
Kun maakunnan kuntia vertaillaan liikennerikosten määrissä, Laitila on valitettavasti tilaston kärjisijoilla. Varsinais-Suomessa eniten liikennerikoksia 10 000 asukasta kohti on tilastoitu Aurasta, toiseksi eniten Laitilasta. Pronssisijan surullisen tilaston kärjessä saavat Mynämäki ja Oripää.
Liikennerikosten määrä selviää Varsinais-Suomen Ely-keskuksen tilastoinnista, johon listataan viranomaisten tietoon tulleet liikennerikokset. Laitilassa liikennerikosten suhdeluku nousee yli 500:n, Aurassa luku on yli 600.
Laitilassa liikennerikosluku nousee lähes 500:aan, kun Uudessakaupungissa luku on noin 250.
– Vuosien 2020–2024 väestöön suhteutettu henkilövahinkoriski oli Kustavissa, Laitilassa, Mynämäellä, Taivassalossa ja Uudessakaupungissa selkeästi yli Varsinais-Suomen tason, joka taas on hieman yli valtakunnallisen tason, yhteyspäälllikkö Elias Ruutti Liikenneturvan Varsinais-Suomen aluetoimistosta toteaa.
Elyn mukaan liikennerikoksia on ollut 10 000 asukasta kohti Uudessakaupungissa noin 250, Kustavissa noin 200, Pyhärannassa alle 200, Taivassalossa noin 300 ja myös Vehmaalla noin 300. Maakunnan liikennerikossuhdeluku on hieman yli 200 ja koko maassa noin 200.
– Vaikka yleisesti liikenteessä pyritään ajamaan ja ajellaan oikein, tapahtuu kuitenkin virheitä vähän joka puolella Vakka-Suomea. Suurin osa virheistä johtuu huolimattomuudesta, mutta valitettavasti tahallisiakin sääntöjen vastaisia tekoja tapahtuu, ylikomisario Kai Loukkaanhuhta Lounais-Suomen poliisista sanoo.
Tavallisimpia rikkeitä ovat ylinopeudet autoilla ja moottoripyörillä sekä virheelliset ohitukset pääteillä. Taajamissa erityisiä vaaran ja virheiden paikkoja ovat suojatiet.
– Myös stop-merkeillä tapahtuu rikkomuksia. Merkkihän ei tarkoita pelkästään väistämisvelvollisuutta, vaan sitä, että merkille tai pysäytysviivalle varmuuden vuoksi ensin pysähdytään. Pysähtyminen ei toteudu hiljaa ajamalla – eikä edes erittäin hiljaa ajamalla, Loukkaanluhta korostaa.
Taajamissa yleisiä ovat myös kevyen liikenteen rikkeet. Loukkaanluhta huomauttaa, että vain alle 12-vuotiaat saavat pyöräillä jalkakäytävillä, lisäksi kesällä tuli skuuteille 15 vuoden ikävaatimus.
– Varsinkin mopoilla ja mönkijöillä tapahtuu tarpeetonta ja häiritsevää pörräämistä, mikä taajamissa on kiellettyä.
Ruutti huomauttaa, että jokainen liikennekuolema, loukkaantuminen ja omaisuusvahinko ovat liikaa.
– Kun itse noudattaa liikennesääntöjä, keskittyy ajamiseen, seuraa muuta liikennettä ja ottaa muut tienkäyttäjät huomioon, voi tulla omalla toiminnallaan ehkäisseeksi sellaisenkin vaaratilanteen tai vahingon, jossa virheen tekee joku muu tienkäyttäjä kuin itse.
Laitilan onnettomuuspaikat
Vuosina 2020–2024 poliisin tietoon tuli Laitilasta 164 onnettomuutta, pelastuslaitos tilastoi 214 onnettomuutta.
Poliisin tietojen perusteella Laitilassa tapahtui eniten onnettomuuksia vuosina 2020–2024 näissä paikoissa:
Kasitien Laitilan osuus, 60 onnettomuutta
Kasitien Pyhärannan osuus, 20 onnettomuutta (1 kuolemaan johtanut)
Euratien Laitilan osuus, 24 onnettomuutta
Kantatie 43:n Laitilan osuus, 13 onnettomuutta (2 kuolemaan johtanutta)
Tilastotiedot: Varsinais-Suomen ely-keskus

Tätä liikennemerkkiä ei tunneta
Liikenneturva teki kyselyn vuosi sitten liikennesääntöjen ja liikennemerkkien tuntemuksesta.
Kyselyssä ilmeni, että vähiten tunnettu liikennemerkki on 7B eli väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Tämä merkki velvoittaa väistämään nimenomaan pyöräilijöitä.
Myös niinkin vanha liikennemerkki kuin kärkikolmio, B5 eli väistämisvelvollisuus risteyksessä, aiheutti epätietoisuutta.
Väistämisvelvollisuutta osoittavia merkkejä on kolme: stop-merkki, kärkikolmio sekä väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.
Lähde: Liikenneturva
Liikenteessä käyttäydytään yhä törkeämmin
Viranomaisten tietoon tulleissa nopeusrajoitusrikkomuksissa törkeiden liikenneturvallisuuden varrantamistilanteiden määrä on ollut viime vuosina selvässä kasvussa Varsinais-Suomessa. Myös Satakunnassa näkyy loivaa kasvua.
Yleisin liikennerikkomus on ylinopeus.
Varsinais-Suomen ely-keskuksen mukaan rattijuopumuksissa edelleen useimmin käytetty päihde on alkoholi, huumeita on käytetty noin kolmanneksessa tapauksista.
Tieliikenteessä vakavasti loukkaantuneiden ja kuolleiden määrässä on vuosittaista vaihtelua. Onnettomuustilastojen valossa tilanne Varsinais-Suomessa on huonontunut. Eniten vakavia onnettomuuksia tapahtuu 15–17-vuotiaille. Liikenneinsinööri Jaakko Klangin mukaan nuorilla on paljon piittaamatonta käyttäytymistä liikenteessä.
– Erityisesti 15–17-vuotiaiden liikennerikoksista syyllisiksi epäiltyjen määrä on kasvanut selvästi viime vuosina. Nuorten liikennerikoksissa korostuvat ylinopeudet.