
Iida Kauppi
Studio 25 -vaatekauppaa Laitilassa ja Uudessakaupungissa pitävä Markku Suominen on paljasjalkainen uusikaupunkilainen, mutta hän kertoo dna:nsa tulevan osin Laitilan puskista. Suomisen isoisä syntyi ja varttui Lukujärven ja Särkijärven välisellä kangaksella.
– Laitilassa ihmisillä on yhteistyöhalua, ne pelaa yhteen, Suominen sanoo.
Hän kertoo esimerkin. Jos toinen maanviljelijä sairastuu, niin toinen auttaa, jotta työt tulevat ajallaan tehtyä.
– Laitilalaiset vetävät uusikaupunkilaisia enemmän kotiinpäin.
Ero johtuu Suomisen mukaan siitä, että Uudessakaupungissa on Laitilaa enemmän muualta tulleita. Tosin Laitilakin on yhä kansainvälisempi kaupunki. Esimerkiksi viime vuosina vaateostoksilla on käynyt aiempaa enemmän aasialaistaustaisia asiakkaita, jotka kaipaavat kantasuomalaisia pienempiä kokoja.
Markku Suominen uskoo kivijalkakauppojen ja henkilökohtaisen palvelun tulevaisuuteen. Hän mukaan kauppiaidensa näköiset, persoonalliset liikkeet menestyvät.
– Yksilöllisyys korostuu.
Suominen on jäämässä ensi vuoden aikana osa-aikaeläkkeelle, mutta Studio 25:lle on mahdollisesti jatkaja tiedossa.
– Näyttää siltä, että tunnelin päässä on valoa.
Markku Suominen kiittelee kaupungin tuella järjestettäviä Munamarkkinoita.
– Se on fantastinen konsepti täällä Laitilassa.
Yrittäjät kehuvat usein Laitilan sijaintia.
– Se on ihan fakta. Jos tilasin tuotteita Ukiin ja Laitilaan, niin Laitilan paketti tuli aina ennemmin.
Laitilassa Suominen pyörittää myös tukkukauppaa, sillä hän tuo Suomeen Guide London -tuotemerkkiä.
– Minulla on vielä toistakymmentä tukkuasiakasta, ei paljoa. Niin monet yrittäjät ovat laittaneet ovet kiinni.
Syitä vaatekaupan vaikeaan tilanteeseen on Markku Suomisen mukaan useita. Yksi on kirpputorien suosio, toinen matkailu ja kolmas, se suurin, ovat ulkomaiset nettikaupat.
– Suomen 25,5 prosentin alvi on myrkkyä. Ehkä vaateyrittäjän ei kannattaisi tätä ääneen sanoa, mutta vaatteet ovat Suomessa tästä johtuen kalliita.
Vaatteita ostetaan verkkokaupoista, tosin verkkokaupoillakaan ei ole helppoa.
– Jos asiakkaat ostavat netistä, niin myös kauppiaat.
Tällä Suominen tarkoittaa sitä, että kun 20 vuotta sitten kaupat ostivat ennakkoon 60 prosenttia vaatteista varastoon, nyt lukema on noin 20 prosenttia, koska täydennyksiä ostetaan koko ajan tarpeen mukaan.
Suosioon nousevaa vaatetta on vaikea ennakoida. Sosiaalinen media, televisio ja julkisuudesta tunnetut henkilöt vaikuttavat paljon siihen, mikä niin sanotusti trendaa.
– Jos joku lähtee vetämään, niin sitä tilataan menekin mukaan lisää.
Tiesitkö?
Vaateliikkeen nimi Studio 25 tuli Markku Suomisen päähän saunaillassa. New Yorkiin oli avattu Studio 54 -niminen disko.
– Uudenkaupungin liike sijaitsi osoitteessa Alinenkatu 25, joten siitä tuli 25. Lisäksi kohderyhmänä tavoittelimme nuorta aikuista, Markku Suominen kertoo.
Vaatekauppaa 70 vuotta
Markku Suomisen vanhempien perustama vaateliike täytti alkuvuonna 70 vuotta. Perheyrityksen toimintaa vaimonsa Annen kanssa kehittänyt Markku avasi Laitilaan sivuliikkeen vuonna 1982. Suurimmillaan ketju sisälsi 19 myymälää Suomessa. Tukkuliike sijaitsi Helsingin Lauttasaaressa. Franchising-periaatteella liikkeitä oli myös Baltiassa.
– Stockmannin kautta myyntiä oli Moskovassa. Laitilan alakerrassa hinnoittelimme kaikki Stockmannille myydyt tavarat, Suominen muistelee.
Toiminta kasvoi suureksi, ja niin riskitkin. Yrittäjän stressitaso uhkasi terveyttä, joten Markku Suominen päätti lakkauttaa kaikki muut liikkeet paitsi Uudenkaupungin ja Laitilan.
– Rauman liike suljettiin viimeisenä vuonna 2016.
Nyt jälkikäteen ajateltuna Suominen teki lakkautuspäätöksen oikeaan aikaan. Ajat ovat olleet tukalat vaateliikkeille. Suomisen mukaan suuretkin suomalaiset vaateliikkeet ovat tehneet tappiota.