Päivölä pitää, että alueelle saadaan rakennettua pysyviä yhteistyörakenteita.
– Silloin työ matkailun kasvun ja kehittymisen puolesta ei lopu, vaikka hanke näillä näkymin loppuukin 2,5 vuoden kuluttua.
Ytimessä ovat paikalliset, kuhunkin kuntaan perustettavat, työryhmät.
– Niiden roolina on muun muassa ehdottaa toimintatapoja, jotka räätälöidään kunkin kunnan vahvuuksien ja tarpeiden mukaan.
PÄIVÖLÄ näkee hankkeen vahvuutena sen vakaan rahoituspohjan.
– Erilaisia kokeiluja ja toimenpiteitä voidaan tehdä ilman, että toimijoilta tarvitsisi kerätä rahaa.
Maakuntahallitus myönsi hankkeelle rahoituksen aivan huhtikuun lopussa, ja matkailunedistämishanke käynnistyy jo kesällä.
Laitilasta esille kulttuurikohteita ja kylien tapahtumia
Matkailun vetonaulaksi Vakka-Suomesta aiotaan nostaa erityisesti kolme kärkiteemaa.
Yksi niistä on kulttuurimatkailu, joka tuo esiin alueen historialliset ja kulttuuriset kohteet sekä vahvistaa paikallista kulttuuritarjontaa.
– Laitilassa keskitytään hankkeen aikana esimerkiksi kulttuurikohteiden kartoittamiseen ja esille tuomiseen sekä kylien tapahtumien tunnettuuden lisäämiseen, Laitilan elinvoimapäällikkö Juha-Matti Päivölä avaa.
Toisekseen nostetaan esiin merellistä matkailua, jossa kehitetään saaristoon ja merellisiin elämyksiin liittyviä palveluita ja reittejä.
Kolmanneksi matkailussa aiotaan keskittyä elämyksellisiin matkailukohteisiin sekä niin sanottuihin pitstop-paikkoihin.
– Keskitytään siis sellaisiin kohteisiin, jotka houkuttelevat matkailijoita pysähtymään, viipymään pidempään ja kokemaan alueen ainutlaatuisuuden.