Tulevana kesänä sekä Kasitie että Kantatie 43 saavat uuden päällysteen. Molemmat tiet on listattu Varsinais-Suomen Ely-keskuksen päällystysohjelmaan. Kasitiellä tietä uusitaan välillä Untamala–Kortela ja Kantatie 43:lla tien päällystettä korjataan välillä Kalanti–Uusikaupunki.
Ensi kesän päällystystyöt aloitetaan Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa huhti–toukokuun vaihteessa riippuen siitä, miten kevät etenee. Tänä vuonna teiden päällystämiseen on varattu rahaa selvästi aiempaa enemmän eli 47 miljoonaa euroa. Summa on lähes kolminkertainen viimevuotiseen verrattuna. Teitä aiotaan päällystää kahden maakunnan alueella arviolta noin 400 kilometriä.
Päällystysohjelman kohteet on valittu mitattujen kuntotietojen, asiakastarpeiden sekä liikennemäärän perusteella. Kaikkia ohjelman kohteita ei ole vielä valittu, sillä osa kohteista valitaan vielä keväällä uusimpien kuntomittausten tulosten myötä. Lisäksi päällystystyöt ja tien rakennetta- ja kuivatusta parantavat toimenpiteet vaativat suunnittelua. Osa tästä suunnittelutyöstä toteutetaankin vielä kuluvan kevään aikana, ja loput kohteista kilpailutetaan loppu keväästä. Päällystysohjelman lopulliseen pituuteen vaikuttaa oleellisesti myös työkauden aikana tapahtuvat asfaltin sideaineena käytettävän bitumin hinnan muutokset.
Kohonneet kustannukset ja teiden korjaukseen käytettävissä ollut rahoitus ovat viime vuosina näkyneet päällystysmäärissä, ja maantieverkon korjausvelka on kasvanut entisestään. Viime vuoden päällystysohjelma olikin lyhin vuosikymmeniin. Tänä vuonna perusväylänpidon rahoituksen lisäksi hallitus on myöntänyt korjausvelan taittamiseen lisärahoitusta ja kokonaisuudessaan rahoitusta on tänä vuonna käytettävissä huomattavasti viime vuosia enemmän.
Niukka rahoitustaso on vaikuttanut siihen, että päällystystöitä on jouduttu viime vuosina priorisoimaan juuri vilkkaimmalle tieverkolle. Tänä vuonna kuitenkin noin puolet päällystyskohteista kohdistuu muulle tieverkolle, eli seutu- ja yhdysteille. Seutu- ja yhdysteiden päällystysmääriin vaikuttavat osin se, miten paljon teille joudutaan tekemään varsinaisen päällystämisen lisäksi kustannuksia kasvattavia muita toimenpiteitä, kuten esimerkiksi kuivatusta tai rakennetta parantavia toimenpiteitä. Seutu- ja yhdysteitä päällystetään kuitenkin merkittävästi enemmän kuin viime vuonna.
Tänä vuonna tehdään paljon päällystystöitä joka puolella maata. Työt pyritään aloittamaan mahdollisimman aikaisin, parhaimmillaan huhti-toukokuun vaihteessa. Suuren päällystysmäärän vuoksi myös työaikoja pidennetään. Tämä tulee aiheuttamaan väliaikaista liikennehaittaa tienkäyttäjille. Fintrafficin Liikennetilannepalvelusta voi seurata käynnissä olevia tietöitä ja arvioida niiden vaikutuksia omaan liikkumiseen.