Verkkopankkimaksamiseen tulee muutos. Viimeistään torstaista 9. lokakuuta alkaen pankit tarkistavat, että verkkopankkimaksuissa maksunsaajan nimi ja tilinumero vastaavat toisiaan. Siksi on aiempaa tärkeämpää, että vastaanottajan nimi on kirjoitettu oikein.
– Käytä virallisia nimiä, yksityishenkilöstä etu- ja sukunimeä. Vältä lempinimiä ja lyhenteitä, muistutti OP Lounaisrannikon arjen taloustiimin vetäjä Maria Sevola Laitilassa tiistaina järjestetyssä Varo verkkohuijaria -tilaisuudessa.
Verkkomaksaminen tapahtuu muuten kuten ennenkin, mutta maksaja saa pankilta tiedon, että nimi täsmää, ei täsmää tai melkein täsmää. Sevolan mukaan huomautuksista ei kannata huolestua. Jos tiedot eivät täsmää, kannattaa nimi tarkistaa. Tiedot voi tarkistaa maksunsaajalta eli esimerkiksi laskun lähettäjältä. Maksamisella on harvoin niin kova kiire, ettei tietoja ehtisi tarkistaa.
Maksunsaajan tarkistamisen tavoitteena on parantaa maksamisen turvallisuutta. Jos nimi ja tilinumero eivät täsmää, voi maksun silti tehdä, mutta vastuu tilisiirrosta on maksajalla.
Finanssivalvonta ry tiedottaa, että muutos perustuu EU:n pikamaksuasetukseen, jonka tavoitteena on nopeuttaa maksamista koko euroalueella. Jatkossa euroalueella pankkiasiakkaalla on oltava mahdollisuus lähettää rahaa pikasiirtona kymmenessä sekunnissa tililtä toiselle ajankohdasta riippumatta.
– Asiakkaalle muutos ei näyttäydy kovin suurena, mutta teknisessä mielessä tämä on pankeille iso ponnistus, Finanssialan maksuliikeasiantuntija Miia Zitting kertoo tiedotteessa.
Laskuttajien on tärkeää huolehtia siitä, että laskun maksajat tietävät yrityksen virallisen nimen, joka on merkitty tilinomistajaksi pankissa.